L
lady2
Vad av detta bör man inte ge till dräktigt sto? Msm, glukosamin, vitlök. Vad anser ni om användning av back on track? Nånting man bör ge?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vitlök borde väl gå bra att ge hästar bara man inte ger det hela tiden eller för stor mängd. Lär vara bra för luftvägar och immunförsvar men jag vet inte hur det är med dräktiga ston om man då kan ge eller ej.
Jag vet faktiskt inte om det finns hästar som som inte kan vara utan back on track i 11 månader men skulle inte tro det.....
Så det är ju bara att inte använda det om det kan vara skadligt
Men msm och glukosamin går det bra att ge då??
.Lite vitlök en period är inte farligt.Av väldigt stora mängder under längre tid kan hästen få anemi..
Mitt sto får vitlök höst och vår pga hosta.Men hon får hälften av rekommenderat.Jag ger det eftersom det fungerar.Och jag ger det ihop med Vinäger,alger,anis och timjan.Lite vitlök en period är inte farligt.Av väldigt stora mängder under längre tid kan hästen få anemi.Jag vet hästar som går ute på öar som äter vild vitlök av sig själva.Vitlök kommer från växtriket och är något som hästen skulle kunna äta naturligt i väldigt små mängder.Inget är bra i för stora mängder,men att det skulle vara direkt farligt eller dödligt att ge LITE vitlök en period är faktiskt både löjligt och överdrivet.Jag känner ingen häst som har blivit sjuk av vitlök än och jag har sett hästar få det i 20 år.Man kan inte läsa en studie och tro att allt man läser är sant.Se hur djuren reagerar istället.
Jag tycker precis som du, vitlök går bra att ge i perioder i liten mängd det lär knappast hästen ta nån skada av.
I just TS hästs fall är det svårt ge en individuell rek, då TS häst är halt, har besvär med artros och enligt mig inte borde behövt bli dräktig alls. Så frågan där blir om man ska göra vad man kan för stoet och riskera fostret eller ej. Sålänge TS kvarstår vid att stoet ska fortsätta vara dräktigt skulle jag nog tycka att hjälp det stackars stoet då, och ta risken att det sker något med fostret. Vid en 'normal' dräktighet skulle jag absolut inte ge MSM/glukosamin.
TS - är andningssvårigheterna uppkollade än? Eller är det därför du vill ge vitlök?
I just TS hästs fall är det svårt ge en individuell rek, då TS häst är halt, har besvär med artros och enligt mig inte borde behövt bli dräktig alls. Så frågan där blir om man ska göra vad man kan för stoet och riskera fostret eller ej. Sålänge TS kvarstår vid att stoet ska fortsätta vara dräktigt skulle jag nog tycka att hjälp det stackars stoet då, och ta risken att det sker något med fostret. Vid en 'normal' dräktighet skulle jag absolut inte ge MSM/glukosamin.
TS - är andningssvårigheterna uppkollade än? Eller är det därför du vill ge vitlök?
Jag tror inte heller att lite vitlök är skadligt (jag gav det själv när jag var yngre)
MEN nu är ju din häst dräktig, och risken finns ju att hästen blir dålig = kastar.
Är du verkligen villig att riskera att offra fölet bara för lite vitlök?
Men ÄR vitlök farligt att ge till dräktiga hästar? Är det skillnad om hästen är dräktig om man kan ge eller inte ge?
jag menar INTE att man ska stoppa i dräktiga hästar vitlök "bara för att" på mitt sto hjälper det till vid installning på hösten samt i vårkanten innan betessläpp pga hennes känsliga luftvägar.Ett halvt mått morgon och kväll räcker i ca en månad på hösten samt en månad på våren(rek dos på burken är två mått om dagen).(ibland någon kort period mitt i vintern också) för att hon ska bli så gott som bra.jag har provat mig fram länge med olika metoder och kombon vitlök-alger-anis-vinäger-timjan har fungerat perfekt. jag tycker alltså inte att man ska ge vitlök bara för att. Har ALLA veterinärer sagt att vitlök är farligt? har aldrig sett den informationen.Mitt sto fick även sin höst och vår dos av vitlök när hon var dräktig och hon fick ett välskapt föl.Jag skulle inte ge vitlök om jag inte hade någon riktig anledning som jag visste att den hjälpte mot.