L

lady2

Vad av detta bör man inte ge till dräktigt sto? Msm, glukosamin, vitlök. Vad anser ni om användning av back on track? Nånting man bör ge?

Sv: Dräktig

BoT skulle jag inte använda då de ej har utfört någon studie hurvida det kan skada fostret eller ej. Jag använder det själv, men under min graviditet så valde jag att avstå.

Har man en häst som inte kan vara utan Bot i 11 månader så borde man inte betäcka den hästen alls....

Glukosamin är inget farligt att ge. (rätta mig om jag har fel)

Vitlök hör som sagt ej hemma i deras foderstat alls.

Något du bör ge: Mat;) Helt individuellt beroende på individ vilken sort och hur mycket. Mitt sto har fått fritt av hö, luserne, groov 90, mineraler, vitaminer betfor och musli. Beroende på vilken tid under dräktigheten hon var i.

Senast ändrad:

Msm och glukosamin har jag inga kunskaper om.
BoT skulle jag inte använda på dräktigt sto, vare sig vaddstycken eller ryggvärmare. Föregående talade om varför, man har inga utförda studier på dräktiga ston så jag skulle inte ta risken. Och BoT är något jag förknippar med hästar i träning, om hästen inte klarar att gå dräktig utan detta får man kanske fundera igen.
Vitlök bör man inte ge någon häst över huvud taget och jag förstår inte att så många fortfarande propsar på att ge det till sina hästar.

Vitlök borde väl gå bra att ge hästar bara man inte ger det hela tiden eller för stor mängd. Lär vara bra för luftvägar och immunförsvar men jag vet inte hur det är med dräktiga ston om man då kan ge eller ej.

Jag vet faktiskt inte om det finns hästar som som inte kan vara utan back on track i 11 månader men skulle inte tro det.....
Så det är ju bara att inte använda det om det kan vara skadligt

Men msm och glukosamin går det bra att ge då??

Vitlök borde väl gå bra att ge hästar bara man inte ger det hela tiden eller för stor mängd. Lär vara bra för luftvägar och immunförsvar men jag vet inte hur det är med dräktiga ston om man då kan ge eller ej.

Jag vet faktiskt inte om det finns hästar som som inte kan vara utan back on track i 11 månader men skulle inte tro det.....
Så det är ju bara att inte använda det om det kan vara skadligt

Men msm och glukosamin går det bra att ge då??

Msn kan jag inte svara på. Men de saker du skrivit ner är tillsatser. Och om en häst inte kan vara utan de i 11 månader så bör inte den hästen betäckas. Så jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Alla dessa saker är för dåliga leder... Och en häst med dåliga leder är inget att avla på... Anser jag!

Mitt sto får vitlök höst och vår pga hosta.Men hon får hälften av rekommenderat.Jag ger det eftersom det fungerar.Och jag ger det ihop med Vinäger,alger,anis och timjan.Lite vitlök en period är inte farligt.Av väldigt stora mängder under längre tid kan hästen få anemi.Jag vet hästar som går ute på öar som äter vild vitlök av sig själva.Vitlök kommer från växtriket och är något som hästen skulle kunna äta naturligt i väldigt små mängder.Inget är bra i för stora mängder,men att det skulle vara direkt farligt eller dödligt att ge LITE vitlök en period är faktiskt både löjligt och överdrivet.Jag känner ingen häst som har blivit sjuk av vitlök än och jag har sett hästar få det i 20 år.Man kan inte läsa en studie och tro att allt man läser är sant.Se hur djuren reagerar istället.

.Lite vitlök en period är inte farligt.Av väldigt stora mängder under längre tid kan hästen få anemi..

Haken är att man INTE studerat vid vilken dos som man riskerar anemi. Det finns alltså INGA studier sm säger att lite vitlök en period inte är farligt. Man vet att i höga doser får de anemi, men man vet inte var gränsen för en säker dos går.

Då det inte finns någon vinst i att ge vitlök som uppväger risken, finns det därför ingen vits att chansa och ge vitlök. Än mindre till dräktigt sto där man har fostret att ta hänsyn till.

MSM och glukosamin är inte studerade, vissa tillverkare avråder helt från att ge det till dräktiga ston, andra säger inget alls om saken. (Detta vet TS)

JAG skulle inte labrorera med MSN och glukosamin när det handlar om ett växande foster som ska utveckla skelett, leder etc.

I just TS hästs fall är det svårt ge en individuell rek, då TS häst är halt, har besvär med artros och enligt mig inte borde behövt bli dräktig alls. Så frågan där blir om man ska göra vad man kan för stoet och riskera fostret eller ej. Sålänge TS kvarstår vid att stoet ska fortsätta vara dräktigt skulle jag nog tycka att hjälp det stackars stoet då, och ta risken att det sker något med fostret. Vid en 'normal' dräktighet skulle jag absolut inte ge MSM/glukosamin.

TS - är andningssvårigheterna uppkollade än? Eller är det därför du vill ge vitlök?

Mitt sto får vitlök höst och vår pga hosta.Men hon får hälften av rekommenderat.Jag ger det eftersom det fungerar.Och jag ger det ihop med Vinäger,alger,anis och timjan.Lite vitlök en period är inte farligt.Av väldigt stora mängder under längre tid kan hästen få anemi.Jag vet hästar som går ute på öar som äter vild vitlök av sig själva.Vitlök kommer från växtriket och är något som hästen skulle kunna äta naturligt i väldigt små mängder.Inget är bra i för stora mängder,men att det skulle vara direkt farligt eller dödligt att ge LITE vitlök en period är faktiskt både löjligt och överdrivet.Jag känner ingen häst som har blivit sjuk av vitlök än och jag har sett hästar få det i 20 år.Man kan inte läsa en studie och tro att allt man läser är sant.Se hur djuren reagerar istället.

Jag tycker precis som du, vitlök går bra att ge i perioder i liten mängd det lär knappast hästen ta nån skada av.

Jag tycker precis som du, vitlök går bra att ge i perioder i liten mängd det lär knappast hästen ta nån skada av.

Jag tror inte heller att lite vitlök är skadligt (jag gav det själv när jag var yngre)

MEN nu är ju din häst dräktig, och risken finns ju att hästen blir dålig = kastar.
Är du verkligen villig att riskera att offra fölet bara för lite vitlök?

I just TS hästs fall är det svårt ge en individuell rek, då TS häst är halt, har besvär med artros och enligt mig inte borde behövt bli dräktig alls. Så frågan där blir om man ska göra vad man kan för stoet och riskera fostret eller ej. Sålänge TS kvarstår vid att stoet ska fortsätta vara dräktigt skulle jag nog tycka att hjälp det stackars stoet då, och ta risken att det sker något med fostret. Vid en 'normal' dräktighet skulle jag absolut inte ge MSM/glukosamin.

TS - är andningssvårigheterna uppkollade än? Eller är det därför du vill ge vitlök?

:bow:
Håller med du!

Skulle aldrig betäckt ett sådant sto! Speciellt inte om hästen har andningssvårigheter.

Jag tror inte heller att lite vitlök är skadligt (jag gav det själv när jag var yngre)

MEN nu är ju din häst dräktig, och risken finns ju att hästen blir dålig = kastar.
Är du verkligen villig att riskera att offra fölet bara för lite vitlök?

Men ÄR vitlök farligt att ge till dräktiga hästar? Är det skillnad om hästen är dräktig om man kan ge eller inte ge?

Men ÄR vitlök farligt att ge till dräktiga hästar? Är det skillnad om hästen är dräktig om man kan ge eller inte ge?

Vitlök är farligt i för hög dos till ALLA hästar. Man vet dock inte var gränsen går för säker dos.

Vitlök rekommenderas inte att ge till någon häst alltså (rek av veterinärer etc alltså).

En dräktig häst fungerar i mångt och mycket annorlunda än en odräktig och är i vissa avseenden känsligare, dessutom har man ett foster som påverkas av precis allt man stoppar i mamma, på gott och ont.

Varför vill du ge vitlök? Jag kan inte komma på en enda fördel som uppväger risken?

Jag ville bara veta om man kan ge vitlök till dräktiga hästar

jag menar INTE att man ska stoppa i dräktiga hästar vitlök "bara för att" på mitt sto hjälper det till vid installning på hösten samt i vårkanten innan betessläpp pga hennes känsliga luftvägar.Ett halvt mått morgon och kväll räcker i ca en månad på hösten samt en månad på våren(rek dos på burken är två mått om dagen).(ibland någon kort period mitt i vintern också) för att hon ska bli så gott som bra.jag har provat mig fram länge med olika metoder och kombon vitlök-alger-anis-vinäger-timjan har fungerat perfekt. jag tycker alltså inte att man ska ge vitlök bara för att. Har ALLA veterinärer sagt att vitlök är farligt? har aldrig sett den informationen.Mitt sto fick även sin höst och vår dos av vitlök när hon var dräktig och hon fick ett välskapt föl.Jag skulle inte ge vitlök om jag inte hade någon riktig anledning som jag visste att den hjälpte mot.

oj då..hittade TS andra tråd nu så nu hänger jag med..
Jag tycker inte heller att en sån häst bör betäckas varken för hästens skull eller för avkommans eventuella hållbarhets skull,men det förändrar inte hur jag ser på vitlök.

jag menar INTE att man ska stoppa i dräktiga hästar vitlök "bara för att" på mitt sto hjälper det till vid installning på hösten samt i vårkanten innan betessläpp pga hennes känsliga luftvägar.Ett halvt mått morgon och kväll räcker i ca en månad på hösten samt en månad på våren(rek dos på burken är två mått om dagen).(ibland någon kort period mitt i vintern också) för att hon ska bli så gott som bra.jag har provat mig fram länge med olika metoder och kombon vitlök-alger-anis-vinäger-timjan har fungerat perfekt. jag tycker alltså inte att man ska ge vitlök bara för att. Har ALLA veterinärer sagt att vitlök är farligt? har aldrig sett den informationen.Mitt sto fick även sin höst och vår dos av vitlök när hon var dräktig och hon fick ett välskapt föl.Jag skulle inte ge vitlök om jag inte hade någon riktig anledning som jag visste att den hjälpte mot.

Jag skrev inte att alla veterinärer säger att vitlök är farligt, men att veterinärer inte rekommenderar vitlök.

Du har ett - om jag begripit det rätt - ickedräktigt sto, som du pga luftvägsbesvär väljer att ge vitlök i låg dos jmf med den rekommenderade på grund av luftvägsproblem. Detta för att det fungerat bäst. Har jag fattat rätt då?

Nu vet jag ju inte om du provat veterinärmedicinska preparat, men du har alltså valt vitlöken för det fungerar mot luftvägsbesvären.

I TS fall har hon än inte svarat på anledningen att ge vitlök dock, och hon har ett dräktigt sto.

Jag anser fortfarande inte det finns ett enda läge där fördelen med vitlök är större än risken på ett dräktigt sto. Sen kan det gå finfint ändå, jag gav stoet här vitlök hela dräktigheten,d etta var innan de nya rönen. Jag gav det 'bara för att' i princip, jag gav alla hästar låg dos vitlök då, för det är förträffligt att dölja lukt/smak av annat. Så var de van äta lite vitlöksmat, så om de behövde medicineras så slängde man i medicinen och ökade vitlöken och voila så åt de utan att reagera. (Som spinoff blev jag tvungen krydda fölets mat med i början, hon var van att sno av mammas vitlökssmakande, och åt inte om det smakade fel).

Fölet blev välskapt och stoet mådde bra. Detta var dock INNAN de rön som idag finns, och sen de kom äter ingen av mina vitlök någon gång annat än om det skulle vara ngn promille i ngt färdigfoder typ. De skulle SÄKERLIGEN tåla vitlök helt utmärkt de närmsta tio åren också. Men just då det nu visat sig vara en dokumenterad risk, och jag inte kan finna en enda fördel med vitlök som INTE går att uppnå på annat vis, som uppväger risken, så nej.

Jag tänker inte 'klaga' eller 'skälla' på dig för att du ger vitlök. Jag skulle inte gjort det i ditt läge men förstår varför du gör det, och tror inte din häst lider minsta av det. Men TS kom med en fråga om att ge vitlök, utan att ge anledning, har en dräktig häst, och vill veta om det är farligt eller ej. Och då kan man inte ge annat svar än att JA, det KAN vara farligt, och NEJ man rekommenderar det INTE. Sen får TS avgöra själv vad hon vill göra med informationen sas.

Jag undrar dock fortfarande vad TS vill ge vitlöken för.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka