Dräktig trots brunst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare intejag
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dräktig trots brunst?

Har själv haft skendräktigt sto utan att hon någonsin träffade hingst. Där i stort sett alla som såg henne frågade om hon var dräktig. Även veterinären tittade på henne när hon kom och sa att den måste vara dräktig, men när hon gjort rektalundersökningen visade det sig att hon inte alls vara dräktig.
Så jag hade faktiskt utgått från att ni har ett hösilage med för mycket energi och för lite protein.

/Camilla

Nej energin ligger bra enligt de som kan sånt och räcker gott åt denna häst.

Om jag förstår saken rätt så fick du först en uträknad foderstat på ett ensilage ni inte visste innehållet i?
Sen ringer du och säger att hon börjar bli tjock, när hon i själva verket blir bukig och tunn över revbenen?

Hur som helst, hästen behöver mer protein, oberoende på om hon är dräktig eller inte.
Det viktigaste är hur hästen SER UT!

Nej foderstaten räknades så gott det gick på betet.

Nej hon blev tjock även över revbenen först. Det ärnu de två sista veckorna hon fallit ur över revbenen och över magen har hon bara blivit rundare och rundare.

Hon får i dagsläget bara av silaget betydligt mer protein än än hon enligt alla uträckningar ska behöva. Kan återkomma senare i kväll om vad det är beräknat att hon behöver och vad hon får i sig på de 15 kg vi beräknar att hon äter.

Jag är också nyfiken precis som Mysaan om hästen verkligen är blank och fin i pälsen om den har mask som någon trodde. Undrar ocksåom hästen verkligen är blank och fin i pälsen om den inte får en balanserad foderstat.

Har själv haft skendräktigt sto utan att hon någonsin träffade hingst. Där i stort sett alla som såg henne frågade om hon var dräktig. Även veterinären tittade på henne när hon kom och sa att den måste vara dräktig, men när hon gjort rektalundersökningen visade det sig att hon inte alls vara dräktig.
Så jag hade faktiskt utgått från att ni har ett hösilage med för mycket energi och för lite protein.

/Camilla

Var det det som var fel på din häst? Började hon få mjölk i mjölkgångarna? Vad gjorde ni för att hantera detta? Vart hon tjurig och hade humörsvägningar? Hade hon någonslags tarmaktivitete som man kunde missta för fosterrörelser?

Ang det där med mask så undrar jag om ni tagit träck prov?

Jag hade en åring en gång i tiden (innan träckprovens uppkomst) som aldrig var avmaskad, jag körde på med dubbel dos pyrantel/banmint + nåt annat för att täcka in alla sorter, efter några veckor föll han ändå ur och blev precis som du beskriver din häst, bukig och tunn över revbenen. Pratade med vetten och han sa på ett ungefär detta (var så länge sen så jag minns inte exakt) att det kan finnas maskar i olika stadier i tarmarna, vissa är aktiva maskar medans andra är ägg som ligger i nån slags dvala, när man avmaskar försvinner således alla aktiva. Men då kan i stället de här i dvala "vakna" till och då är alltså hästen inte maskfri ändå.

Vad gäller foderstaten så är en uträknad bara en fingervisning, något att utgå i från, sedan få man korrigera den ut efter hästen.
När man räknar ut en foderstat räknar på hur mycket snitthästen förbrukar, men som alla vet är alla hästar individuella och det finns lättfödda fullblod och svårfödda ponnysar.
Jag tycker det är kanon att du har tagit hjälp med foderstaten men följ den inte blint, ser hästen ut att behöva mer mat så ge den det, dräktig eller ej!!

Så vitt jag vet så kan man inte "höra" en dräktighet med stetoskop, gissar på att ev. fosterljud dränks i tarmljud.

Ja träckprov togs innan veterinären skrev ut receptet på avmaskningsmedlet.

Vad det gäller hennes foderstat (minns inte om det var du som undra) så är det beräknat att hon behöver 75 mj och 600 srp. När nu analysen på silaget kom så räknades det ut att om hon äter 15 kg som förra ägaren sa att hon gjorde så skulle hon få i sig 675 srp och 85.5 mj. Jag kan inget om detta men förmig ser det ut som hon får betydligt mer än hon skulle behöva.

När jag pratat med veterinären i onsdags om detta så valde vi att åter sätta in högproteinfodret hon fick innan och detta får hon 1 kg av. Får se om det blirnågot resultat.

Undrar fortfarande om endel saker somjag frågat om men inte fått svar på så jag ställer frågorna igen:

Om detta beror på mask börjar de verkligen fylla mjölkgångarna då?
Om detta beror på mask är det då vanligt att man känner något som kan liknas vid fosterrörelser?
Om detta beror på mask borde hon inte då blivit matt i pälsen?

Om hon är skendräktig vad ska jag göra för att allt ska återgå till det normala?
Om hon är skendräktig ska man helst då betäcka henne i vår? Vet att veterinärena rekommenderar hundar som är skendräktiga ofta att de ska få en kull.

Om hästen är sken dräktig så är det bara att låta henne vara, det går över, alternativet är väl att man ger henne hormoner så hon börjar brunsta.

Åringen jag hade med mask var blank och fin i pälsen ja.

Fosterrörelser är svåra att känna även på ett sto man VET är dräktigt, ibland är det tarmrörelser ibland sparkar.
Min senaste valack jag hade en väldans livlig mage med rörelser som nog skulle kunna liknas vid fosterrörelser.

Att hon fyller mjölk gångarna beror nog inte på mask men däremot kan det bli så på skendräktiga.

Efter som hästen är tunn behöver hon mer mat, oavsett om hon är dräktig eller ej, skit i vad siffrorna säger.

Hur länge kan en skendräktighet sitta i?

Jo jag har nu börjat ge henne mer högprotein foder. Någon muslivariant som ska vara bra. Lär ta minst en vecka innan man vet något resultat.

När det gäller detta att brunsta så avslutade hon en brunst nu förra veckan. Ja vi får väl vänta och se vad proverna säger om hur vida hon är dräktig eller inte och sedan får jag se vad för resultat det blir av foderökningen och öka mer annars då.

Var det det som var fel på din häst? Började hon få mjölk i mjölkgångarna? Vad gjorde ni för att hantera detta? Vart hon tjurig och hade humörsvägningar? Hade hon någonslags tarmaktivitete som man kunde missta för fosterrörelser?

Dels så blev hon rund som bara den och satte juver, hade även mjölk i juvret. Och dessutom var hon lugnet själv, vilket är väldigt otypiskt för detta sto.
Vi kollade aldrig efter fosterrörelser efter vad jag minns i alla fall.
Och det blev samma rekomendationer från veterinären som när du haft en skendräktig hund, att minimalt med mat och mycket motion. Men din häst är ju tunn redan så på henne ska du inte dra bort någon mat.

Men om du ser revbenen på din häst så är inte foderstaten rätt för den oavsett om den är dräktig eller inte.

/Camilla

Senast ändrad:

Mitt ena sto tokbrunstar var tredje vecka, ingen brunst fram till dygn 70 då började hon och har hunnit med ett par varv nu, hon brunstade inte under dräktigheten förra året så jag trodde hon hade resorberat men hon var faktiskt dräktig på 90dygns kollen.

Andra stoet brunstade förra året på dygn 30-någonting och i år på 20-någonting. (har inte exakta dygnen i huvudet men nerskrivet någonstans på nåt som befinner sig i en krigszon :angel: )
Så brunst trots dräktighet finns.

Har hon "dräktighetsmage" så är hon ju bra mkt mer än 4 månader gången, i så tidigt skede har de ju inte en så utpräglad dräktighetsmage att man utan att veta misstänker dräktighet.

*fnissar* jadu du har inte sett min "åsna" som blir tjock direkt dvs redan 2 månaden väller hon ut som om hon var mer än halvvägs gången :D

det finns att köpa kissprov man gör själv billigt och bra har provat flera ggr då jag varit osäker på om dom har resorberat. bra mkt billigare än blodprov osm för den delen inte är 100 % heller.

*fnissar* jadu du har inte sett min "åsna" som blir tjock direkt dvs redan 2 månaden väller hon ut som om hon var mer än halvvägs gången :D

det finns att köpa kissprov man gör själv billigt och bra har provat flera ggr då jag varit osäker på om dom har resorberat. bra mkt billigare än blodprov osm för den delen inte är 100 % heller.

Är inte blodproven säkra? Hur stor felmarginal och åt vilket håll? Var kan man köpa kissprover i så fall?

Blodprovet är 100% igt på ett sätt, är stoet dräktig eller har varit det nyligen visar det positivt, dvs om hon kastat den senaste veckan (kanske 2) så kan det visa positivt fortfarande.
Men är hästen inte "nykastad" så stämmer det, visar det negativt är det negativt.

Mitt kostade 500kr för vetten och 500kr för själva provet. Går att ta från dygn 50 och framåt.

Nu pratar du om det provet som mäter dräktighetshormon = samma sak som kisseproven mäter, där finns som sagt en felmarginal då detta hormon fortsätter att vara högt i kroppen ganska länge efter en resorbering/kastning.
Det prov som däremot är det säkraste är det som går att ta efter dygn 125 som mäter östronsulfat då detta endast finns i blodet om det finns ett levande foster, därav är det mkt säkrare att ta detta prov.

Nu pratar du om det provet som mäter dräktighetshormon = samma sak som kisseproven mäter, där finns som sagt en felmarginal då detta hormon fortsätter att vara högt i kroppen ganska länge efter en resorbering/kastning.
Det prov som däremot är det säkraste är det som går att ta efter dygn 125 som mäter östronsulfat då detta endast finns i blodet om det finns ett levande foster, därav är det mkt säkrare att ta detta prov.

Det är det där efter dygn 125 provet de tagit på min häst. Men det är alltså helt tillförlitligt?

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 402
Senast: Lyxzen
·
Avel Jag har en bekant var sto är betäckt vid 2 olika brunster. Hon stod enligt uppgift superfint även vid brunst nummer 2, och var extremt...
2
Svar
28
· Visningar
5 729
Senast: sassiball
·
Avel Syrran köpte en Islandshäst för cirka 3 månader sedan och idag insåg hon att stoet förmodligen är dräktig då hon har fått en ordentlig...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: superstar
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama