dräktig tik, något fel???

kisse

Trådstartare
Min tik ska valpa den 18/9 (dygn 63) om det går som planerat. Hon är inte ultraljudad, men tjockade på sig ganska ordentligt ca v 4-5. Sedan dess har det inte hänt så jättemycket, kanske inte är så många valpar, alt luras hon och är skendräktig? Hon har blivit enormt mycket lugnare, keligare och latare, så har hon inte uppfört sig tidigare vid skendräktighet (2 gånger, dock EJ varit parad då).

Imorse var hennes sovplats plaskblöt/gulfärgat. Det luktar inte direkt kiss, men hon har aldrig tidigare kissat inne så lukten kanske bara är obekant för mig?

Hur tidigt är ok för valparna att komma? Jag har hört från dygn 58, kan de klara sig tidigare?

Tacksam för svar... /C

Sv: dräktig tik, något fel???

Har haft en tik som valpade på dag 56 och alla valpar klarade sig, trots att tiken inte släpte ner någon mjölk och det var ett pyssel och duttande och mycket jobb med dessa valpar de första veckorna.

Dock är det ju så att överlevnadschanserna minskar för var dag som de föds innan dygn 58.

Det är dock inte helt ovanligt att en tik med många valpar/valpar som tränger på blåsan kissar på sig under sista veckan, så jag tror inte du behöver oroa dig. Vad har tiken för temp?

Det kan ju vara läge att börja tempa henne morgon, middag, kväll för att få lite koll på när det närmar sig valpningsdagen.

Tempade henne imorse första gången: 37,9, så än verkar det ju lugnt ur den synvinkeln, eller hur??? Kollar igen i em. Tack!

Sista veckan, så hoppar tempen upp och ner och inte förrän den har gått under 37 grader kan man förvänta sig valpar inom det närmaste dygnet.

Ju större ras, ju närmare 37 ligger den dippen i temp på och vissa större hundar kan till och med ligga strax över.

Givetvis är det individuellt och inget man kan säga att så är det för alla, men på de flesta tikar stämmer det in bra på.

Min är STOR;), GD.

Tydligen har hon kräkts 2 ggr imorse när min man var ute med henne. Dock har jag inte sett henne kräkas i v 3 el 5 som jag hört att hon "borde", men det borde ju också vara individuellt.

Nu sussar jag lite för jag har jobbat inatt... Tack igen!

Min GD gick upp väldigt, första kullen gick hon upp nästan 30kg. Hon visade inga speciella tecken dagarna innan hon skulle valpa, men när det var dags, så hoppa hon upp till mig i sängen, och slickade på mig konstant, så då förståd jag att något skulle hända.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 378
Senast: regina11
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 444
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har börjat misströsta:cry:... Idag är vi på 65 dygnet från första parningen, 63 från andra. Jag VEEET att det kan ta tid, men jag...
2
Svar
20
· Visningar
10 759
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Ett möjligt fruktansvärt problem har kanske uppstått, jag hoppas verkligen inte att det är så här... Min lilla terrier har efter...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 322
Senast: Svensson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka