Dräktig som tvååring?!

H

HanSomFlyger

Jag måste bara få skriva av mig lite.
En häst som står i ett stall en bit ifrån där jag jobbar har precis fått ett föl.
Allt hade varit frid och fröjd om inte den stackaren är lika gammal som vårt senaste tillskott, nämligen född 2005.
Ägarna hade låtit henne och en lika gammal hingst gått i samma hage och nu hade han alltså lyckats betäcka henne.

Någon som vet hur detta kommer påverka henne?
Inte för att jag har särskilt mycket med saken att göra men jag vill bara veta...

Här på Bollerup går ungstona och unghingstarna inte ens tillsammans som åringar. Än mindre när de är två. Varför ta risken att någon blir dräkig?!

Suck, blev lite upprörd när jag hörde detta. Tack och lov gick allt bra.

Sv: Dräktig som tvååring?!

Aningslösa och ansvarslösa personer finns det gott om.. Sov dom på biologilektionen??
Jag är övertygad om att det INTE är nyttigt för en tvååring att få föl. Kroppen ej färdigväxt.
Hur f-n ska dom kunna registrera avkomman..

Undrar jag med. Hingsten är ju inte ens godkänd..

Inte bra. Som unghästar måste de äta mycket för att kunna bli stora och växa till sig. När 2-åringen sen får ett föl vid sin sida tror jag inte att hon kommer växa lika mycket som hon kunde gjort. Det är en stor påfrestning att få föl vid den åldern, de växer ju än. Frågan är dessutom om mamman då är mogen att ta emot fölet, kan hon ta hand om det? Sjukt tycker jag!

Gva.jpg
[/IMG]Jag har ett sto som fölade som treåring.Hon var planerat betäckt.
Hon tog hand om fölet på ett utomordentligt sätt och fölningen var helt okomplicerad.Hur hon skulle sett ut om hon inte fölat vet jag ju inte men hon är 5 nu och medelstor.

Med detta vill jag inte säga att jag tycker det var bra gjort på något sätt.
DSC01253.jpg
[/IMG]

Mamman är på lilla bilden och fölis på stora.

Aningslösa och ansvarslösa personer finns det gott om.. Sov dom på biologilektionen??
Jag är övertygad om att det INTE är nyttigt för en tvååring att få föl. Kroppen ej färdigväxt.
Hur f-n ska dom kunna registrera avkomman..

Egentligen tycker jag också att det är väl tidigt men är inte tillräckligt insatt i hästens tillväxtperioder för att kunna svara på hur det påverkar hästen.

Din sista fråga kan jag dock svara på.
Antingen väljer man det billiga alternativet, reggar hästen som typ savensk ridponny vilket innebär att man tex inte får tävla eller avla vidare på hästen som islhäst.

Det dyra alternativet är att blodtypa föräldrarna och avkomman och sen regga i bilagan hos svenska islandshästförbundet. Då får du tävla som med vilken annan islhäst som helst. Blir det en hingst får du dock inte visa den. Ett sto får du avla på och jag tror att avkomman får reggas i grundstamboken.

Egentligen tycker jag också att det är väl tidigt men är inte tillräckligt insatt i hästens tillväxtperioder för att kunna svara på hur det påverkar hästen.

Din sista fråga kan jag dock svara på.
Antingen väljer man det billiga alternativet, reggar hästen som typ savensk ridponny vilket innebär att man tex inte får tävla eller avla vidare på hästen som islhäst.

Det dyra alternativet är att blodtypa föräldrarna och avkomman och sen regga i bilagan hos svenska islandshästförbundet. Då får du tävla som med vilken annan islhäst som helst. Blir det en hingst får du dock inte visa den. Ett sto får du avla på och jag tror att avkomman får reggas i grundstamboken.

Jo det var ju liksom det jag tänkte på. Hur man än vänder sej så har man problem och är förbassad till B- eller C-laget... + att hästen inte far väl av en så tidig dräktighet, tänker främst på stoets bäcken som utsätts för påfrestningar i samband med förlossning.

Jo det var ju liksom det jag tänkte på. Hur man än vänder sej så har man problem och är förbassad till B- eller C-laget...

fast, i bilagan är du ju inte särskilt begränsad. Det syns ju inte på hästen att den inte är med i grundstamboken :p

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Islandshäst Efter 1 år har vi nu ett pass på vår Saga. Historian började vintern 2004/2005 när jag tyckte vårt gamla sto Perla var hemskt tjock...
Svar
17
· Visningar
1 882
Senast: Vili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka