Dräktig men med tvillingar - vad gäller

fia-lisa

Trådstartare
Mitt sto konstaterades dräktig i förra veckan på 17 dagars koll, dessvärre med tvillingar. Vet klämde det ena, men på koll dagen efter såg man att båda dessvärre hade gått då de låg väldigt nära varandra.

Stoet står kvar på station och vi hoppas såklart att hon kommer i brunst snart igen för nytt försök. Brukar det vara lätt att få dem dräktiga om man klämt?

Vad gäller med avgifter nu? Betalar man nya språngavgifter, stationsavgifter etc? Tänker eftersom hon ju faktiskt varit dräktig (om än en väldigt kort stund) Eller gäller de per säsong?

Sv: Dräktig men med tvillingar - vad gäller

de gäller per säsong i tre brunster:) sen får man betala mer har jag för mig om det inte är ändrat;) ska nog inte vara några problem att få dräktigt sen:)

Jag har själv aldrig varit med om tvillingfoster men en väninna till mamma fick faktiskt 2 identiska tvillingföl (alla 3 klarade sig bra) vilket var riktigt häftigt att se. Tur att det gick så bra bara :)

Men hur som helst så brukar ju tvillingfoster ofta handla om att stoet (och hingsten) är mycket fertila så du borde inte ha svårt att få henne dräktig igen. Ang. avgifter så tror jag inte att du behöver betala extra men du får ju höra med din station vad som gäller just där.

Mvh JV

de gäller per säsong i tre brunster:) sen får man betala mer har jag för mig om det inte är ändrat;) ska nog inte vara några problem att få dräktigt sen:)

Det beror alldeles på vilken seminstation man står på. ALLA har inte samma villkor. Det brukar stå på deras hemsida, vad som gäller!

Betr. språngavgifter så får du kolla med hingstägaren vad som gäller där.

nja det har att göra med att stona släpper två ägg vid brunsten inte så bra, men det händer inte alltid. men det ser ju vet vid UL i såfall om stoet släppt fler än ett

Men hur som helst så brukar ju tvillingfoster ofta handla om att stoet (och hingsten) är mycket fertila så du borde inte ha svårt att få henne dräktig igen. Ang. avgifter så tror jag inte att du behöver betala extra men du får ju höra med din station vad som gäller just där.

Har det verkligen med det att göra? Det borde väl snarare vara samma som med människa, att det är stoet/kvinnan som släpper två ägg, alternativt att det blir tvillingar i celldelningen (vilket ger enäggstvillingar, är lite osäker på just det dock...)?

Jag har själv aldrig varit med om tvillingfoster men en väninna till mamma fick faktiskt 2 identiska tvillingföl (alla 3 klarade sig bra) vilket var riktigt häftigt att se. Tur att det gick så bra bara :)

Mvh JV

Snarare är det så att stoet av någon anledning släpper två ägg istället för ett och att båda lyckas bli befruktade. Det har alltså inte med föräldrars ev superfertilitet att göra. Däremot har vi under åren som hingsthållare sett att en del ston är mer benägna än andra för just detta. Vi har dessutom konstaterat att ett par av dessa stona kommer ur samma stostam!

ja det har jag också upplevt.
Min märr släppte också två ägg blev dräktig med tvillingar men resoberade den ena, trots kass sperma från hingsten den gången, antagligen pga värmen.

Delvis KL

Jo, självklart har det att göra med att stoet släpper 2 ägg :idea:
Men om jag inte är helt ute och cyklar så har det ofta samband med ett väldigt fertilt sto. Åtminstone är det vad jag har fått lära mig men om det är fel så lär jag gärna om ;) Men jag har som sagt lärt mig att där finns ett samband. Om någon har info som motbevisar det hela så är jag villig att ta del av den.

Mvh JV

dl kl
även vissa kvinnor släpper ju oftare två ägg vid ägglossning än andra kvinnor. Det diskuteras flitigt huruvida "det går i släkten" att få tvillingar hos oss människor, så varför inte hos hästarna med!

Alltså, givetvis är stoet mer fertilt för det finns ju två ägg, två chanser/risker från stoets sida att bli dräktig. Så ser jag det:D

dl kl
Alltså, givetvis är stoet mer fertilt för det finns ju två ägg, två chanser/risker från stoets sida att bli dräktig. Så ser jag det:D

Tänka sig att jag ser det precis tvärtom.

Har märra släppt två ägg samtidigt så kan man ge sig på att båda tar sig och att det skall klämmas för att få bort en av dom.
Då med risk att båda ryker..

Resultat ICKE dräktig.

Alternativt, som sker i många fall, så kollar man inte med ultraljud. Eller att det missas på ultraljudet.
Stoet bär tvillingar så långt det går för att sedan kasta en, två och kanske själv stryka med på kuppen.

Inser inte att en sådan är speciellt fertil då hennes avkastning då det gäller föl är i stort sett lika med noll.

AM

då förklarar jag, med ordet dräktig menar jag befruktad, bom på kvällskvisten:laugh:

Delvis KL

Spännande diskussion. Jag håller förstås alla tummar att brunsten som är på gång nu går vägen och att det bara är ett ägg som blir befruktat. På UL i onsdags var det ett litet ägg på g, jag hoppas hon inte släpper ett till.

Enligt hingstägare/seminstation var det en ökad risk för dubbelovulering när det gällde förstagångsston som var mellan 11 och 16 år. Det stämmer ju på min dam. Det skulle ju dock tala lite emot att det är något ärftligt? Eller så tänker jag fel där. I vilket fall menade de att det inte brukar vara problem med att få ston dräktiga efter att man klämt och båda resorberat. Dessutom var det tydligen väldigt stor chans att lyckas klämma bara det ena om de inte låg ihop och ca. 30-40% chans att lyckas om de låg tätt ihop (som det gjorde på min). Därför tycker jag nedanstående citat är lite väl hårt? Varför skulle avkastning vad gäller föl vara lika med noll på ston som dubbelovulerar?

Inser inte att en sådan är speciellt fertil då hennes avkastning då det gäller föl är i stort sett lika med noll.

AM

För att ha en bra chans för klämning så bör dom kollas före dag 16.
(vi tar in dom på dag 12-13 och då kan det hända att veterinären återkommer igen samma dag)

Kollar man senare så ligger dom ofta tätt intill. Då ökar chanserna till att båda ryker.

Hänger liksom på veterinären och en portion tur för att lyckas.

Mina matematiska funderingar är då..
Hur stor procent av fölmärrar går in i spiltan på dag 14?

Och framförallt: Hur många procent fölmärrar ultraljudas så tidigt då dom gått på naturlig betäckning?

Själv tycker jag det är väldigt trevligt med en "enkel-femma" på skärmen och inte en "dubbel".
Då framför allt om jag har en hög motilitetsprocent i microskåpet.

Livet känns lite enklare då jag seminerar, och då vi sedan, motar in dom för 14-16 dagars kollen ;):D

Lycka till med din fölmärr!

AM

Ska väl också förtydliga mig

Om man klämmer så båda ryker så är det fölprocent noll på den brunsten.
Om hon missas och förblir dräktig så kan man väl ändå säga, att även här är fölprocent noll.
Då det ofta tillkommer en massa komplikationer i anslutning till fölningen.

Och ja, jag vet, att det finns ston som lyckas med att bära fram två..
Men sådana ligger inte på min önskelista då fölsäsongen drar igång. Nej.

AM

OK. Tror jag missat att tråden spårat in på naturlig betäckning. För i många fall (iaf. när det gäller halvblod) är det väl just seminering och tidig koll som gäller vilket isf inte borde innebära sannolikhet för föl = 0? Min dam semineras och kollas på dygn 14.

Och jag håller med, allra helst hade jag också velat ha ett sto som tog sig direkt på ett ägg. Och där dräktighet och fölning löpte på smärfritt. Det är så påfrestande på nerverna att behöva vänta. ;)

Senast ändrad:

Alternativt, som sker i många fall, så kollar man inte med ultraljud. Eller att det missas på ultraljudet.
Stoet bär tvillingar så långt det går för att sedan kasta en, två och kanske själv stryka med på kuppen.

Nu fortsätter jag OT ;)
Blir det verkligen alltid så. Tidigare när man inte hade UL så var det inte särskilt vanligt med tvillingdräktigheter. Idag verkar vart och vartannat sto få tvillingdräktighet där man klämmer den ena. Frågan är var verkligen dubbel ovuleringen mer sällsynt förr? Jag har fått lära mig att hästar vanligen resorberar ett av fostrena vid tvilingdräktighet och att man därför aldrig märker att det varit en sådan även om maninte gör UL. Numera klämmer ju vi den ena och därmed behöver inte hästens naturliga skydd gå in.
Om jag ultraljudade och upptäckte tvilingdräktighet skulle jag givetvis inte chansa på att den ena försvann utan jag skulle kämma men jag tycker diskutionen är intressant rent teoretiskt.

Ja mitt sto tog sig inte på första men det var en knepig vår då med dåliga brunster, andra trodde inte vet på att hon skulle ta sig trots bra ägg för sperman var slö, emn hon var då dräktig med tvillingar på 17 dar, men det ena fostret var suddigt i konturerna vilket tydde på resorbering och på 32 dar så hade hon resorberat det ena och det andra blev ett stort grannt stoföl..

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 989
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025