dräktig kanin

NagelacksBeroende

Trådstartare
min kanin är dräktig och om ungarna "kommer" om 30 dagar är det nu 15 dagar kvar.

Hon har nu börjat bygga ett bo, men inte i lådan / huset som vi har ställt in.
vad ska man göra ?
sätta dit ett hus / en låda över ?
strunta i det ?

hjääälp.

Sv: dräktig kanin

oh min tös beräknas också få ungar om ca 2 veckor :)
när hon födde sin första kull struntade hon fullständigt i lådan och ställde jag den över försvann den lika fort. Hon födde ungarna utanför sitt bo så jag var tvungen att ställa lådan uppochner i hörnet där hon hade gjort "orginal" boet och lyfta in boet med ungarna i för dom kröp ju all världens väg och hade sån tur att hon accepterade det på en gång.

Testa att sätt lådan över eller uppochner. Nu när det är så pass länge kvar gör det nog ingenting men ha en kant på lådan även om den är ställd rakt över för ungarna är duktiga på att krypa och risken är att dom kan dö om dom är borta från boet för länge.

Blir bäbisvaka för oss om 2 veckor då :D Lycka till!

okej.. :)
tack för att du svarade.. :p hehe

då ska jag prova att sätta lådan över, och se om hon accepterar den. :p
hm.. annars gör hon väl ett nytt bo på ett annat ställe..? eller ?

hm.. det kan bli så att hon struntar i att bygga bo?
för... så vill jag ju inte att det ska bli. :p

varför ska man ha boet egeentligen ? så mycket varmare kan det ju inte bli ?
:p

aja, tack för att du svarade. : )

Om hon inte accepterar den så kommer hon nog att putta undan lådan helt enkelt eller så flyttar hon boet.

Är det en förstföderska? Har hon redan byggt ett bo har hon bra instinkter. Min franskavädurshona kom på några dagar innan att hon måste bygga bo och blev som tokig :rofl:
Tror iaf att hon inte struntar att bygga ett bo.

Menar du boet som honan gör? Honan inreder med päls från mage och "bog" och det blir väldigt varmt och gosigt som ungarna behöver annars fryser dom ihjäl men har såklart mycket lättare att klara det nu när det börjat bli så pass varmt. Men nätterna kan vara kalla fortfarande. När ungarna inte behöver boet och du ska städa undan det, testa att lägg ner din hand bland ullet, det är jättevarmt :)

hehe, okej.. :p ..
hon har haft en kull innan , så hon borde ju veta hur hon ska göra..

jag menade huset / lådan.. :p hehe

jamen då är det nog inga problem om damen har rutin :)

vissa kaniner känner sig tryggare i en bolåda och det är naturligt för dom att föda sina små där. Men så har vi såklart undantag som tvärvägrar att kläcka fram ungar i dom :p

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
535
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 132
Senast: Thaliaste
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 550
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 968
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur