Drakar och enhörningar rockar vidare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag upplever dem inte envisare än andra raser, men intelligentare. Vet inte om det är rätt ord egentligen, jag älskar mina halvblod men det sitter en lite tagg i hjärtat av längtan efter en nordis. Har man haft en så är det nog svårt att inte sakna dem.

Precis som @Barret instämmer jag. De är rätt kvicka i skallen men ärliga. Tror nog också att det bästa skulle kanske vara en häst som inte är så ung men ändå inte lastgammal. Unga hästar oavsett ras har ju rätt mycket fart under galoscherna :D

Två raser som jag personligen aldrig klickat med är fjording och islandshäst :yuck: envisa till dumhet och för lite samarbetsvilja för att jag ska orka lägga tid på dem. Naturligtvis har jag inte träffat alla individer av de raserna men ingen har som sagt funkat.

Nordisar och nordiskorsningar har jag ju vuxit upp med och lärt mig köra med och ingen har varit så där tjurigt envis :love:

Mina favoriter är ju araber men nordisen har mycket den känslan i sig (förmodligen därför korsningen arab/nordsvensk blir så bra).

@Barret jag kom och tänka på mig gamla halvblod, han var en helt underbara häst men han kunde gå och drömma om vi var ute och lufsade i skogen. Det hände både en och två gånger att han var i sin egen lilla värld och så även jag och helt plötsligt stod han med huvudet mot ett träd eftersom varken han eller jag hade varit med och följt stigen. ;) Han brukade blänga lite på mig och så trasslade vi oss tillbaka till stigen.
Ett kallblod skulle inte göra det utan det skulle inse att jaha nu har ryttaren kopplat ut, nu får jag ta ansvaret för den här promenaden. :D

@Barret jag kom och tänka på mig gamla halvblod, han var en helt underbara häst men han kunde gå och drömma om vi var ute och lufsade i skogen. Det hände både en och två gånger att han var i sin egen lilla värld och så även jag och helt plötsligt stod han med huvudet mot ett träd eftersom varken han eller jag hade varit med och följt stigen. ;) Han brukade blänga lite på mig och så trasslade vi oss tillbaka till stigen.
Ett kallblod skulle inte göra det utan det skulle inse att jaha nu har ryttaren kopplat ut, nu får jag ta ansvaret för den här promenaden. :D

Min pappa kunde släppa iväg Prins själv till stallet. Han sa bara "gå hem" och så gick Prins hem :D Ingen på byn brydde sig, de visste ju vem han var. Det är heller ingen skröna, jag var tillräckligt gammal när pappa tog bort Prins för att ha sett det själv. Han var korsning mellan ardenner och nordsvensk.

Jag håller med dig. Har inte upplevt de nordisar jag haft att göra med som hårda eller envisa, de har stor integritet men har alltid gått att resonera med. Inte som fjorden, aka Hästen från Helvetet, som jag hade innan.

En av mina tränare sa just om kbl (travare i detta fall men gäller nog i stor del bruks också) att det som kan göra det lite kinkigare att träna med dem är att de är så attans kvicka i tanken. Innan man själv ens kommit halvvägs i en tanke är hästen redan flera steg före.

Så man ska ju gärna inte vara den som sitter och drömmer sig bort om man verkligen ska jobba en nordis eller kbl-travare. Däremot, ska man ut och lulla i skogen så känner jag att det kan vara fördel att de är kvicka. Det var många gånger som det hade kunnat gå galet när jag var ute om inte min häst varit så uppmärksam och vaken som han var (jag drömmer mig nämligen alltför gärna bort i dimman). Plus att det är så roligt med sådana hästar, lyckas man få med dem och övertala dem om något så känns det verkligen som att man faktiskt jobbar med hästen och inte på den (som jag ibland har upplevt med vissa halvblod).
Ja, det är inga tröga hästar eller envisa som i dum, men de kämpar på om vi bestämt oss för att vi visst ska fram här, så ska det mycket till för att de ska ge upp. Ung och dum som jag var red jag ut i djup snö för det fanns ingenstans att rida annat än på gårdsplanen eller E12 med alla jäkla turister som kör som det var motorväg och sommarväglag. :nailbiting: Hon kämpade på och jag berömde, men när hon satte sig i snön för att pusta skämdes jag och vi red tillbaka i samma spår. :o

Sen har vi ju då det där med att sitta och drömma medan man galopperar i skogen på halvlånga tyglar. Jag trodde vi skulle fortsätta framåt, hon tyckte vi skulle svänga av och gå hem så hon svängde. Inget kast eller dumheter, hon följde bara stigen medan jag i tanken fortfarande var på väg framåt. Det blev en indianvariant med hängande på sidan av hästen i galopp, innan hon korrigerade kursen igen och svängde lite till, då fortsatte jag framåt som var min ursprungliga plan, fast högre upp i skogen då. :meh: En kort flygtur senare sprang hon hem ensam och skvallrade att jag hade landat i ett träd. :p

Smällde i båda benen, åkte ett halvt varv runt och trodde jag brutit ryggen. Fick panik och skrek, tills jag kom på att det inte var till någon större nytta, rullade över på mage, kände att benen följde med och efter stor möda lyckades jag till sist ta mig på fötter. Brorsan kom i full fart över åkrarna i bil för att leta efter mig, pållan hade tydligen varit helt vild när hon kom hem så de förstod att något hänt. Han var skitförbannad när han hittade mig stående på huk, när jag hade rest mig skakade benen så jag höll på ramla så jag fick ner på huk igen och stödja händerna på knäna för att skaka mindre.

Vi gick ner till bilen, jag fick skjuts hem, knöt ihop tyglarna, fick hjälp upp och red ca 15 min till på ett fält, i skritt. Försökte göra lite framdelsvändningar men hon förstod inte riktigt först när jag tryckte med mitt onda ben utan väntade. Sen flyttade hon sig snyggt åt båda håll trots att jag knappt klarade att röra skänkeln. Hon gick så mjukt och fint, flöt fram över tuvor och ojämnheter och sen gick vi tillbaka, jag kravlade mig av och tog hand om henne innan jag gick in och fick hjälp av med stövlarna.

Dagen efter åkte jag buss i 40 mil och ytterligare en dag senare var jag på akuten och gnällde över att jag hade ont. Vadbenet var av strax under knä och den andra vaden var helt blåsvart och sönderslagen. Jag fick inte rida på sex veckor men hade tillåtelse att fortsätta dykarträningen. :up: Tog över ett år innan jag kunde ha ridstövlarna igen. :meh:

Vad är det med folk som ska ligga och köra preeeeccciiis i baken på en ? när man kör i vägens maxhastighet...
Tänker dessa på vad som händer om det bnlir en snabb inbromsning... där jag bor finns ju mängder av djur, ungar på vägen etc...

:rage: :rage: :rage:

Ang kallblod så är de underbara. Haft en bruksnordis modell STOR som mest av allt älskade att dra men var fantastiskt lätt och mjuk att rida dressyr på. Har en kbt hingst idag (köpt som åring, idag 15) utb svår nivå dressyr och ör game för ALLT matte kan hitta på. Fantastisk häst, frisk, sund och otroligt intelligent. Det är verklgien ingen häst man tvingar till något, men får han frågan är han med på allt. Det är en tuff häst, men klok. Kan sätta upp min 6 åriga niece på honom och han är gudasnäll, så fort jag sitter upp är det fullt ös medvetslös igen. Om jag inte är sjuk, då tar han hand om mig och kan ta mig på en tur i skogen. Jag kan bokstavligen åka häst, han väljer väg och gångart, allt utifrån vad jag orkar. Ett hjärta av guld och en hjärna som matchar :love: :love: :love:
Att han tycker piaff och passage är det roligaste som finns gör inte saken sämre!

Har träffat många nordsvenskar och kbt (kallblodstravare) under de år jag åkt runt som instruktör och de är verkligen fantastiska hästar! Fler nsv åt folket! Och det är mer häst och kul per krona än halvblod :D

Vad är det med folk som ska ligga och köra preeeeccciiis i baken på en ? när man kör i vägens maxhastighet...
Tänker dessa på vad som händer om det bnlir en snabb inbromsning... där jag bor finns ju mängder av djur, ungar på vägen etc...

:rage: :rage: :rage:

Det är då man behöver sänka farten så man har större marginaler :devil: :banghead: :rage:
En gång stannade jag i en rondell och vrålade på en som låg slickad i bakluckan på mig. Ett Håll avståndet ditt rövhål räckte för att han skulle hålla låååååååångt avstånd till mig sedan.

Kör om eller håll avståndet. Väldigt enkelt.

Det är då man behöver sänka farten så man har större marginaler :devil: :banghead: :rage:
En gång stannade jag i en rondell och vrålade på en som låg slickad i bakluckan på mig. Ett Håll avståndet ditt rövhål räckte för att han skulle hålla låååååååångt avstånd till mig sedan.

Kör om eller håll avståndet. Väldigt enkelt.

Grannen stannade vid en rondell i stan, då körde gubben bakom på henne för det kom på ju inga bilar så hon behövde ju inte stanna... :banghead: Jag kan ju säga att polisen inte tyckte att hans anledning var en giltig orsak till att köra på någon... :angel:

Det är rolilgt att kolla hästannonser. Men roligast är de riktigt små ponnyerna. Jag måste visst skaffa barn så jag får köpa en liten ponny. Visst kan man tvinga ungarna att älska hästar.
Jag vill ha en liten ponny men ungen är ju liksom min täckmantel.
Det är väl det ungar är till för- att underlätta för sina föräldrar.

Det är rolilgt att kolla hästannonser. Men roligast är de riktigt små ponnyerna. Jag måste visst skaffa barn så jag får köpa en liten ponny. Visst kan man tvinga ungarna att älska hästar.
Äsch, jag har två små och det behövdes inga ungar för att skaffa dem. :)

Det är nog lättare att skaffa små och ha dem till sig själv än få barnen att tycka om hästar... Jag misslyckades kapitalt med två barn... :cautious:

Men... du kan väl tvinga dom? :eek:
Tro mig jag har försökt!!! :devil: Den stora hon skulle visserligen älska att att ha en ponny att borsta på hela dagarna, men rider enbart med ledare, även efter två år på ridskola... Den yngsta... Ja honom skulle jag möjligtvis kunnat få att rida men då enbart att rida, allt det andra går bort... :D

hehe.. en nordis till mig för att rida på i skogen samt att leka robin hood.
samt ett litet troll ..bara för att den är söt? :) måste hitta någonstans med billiga stallhyror bara om det nu ska bli två hästar...:rofl: men först nordis till mig..
En tillräckligt stor box så kan de stå tillsammans! Den lilla kan du köra, tömköra leka med... Ja du ser, du är nästan tvungen att köpa två! :D:angel:

Det är roligt att kolla på hästannonser. Det är också intressant med priser.
När jag kollat på halvblod har de ofta legat upp mot 100´. Jag vill nog lägga mig runt 50´kanskse mer om jag blir förälskaad. För 50´när det gäller halvblod får man typ en unghäst eller någon med skadehistorik. Men motsvarande när det gäller nordis och kallblod - då får man plötsligt mkt häst för de pengarna.
:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 677
Senast: Derivata
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Görel
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: miumiu
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
8 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• "Säljer inte till sällskap"
  • Katt ivägskrämd
  • Valp 2024

Hästrelaterat