Dragsele till vagn

T

Tititu

Jag har tänkt att min hund ska få börja dra en liten vagn med hjul och tar tacksamt emot tips o råd av folk med erfarenhet av dragselar.

Jag har tänkt att vagnen skulle vara liten o ha bara två hjul. En tvåhjuling inbillar jag mej att är lättare att dra än en fyrhjuling och så kan de ju göras mindre. Det ska i princip bara rymmas två shoppingkassar i vagnen. En tvåhjuling är ju också lättare att vända med...

Hittade en fyrhjulig skrinda för barn som ev. kunde användas. Lite onödigt stor var den nog. Den hade ju förstås bara en dragpinne och borde kanske byggas om så den får två - öh, heter det skaklar - alltså "draghandtag". För inte kan man väl fästa ETT draghandtag efter en hund, eller...?

Sen till själva dragselen. Jag har hittat tre-fyra modeller. Vad är bäst?

Nomesele, eller huskysele som har en fästpunkt ovanför svansen. Det är väl inte lämpligt för en vagn med hjul, eller hur? Vagnen kan väl komma ikapp hunden i nerförbackar och så. Det är väl ingen stadga i själva selen?

Nordisk sele, eller kombisele. Liknar nomesele men hade fästen på vardera sidan. På bild ser den ut som ett virrvarr av remmar. Hur är det med belastningen på hunden med en sån?

Vad nästa sele heter vet jag inte men den liknar en "ut-o-gå-sele". Den har en kraftig rem fram över bröstet och gjord av kraftigt läder. Jag provade en sån i butik igår. Tyckte att den trycker på överarmarna så att det ben som sträcks fram belastas mer av remmen. Skavsår? Flyttar man bröstremmen högre upp trycker den på halsen. Var ska belastningen egentligen vara då hunden drar?

Sen finns det tydligen nåt som heter loksele o liknar det man har till hästar. Den tyckte jag såg förtroendeingivande ut vid första anblicken men sen läste jag en text där det stod att dethär var "...en sele man använde förr..." Är den alltså inte så bra heller?

Sen undrar jag vad iden med bågen över ryggen är. Varför har man inte (eller kan man ha) bara två raka "pinnar" som man fäster på vardera sidan av hunden. Har sett bilder där "pinnarna" är förbundna med varandra med en stor båge av metall eller rotting. Vad är iden med det?

Tacksam för tips, råd, ide´er och erfarenhet.

Sv: Dragsele till vagn

vad för hund har du?? jag har en tollare/bc och jag har dragsele son är vadderad över "bogen" för att unvika för mkt tryck och så går det en bred "rem" runt bröstkorgen med handtag upptill. den är jättebra tycker JAG. fästena för skacklarna sitter på var sida. använder den mest till att hon ska få dra för att bygga lite muskler. olika selar passar ju olika hundar och ändamål!

lokselen brukar oftast fungera bäst på raser som rottis, boxer m.m har inte sett den till andra hundar

Det är en vallhund av rätt kraftig modell, just nu ca 55 cm och 23 kg.

Jag märkte nu att de lokeselar jag hittat på nätet ev. är för stora. Förutsatt att jag mäter halsmåttet rätt. Man ska väl mäta där som halsbandet sitter? Det är 40 cm och bröstvidden 65, men han ska säkert bli lite kraftigare ännu. Selarna på nätet var hals 50 o bröst ca 90 cm.

Vad är största skillnaden mellan "ut-o-gå-selar" och dragselar? Fästena för det som ska dras? Annars drar han ju rätt duktigt och bekymmerslöst med bara halvstrypkopplet också. Har svårt att hållas o stå om det kommer en potentiell lekkamrat emot :mad:

Dragselar är ju konstruerade så att de fördelar vikten av det som ska dras jämt och är därför det bästa alternativet för hundar som ska dra.

För att inte släde/kärra ska åka i kapp hunden bakifrån, så krävs skacklar och loksele, eller att man som förare har ett bromsrep fastsatt i släden/kärran så att man kan hålla emot i utförslut.

Drag är väldigt roligt och med rätt sele väldigt bra träning för hunden :)

Jag vet inte så värst mycket själv, men en "promenadsele" är (som du säger) inte så bra då de trycker över bogarna och hämmar rörelser för musklerna där och gör oftast mer skada än nytta. Jag tror det är så att du ska mäta där su sätter halsbandet då exempelvis en nomesele eller en dragsele av modellen på bilden jag bifogar hämmar rörelserna i bogbladen om de sitter för långt ner på halsen. Det ska ju inte vara så tajt så att hunden får svårt med andningen, men tyngden bakifrån ska ligga mellan frambenen/bröstet och inte halsen eller över bogarna. Det bästa är ju att testa selen IRL innan man köper och det allrabästa är att någon som kan det där syr selen speciellt till din hund.

sparse4.jpg

Min hund som jag hade på 80-talet drog jag med. Jag hade ett sele som den på bilden här ovanför och en skackel med båge. Den tyckte jag var bäst för då hade man bågen att hjälpa hunden med vid uppförsbackar eller att hålla extra koll på hunden när han mötte något intressant.

Jag hade både pulka till honom och en ombyggd barnskrinda i trä. Där mittenpinnen på skrindan var kunde man på min lossa en spärr (tror jag att det var) och ta bort den. Sedan sågade jag två spår i den brädan som gick till framhjulen och som motsvarade platsen för skackeln och satte dit två läderemmar med spänne där. Remmarna låg i spåren och var liksom låsta med en variant på mäla. Det funkade superbra!

Du ska absolut börja köra med din hund, det är kul både för hunden och dig (och de som ser dig på väg till affären :D). Men det bjuder man väl dem på, eller hur?! Det gjorde jag!

Men selet måste provas in noga. Gå till någon djuraffär där de säljer dragutrustning så får du hjälp.

När min hane drar lätt, använder han ett vanligt enkel sele med bred rem över bröstet. Då drar han skrindan med min son i, vilket han knappt känner av.
När han drar tyngre, så använder jag mig av ett sele liknande Nomesele.
När han ska dra ytterligare tyngre får han ha ett riktigt Weight Pulling-sele, som fördelar tyngden så bra som möjligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Min Milo är i början av sommaren opererad i sin bakhas för ett trasigt ligament. Rehabiliteringen går rätt trögt eftersom han är för...
Svar
10
· Visningar
4 557
Senast: KungTulle
·
Körning ja nu kommer jag här igen med ytterligare en tråd=) men nu e det brådis och jag behöver råd från ER! :bump: jag ska nämligen...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 481
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar