N

nalle

Jag har en enkel bröstsele till min shettis men jag har kompletterat med baksele som jag fäster i ringarna på selen. Om jag vill komplettera med draglinor, hur gör jag då? Går det överhuvudtaget? Jag har en rockard med svängel så nu fattas bara draglinor men jag vet inte om det fungerar att fästa draglinor i vanlig bröstsele.

Sv: Draglinor

Du kan göra draglinor själv, splitsa rep, gör en större ögla i ena änden för svängeln, och i den andra sätter du en karbinhake och fäster i dragringen.Enklare och bättre kan det inte bli!

Fäster du bakselen i selen?? Den ska ju sitta i vagnen man jag kanske missförstod...Draglinor kan du göra själv med rep. Sätt karbinhakar i båda ändarna blir det mycket smidigt!

Det gör inget att bakselen sitter fästad i ringarna på själva selen, det gör den ju på lokselar också. Bakselen ska vara såpass spänd att den tar emot när vagnen skjuter på utan att trycka fram bröstan för mycket.
därför ska du också ha en sele med två gjordar, buk och däckel gjord eftersom bukgjorden ska vara lite utav broms också.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för hjälpen. Selen har två gjordar. Hur spännt ska draglinorna vara för att det ska vara dem som drar och inte skackelremmarna som jag ju måste ha för att skacklarna ska sitta på plats. Någon som fattar vad jag menar??

det ser du ju när du spänner för! Spänn tillräckligt hårt så skacklarna inte glider bak som du sa själv.

Du kan mäta draglinans längd genom att lägga repet (linan) från svängeln och till skakelfästet. Räkna av längden av en karbinhake.
Hoppas du förstår hur jag menar.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: igbest
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
972
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar