Draglinor på lokselen?

J

JennyK

Kanske en dum fråga, men hur/var fäster man draglinorna i en loksele?
På en bröstsele sitter ju draglinorna i bröstan och man fäster skaklarna högre upp, men på lokselen fäster man ju skaklarna "där nere" (vad det nu heter)? :confused: Var gör man då av draglinorna? På min loksele finns inga fästen för draglinor - vad jag kan hitta iallafall.

Sv: Draglinor på lokselen?

Draglinorna fäster du där i ringen som skackel fästerna sitter i. Fattar du hur jag menar då? Du krokar i dom under skacklarna liksom.

Behöver man använda draglinor till lokselen??
Den är ju annorlunda utformad än en brösta. Då lokselen är "rörlig" så blir det inte lika som med en brösta. Jag använder inte draglinor när jag har lokselen, men med bröstsele.
Man kan väl göra det(om körredskapet har svängel) och då spänna som tidigare nämnts.

Man använder draglinor till vagnen(!) för hästens (och medåkares) bästa. Oavsett seltyp.
Obs att man använder olika tillbehör, beroende på vagn resp seltyp.

Draglinorna fästs i lokselens dragringar. Du använder alltså inte samma linor som till bröstselen.

Skaklarna hängs också i dragringarna, men så att viss rörlighet finns.
(Giggens/rockardens skalmar hängs uppe på "giggselens" däckel).

LIA

Okej, man fäster alltså draglinorna i dragringen. Tack!
Men jag har ju en rockard och en loksele - går det inte att köra med det? Måste jag ha en bröstsele också? Jag har pratat med en som tävlar i körning med fjording och hon rekommenderade inte bröstsele till fjording då dom ofta har så tjocka halsar att det inte blir tillräckligt med plats över för en brösta. Sen vet jag ju att många kör sina fjordingar med bröstsele men jag skulle ju helst vilja ha samma sele till alla kärrorna, om det går.
Har skaffat en fyrhjulig vagn nu som ska bli flakvagn - ska jag montera svängel på den också?

Min uppfattning (Obs uppfattning) är solklar. Olika selar passar till (är framtagna för) olika typer av åkdon mm.

1-axlat + "giggsele".
2-axlat + loksele/coller.

Det går att kombinera annorlunda, men i princip. För tävling gäller inga såna här regler alls. ;)

Vet inte vad som gäller fjordingar, men det finns flera här som kör sådana, så du får säkert svar på den frågan snart! Du har inte möjlighet att prova?

Ja, svängel på allt. Det är så positivt för alla inblandade, fr a hästen.
Glöm inte baksele!

LIA

*lånar knapp* och känner mig lite borta...
vad hjälper draglinorna för och varför har man svängel? alltså vad är dom tillför? kör mest med rockard, men åkte senast med på en liten vagn med svängel och draglinor.

Det ska vara bättre både för hästen och kusken vad jag har förstått med draglinor och svängel. Hästen ska dra vagnen med draglinorna och svänga och bromsa med skaklarna. Jag hoppas att jag förklarat rätt nu. Har aldrig använt draglinor själv men ska skaffa. Och det är lite svårt att förklara när man bara har läst om det (har ingen i närheten som kör)..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Redfox
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 313
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka