Draglinor och skogssvängel till shettis

EmblaAsk

Trådstartare
Var hittar man draglinor och skogssvängel till shettis? Finns det att köpa?

Vilka mått behöver man annars för att kunna tillverka själv? Vill främst veta längden på draglinor och bredd på svängel... Förstår ju att draglinorna varierar med hästens storlek, men det finns väl någon regel för det där eller? Typ 15 cm från baksidan av hoven när hästen skrittar?

Sv: Draglinor och skogssvängel till shettis

Då får du vara ruskigt snabb med måttstocken om du ska hinna mäta i skritten...;) Minst en halvmeter från svängeln är det ju på vagn, men det är nog bättre om du gör långa draglinor som går att korta ner, med kedjor, än att du gör för korta från början. Tips på bra linor att göra själv, kika i detta album
- hallands fjord...,
där finns några hästar som drar timmerstock.
De använder först en längre krok, som bara hakas i. Då går det snabbt att koppla lös linorna om stocken fastnar. Svängeln är en enkel, rak, och saxen är tillverkad av Elmelid.

Många fina bilder att få inspiration av! Tack!
kruxet för min del är att jag vill ha länkarna med dom platta järnen mot sidan av hästen coh llänk längre bak. Alla jag hittar är den platta biten för lång på så den slår nästan mot hasen på shettisen. Jag skulle alltså vilja veta om det finns någon som tillverkar till shettis eller om man skall göra själv.....

Jag skulle tro att det är svårt att hitta just dom "järnen" i shettisstorlek...:)

Jag skulle tro att samma kille som tillverkar saxarna kan göra draglinor också. Han gör svänglar iaf. Ska jag fråga? Han bor i öxabäck.
Jag är själv ute efter sån utrustning. Min äkta hälft skulle också kunna göra, men han vill helst inte slösa så mycket tid på hästeriet, av nån anledning så tycker han att utbyggnad av familjens (vårt) hus är viktigare...:angel:

Senast ändrad:

Får jag bara måtten så har jag en god vän som är smed som fixar det mesta. Han har även lovat att göra en sax åt mig i shettisstorlek. Fast det vore ju käckt om veta vem han som tillverkar är ändå, ifall man behöver andra grejor som man inte kan/vill göra själv. Jag bor i Tranemo så det är ju i närheten.

Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 603
Senast: Derivata
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar