Draglinor och skav

Solstrimma

Trådstartare
Är det någon som har upplevt att draglinorna ligger an mot hästens mage och skaver när ni kör?
Någon som har något tips på vad man kan göra för att förhindra/motverka detta isåfall?

Sv: Draglinor och skav

Ja men det är bara att sätta dit en längre (eller bredare beror ju på hur man ser det) svängel!
Jag har en 70 cm svängel (eg för stor häst) till min shettis och då ligger inte draglinorna så hårt mot magen.
Ev kan man ju sätta på ludd på draglinorna, det finns ju smala långa att köpa...

/Lisa

Svängeln är redan lång...:angel: Var finns detta ludd att köpa och vad är det tillverkat av? Är det alltså något som är speciellt till draglinor, eller är det skydd typ bröstremsskydd du menar?

hade detta problem med 75 svängel och fölmage på sto. Gjorde större svängel på 95, och använde linhållare, elastiska.

Hur lång är din svängel? Vad har du för draglinor?
Du kan prova att sänka svängeln någon dm kanske?

Svängeln är 90 cm lång och draglinorna är av läder. Det är svårt att sätta svängeln på annat sätt än den sitter nu, då den sitter mellan skacklarna. (Det är inte min häst eller vagn).

Ägaren har nu återfallslinor på svängeln, om man gör en ny svängel och fäster linorna med hakar i stället på ute på kanterna av svängeln skulle man "tjäna" kanske 5-10 cm, frågan är om det räcker. Det blir ju inte så att draglinorna blir 5-10 cm bredare framme vid magen, bara för att de är det vid svängeln. Undrar också om det kan hjälpa att lägga under något bröstaskydd, t.ex. i neopren som är ganska tjockt, för att "få ut" draglinorna där framme. Fårskinn under bröstan har testats, men det hjälpte inte.

Har också funderat på om man kan fästa någon liten rem i en ögla från skackeln runt draglinan, för att hålla ut den lite. Kanske inte så bra eftersom draglinjen antagligen blir lite bruten då, men kanske bättre det ändå än att hästen får skav. :angel:

Hästen är inte tjock, men har nog däremot ganska känslig päls.

Är det inte normalt att draglinorna ligger emot kroppen lite, men att det inte brukar innebära några problem? Jag har själv aldrig märkt skav på våra egna hästar.:confused:

Här är Donna med sitt skav. Hon får bara det på vintern när hon är rakad, på sommaren har det inte varit några problem, och sen jag längde svängeln samt svetsat fast den (hade kohalsband innan) så har hon inte haft skav.

Det såg inte kul ut, och så täckesskav på det.
Jag brukade smörja med lite fet salva där och sen spraya med silikonspray.

Senast ändrad av en moderator:

Är inte ägaren intresserad av att grejerna ska passa så bra som möjligt?
Det borde väl gå att flytta svängeln om dom nu inte tycker att hästen gärna kan ha skav! Jag tror också att det bästa vore om den satt lite lägre.
Känner igen det där med att ha grejer, men inte riktigt, riktigt rätt avpassade. Det är så tråkigt. Nu är det ju mina egna, så det är bara frågan om att jag får hjälp att ändra dom. Svårare om det är någon annan som äger.
Får du ändra om du skulle få hjälp med det, eller tycker dom det är bra som det är?
Lotta

Jovisst är ägaren intresserad av komma på en lösning! Det är ju därför jag frågar här, för att höra om det är någon som har någon ide´om hur man kan göra!:D
Svängeln är svår att ändra läge på, då den sitter mellan skacklarna och belastningen blir mycket stor om man ändrar läget på den.

Det är svårt att göra svängeln så mycket längre än den är, möjligtvis går det några cm. Men det var därför jag tänkte att det är bättre att sätta fast linorna med hakar ute på kanterna, för då kommer de ju ut lite till och så kan man ju undvika att de blir vridna, precis som du skriver och det kanske påverkar.

Okej! Det kan ju vara bra att veta...:)
Silikonspray? Vad är det till och var köper man det? Hjälpte det med salva och spray då?

Jag menade Pälsglans med silikon, sorry.

Det blev bättre glid med sprayen, salvan var mest för att huden såg så torr ut där hon inte hade skav, jag ville mjuka upp den lite så huden mådde bättre, plus att hon kanske frös där.
Jag sprayar på bogskavet med.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 284
Senast: Takire
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 572
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V