Draglinor av rep

trofé

Trådstartare
Tänkte testa att låta shettisen dra ridbanesladden. Hon är givetvis inkörd och så. Men funderade på utrustningen. Kanske mår inte läderdraglinorna så bra av det jobbet. Kan man göra egna av kraftigt rep och hakar? Hur grovt bör repet vara? Annat att tänka på?

Sv: Draglinor av rep

Om du kan splitsa, så bör det inte vara något problem att göra draglinor för det jobbet du nämner själv. Annars finns det "rep o kätting-draglinor" att köpa. T.ex. på Floby överskottslager.

Javisst kan du göra egna draglinor. Försök att hitta rep som inte är av syntet eftersom det kan bränna mot hästen. Brukar finnas rep gjord av hampa.

Vi har draglinor som typ säljs på Floby men vi har nordsvenskar som drar tyngre än en ridbanesladd och jag tror inte det blir några problem med vanliga kabinhakar och rep till din shettis.

Tack till båda för svar! Splitsa kunde jag en gång i tiden, så kanske kan jag damma av de kunskaperna igen.

Hur grovt rep behöver det vara? De linerna som finns på Floby har jag för mig är ganska dyra, så tror jag satsar på att fixa egna först. Så jag får se om min tänkta idé ens fungerar.

Är det något annat särskilt att tänka på när man kör och sladdar banan istället för att köra med vagn?

Vad bra att du startade denna tråden, för jag har tänkt göra precis som du! :)

Undrar bara.. Hur långa bör draglinorna vara till en shettis?

Du behöver ha något som fungerar som en svängel också. Linorna behöver vara så pass långa så att svängeln inte slår ponnyn på benen. Grovleken på repen spelar väl ingen större roll men ju grövre ju mindre risk för skav och desto hållbarare men kanske svårare att få fast dem i selen:confused:

När man drar ridbanesladden så är det ett utmärkt tillfälle att träna vändningar. Öva på att få hästen att svänga runt genom att trampa yttre frambenet över det inre hela tiden så att sladden ligger kvar och hästen går runt med sträckta linor. Vet inte om du förstår vad jag menar men på detta sättet så tränar man bogmusklerna. Var noga med att vända åt båda håller så hästen får träna båda sidorna.

Vi har en paddocksladd nu som bara är en tung rejäl stock, fast med blana sidor. Svårt att förklara. Kan man fästa en ring i framkant på den och sätta en träsvängel där kanske?

Hur nära bakbenen kan svängeln vara? Ska den vara så nära som möjligt utan att hon slår i? Tror jag förstod övningen som du menade. Hon är jätte duktig på att vända runt med rockarden efter, men alltid bra med övning och stärkning!

Något annat att tänka på vid sladdning? Alla tips är välkomna!

När du tillverkar draglinor av rep så ska du ha en bit kätting i änden så att det är enkelt att justera längden, med kätting är det då bara att sätta tex ett schackel i nån av länkarna för fastsättning i redskap.

Det är också bra med en rejält stor smidd ring i andra änden på draglinan så man kan fästa linan med tex karbinhake i selens dragring.

Vilken vinkel du ska ha på draglinorna beror på vad du ska dra, med en loksele (vilket är det enda vettiga vid harvning och sladdning) och en harv eller en sladd så ska du ha en brant draglinje.

Optimalt ska då draglinan ligga 90 grader mot lokträt när detta ligger på plats.

Sladdning är rejält tungt för hästen så tänk på att inte dra runt för lång tid i början, det kan också vara en fördel om du leder hästen första gångerna så att hästen får lära sig arbetet innan du flyttar till sidan (annars är det ju en sladd i vägen :D)

Senast ändrad:

När man drar lite större och klumpiga redskap så är det ibland dåligt med utrymme att gå rakt bakom hästen, altså så får man då gå på sidan av redskapet istället så att man kan ha koll på både redskap och häst.

Självfallet ska man undvika att befinna sig mellan redskap och häst då det kan vara förenat med direkt livsfara.

enligt min mening skall du ha kobindsle"karbinhakar" fram mkt starka sen vill jag ha rep som ä r styva så att dom inte lika lätt bildar lättåtdragna ögglor kring benen utan ramlar av.Moderna syntet rep är starka och lätthittade .Det är ingen risk för bränning eftersom dom kommer inte att ligga hårt mot kroppen .

Om du har problem att hålla linorna i darg hela tiden så kan du använda linhållare för att vara på den "säkrare" sidan.

Japp, och som linhållare funkar det utmärkt med ett par balsnören - det behöver inte vara mera märkvärdigt än så.

Tack igen för alla svar!

Linhållare, kan jag sätta någon form av öglor från bakselen bara så att draglinorna inte kan glida för långt ner? Är det så ni menar?

Helt precis, en ögla på bakselen som linan träs igenom och som gör att det inte blir så mycket "häng" på linan.

Det är ju vanligt förekommande på maratonekipage men borde egentligen vara standard vid all körning med draglinor tycker i varje fall jag.

I synnerhet med flera hästar framför vagnen så kan det bli linor som hänger när man inte riktigt har drag i alla linor på en gång.

Senast ändrad:

Jag är också inne på att göra egna draglinor, dock till ardenner istället för shettis.. Jag har hittat naturrep för 170kr metern, blir ju ganska dyrt. syntetrep är ju billigare, men jag har ju hela tiden tänkt på brännrisken. Men å andra sidan så har jag idag ett par syntetlinor från börjes, och de är ju mjuka och kan säkerligen hamna som en ögla runt ett ben om olyckan är framme. Då är det kanske bättre med tjocka rep ändå, trots att det blir av syntet?

Ska kolla på bygghandeln nästa gång jag är där.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 280
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 485
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar