dragkedja eller inte?

M

Mariie

ska köpa nya cavallostövlar snart, men kan inte bestämma mig för om jag ska ha med dragkedja eller inte. vad föredrar ni?

Sv: dragkedja eller inte?

Med dragkedja! Hade utan förut, vilket helvete det var att få av stövlarna när man var jättetrött och bara ville falla ihop :P

Med dragkedja, helt klart! De sitter mycket snyggare då och är så himla mycket skönare att få av och på. Plus att man kan dra upp dragkedjan lite om man har svårt att gå i dem. :p Perfa när man är en långdag på tävling! :idea:

jag har ett par cavallo med dragkedja dock hoppstövlar men de har spruckit i kedjan efter ett år lr mindre och jag har fortfarande inte fått tillbaka dom fastän vi reklamerade dem för 3 månader sedan:mad: men kan hålla med om att det är snyggare och bekvämare med kedja.

Om jag skulle få köpa ett par nya stövlar i dag, så hade det blivit med dragkedja.:D
Har utan dragkedja nu, men det är bara för att jag inte har råd med ett par nya:cry:

Med dragkedja, helst fram.

Funkar ju inte att ha utan när det är varmt ute och benen sväller upp :p. En gång tog det 45 min för mig att få av mej mina gamal stövlar...:devil:

får nog bli med dragkedja, är ju lite dyrare men de kan de nog vara värt =)

Med dragkedja!
Jag har ingen på mina stövlar och de är jättejobbiga att få av på sommaren när det är varmt och vaderna svullnat upp!
Dessutom så sitter de snyggare!

Antigen dragkedja fram -inåt eller ingen alls. Absolut inte baktill för det går sönder så fort. Gruset gör att dragkedjan blir så påfrestad och svullna vader ger också belastning.

Skulle jag beställa nya idag (har 2 st utan, 1 par med baktill) så skulle jag ta med dragkedja fram -inåt.

Helt klart dragkedja! Det blir så mycket bättre passform då och så slipper man kämpa i år och dar med att få av sig stövlarna :p

hur får du grus i dragkedjan?? :p

har inte jag lyckats med iaf!

däremot har jag sprängd en dragkejda men det var för att stöveln egt var för trång. då säger det sig själv att dragkedjan måste gå sönder förr eller senare.. tror inte det spelar roll vart den sitter, benet blir ju inte smalare för att dragkedjan är framtill liksom.

Jag föredrar dragkedja, blir bättre passform. :) Plus att man kan ta av sig dom utan att ladda i en timme först :p

Det är ganska lätt :D Det är ju ett ganska vanligt underlag på banor, ridhus, hagar ;) Och när dragkedjan går ända ner till sulan så är det lätt att få grus med sig upp vilket ger väldigt mkt slitage.

Nej, det blir större påfrestning på dragkedjan om den sitter bak. Sitter den snett fram så blir den inte utsatt för samma tryck som om den sitter över vadmuskeln. Allra bäst hade det varit att ha den helt på insidan men då hade man ju riskerat att repa sadeln.

mm men det blir ju ändå tryck på den om stöveln är trång...

mina stövlar har en flärp som knäpps nedtill på stöveln! så dragkejdan är skyddad. men har haft stövlar utan också och det har aldrig varit några problem med grus/sand. sen brukar inte jag gå omkring i stövlarna, jag tar på mig dom innan jag sätter på sadeln och tar av dom när jag sadlat av. kanske annorlunda om man travar runt i dom hela tiden.

Fast inte samma. Fråga en skomakare får du höra ;)

Mina hade också skydd nertill. Hjälpte tyvärr inte. Men visst hade de hållt längre om de varit mindre tighta.

Det är därför jag alltid har minst 2 par. Mina vardagsstövlar vill jag kunna ha i ur och skur hur mkt som helst, helt obehindrat. Det skall inte finnas någon begränsning i användningen.
Tävlingsstövlarna däremot behandlas som guld och används endast på tävling.

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 952
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Unafraid
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
745
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka