Dragkamp i munnen vid halt

Elegant machinery

Trådstartare
Jag har börjat rida så smått igen efter tre års uppehåll.

Hästen ifråga är en 5årig som bara drivit riden i dryga året. Han är väldigt positiv och väldigt trevlig, lite obalanserad fortfarande men det är inte så konstigt.

Däremot kämpar han väldigt emot handen vid förhållningar och avsaktningar. Han drar tyglarna ur händerna och börjar "hugga" mot bettet. Jag sett honom under ryttare 2 ggr tidigare och han gör likadant med henne. Jag tänkte att när det var dags för mig att sitta upp skulle jag bararida runt i skritt och få honom att lyssna men så små hjälper som möjligt, jobba med sitsen och givetvis driva in i halten så det inte bara blir en dragkamp i munnen på honom.

Efter ett antal gånger blev det kanske lite bättre men han beteer sig i grund o botten likadant.

Jag tror inte det är något större fel i munnen på honom, för han vågar ta stöd och annars lugn och har förtroende för betten. Men visst kan man titta upp honom nogrannare i munnen. Dte är dock inte min häst så jag kan inte ta honom till klinik bara för att jag känner för det.

Jag har också provat att flytta honom något steg i sidled precis innan halten för att enklare "rida hela vägen fram" men han fattar inte riktigt sidoförande skänkeln utan springer bara på framåt i det läget. Som det är nu är skänkel=gas för hans del. Och ja... bromsen.. saknar helt enkelt.

Han är utbildad körhäst om det gör någon skillnad. Rösthjälper verkar inte göra någon skillnad.

Jag kanske bör tillägga att jag har bokat tid för träning med instruktör, men det var lite väntetid och vill gärna ha lite tips innan dess. Jag behöver inga svar i stil med "rid för instruktör".
 
Senast ändrad:
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Prova att höja handen rakt upp istället för att dra den mot dig.
Framför allt, dra inte segt i tygeln för det gör ingen skillnad. Lyssnar inte hästen är det bättre att du tar ett tag ordentligt än sliter, så den förstår vad det är du menar.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jodå, sånt är jag väl medveten om. Jag är alltid noga med eftergift och tar hellre två korta förhållningar med eftergift emellan än att segdra. Tänkte mer om det finns övningar som kan underlätta, förutom att ta hjälp av ridhussargen, staket etc.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Vad händer om du gör tvärt om? Helt enkelt lättar i handen när du begär halt.
Om du rider på bana med väggar kan du använda dig av en vägg och "styra in" hästen i väggen när du ger "stanna"-signaler med säte/skänklar. Man behöver absolut inte rida rakt in i väggen utan även när du rider längs med spåret, böj halsen/huvudet något mot väggen för att poängtera att det tar stopp.

Prova att sänka bettet i munnen något hål?
Prova rida med en mycket rörlig hand om hästen är van en stilla hand eller tvärt om?

"Vet" han vad förhållningen betyder annars? Alltså, förstår han kommandot "Halt" men bara blir stark och drar emot? I sådana fall kan det vara väldigt effektivt att göra det jobbigt för honom. Be honom att göra halt, om han inte lyssnar, rid fram i rask trav och jobba ordentligt, volter, sidförande... och gör sedan ett nytt försök att be honom stanna. Om det inte fungerar, fram igen. Fungerar det så se till att ge honom en ordentlig belöning genom att få stå stilla en stund.
Alltså; Lyssna på en gång = Lugn och ro, rast och vila.
Tjaffsa emot = Hårt arbete.
Hästar tenderar att vara ganska lata av naturen och fattar ganska snabbt att det är skönt att stå stilla. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Det vet jag tyvärr inte. Jag har bara känt honom i några dagar än, och varken jag eller ägaren kan tömköra tillräckligt bra. Det hade varit intressant att se hur han är på töm faktiskt... Kanske ska höra med någon i stallet som kan tömköra.

Mittnyajag - Bra tips! Tack, det ska jag testa på fredag när dte är dags igen
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Hur gör du när du rider med sätet in i halten? Rent konkret alltså?

Driv inte på det stadium ni är, in i halten utan ha handen låg och stilla och tryck fram magen så att säga, alltid så svårt att förklara, men ungefär så.

Låt handen bara vara där, ge inte efter för dragandet men drag heller inte emot. När den saktar upp stegen, beröm, fortsätt tills den stannar upp och beröm. Det blir kanske inte halt där du vill allra först men ha tålamod och beröm när den gör rätt.

Ett bra sätt är att lära vissa kommandon från marken, tex "halt", och använda det i kombination allra först, så förstår hästen lättare vad du vill.

Jag rider en unghäst som tidigare har dragíts i munnen, (Halt är dra i munnen ungefär) och som gjorde som din häst. Jag har jobbat ungefär som jag beskriver varje ridpass, även vid uterritter, ofta halter, för att få mjukheten och trampa in bakifrån, för det kommer när hästen väl förstår.

Samma gjorde han i alla övergångar och först nu sista tiden har jag börjat få mjuka övergångar neråt, utan dragande :bow:

När man lär in så gör inte jag så mycket "fixande" för att rätta till, som sidförande tex, eftersom hästen troligen som grön inte fattar det riktigt heller och blir förvirrad, utan man får verkligen ta en sak i taget, och separera hjälperna, inte olika saker samtidigt, utan enkelt och basic, och berömma allt som blir rätt.:idea:
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Vad händer om du gör tvärt om? Helt enkelt lättar i handen när du begär halt.
Om du rider på bana med väggar kan du använda dig av en vägg och "styra in" hästen i väggen när du ger "stanna"-signaler med säte/skänklar. Man behöver absolut inte rida rakt in i väggen utan även när du rider längs med spåret, böj halsen/huvudet något mot väggen för att poängtera att det tar stopp.

Prova att sänka bettet i munnen något hål?
Prova rida med en mycket rörlig hand om hästen är van en stilla hand eller tvärt om?

"Vet" han vad förhållningen betyder annars? Alltså, förstår han kommandot "Halt" men bara blir stark och drar emot? I sådana fall kan det vara väldigt effektivt att göra det jobbigt för honom. Be honom att göra halt, om han inte lyssnar, rid fram i rask trav och jobba ordentligt, volter, sidförande... och gör sedan ett nytt försök att be honom stanna. Om det inte fungerar, fram igen. Fungerar det så se till att ge honom en ordentlig belöning genom att få stå stilla en stund.
Alltså; Lyssna på en gång = Lugn och ro, rast och vila.
Tjaffsa emot = Hårt arbete.
Hästar tenderar att vara ganska lata av naturen och fattar ganska snabbt att det är skönt att stå stilla. :)


Jag håller inte alls med om dina tips tyvärr, hästen är grön, inte lat, jag tycker inte heller man kan säga att hästar är lata av naturen, framåtbjudning är något man lär in, också en del av basic, men inte genom att jaga på den som något slags bestrafffning:crazy: Den ska kliva fram villigt och glatt, den ska tänka framåt, det får man inte genom att använda mer arbete som bestraffning:confused:
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Oj, ja du, alltid svårt att förklara hur man gör gör med kroppen, jag försöker liksom knipa lite med rumpan och vinkla upp bäckenet. Spänna magen och rygg och räta på mig, mer sluta om än driva på med skänkelt, om du förstår hur jag menar.

Du kan säkert ha en poäng angående fixandet, det kanske bara stressar upp och gör att han han tappar fokus.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Ja jag tror du ska ta det mycket basic, utgå ifrån att du lär in det här nytt för honom, för det är det troligen. Då är det ju lugn, en sak i taget och bara beröm för allt som är "åt rätt håll" som gäller.:idea: Det kan ta lite tid, men det kommer när den förstår vad du vill. Och som sagt, lär gärna in ordet från marken, det kan du göra när du leder den, om du inte gillar att tömköra.

Sen är det viktigt att ägaren gör som du, annars blir det förvirrat för den.

Håll handen mot magen och tryck ut musklerna:p Så kan det räcka att du gör:idea:Spänn magen alltså. Ev tramp ner en aning i stigbygeln, brukar jag faktiskt göra. Så en lätt förhållning i handen, en kramning, som understöd när det behövs, lätta igen, men släpp inte ut tygeln om den drar, låt bara handen vara där. Om du kan undvik helt att ta i munnen i början, tills den svarar på de övriga hjälperna.

Jag tar bort benen från hästens sida i det läget, ingen drivning alls jag vill ju då bara ha "rätt" svar, det andra med kvalitet i halten kommer sen.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

"..och givetvis driva in i halten"

Varför givetvis? :p
Motsträvig vid halter (tung i handen) = ofta pga framtunghet och ryttare som gett stöd i munnen i det läget, driva framåt på häst som ändå inte kan omvandla det till bärighet än - mer framtunghet pga mer skjutkraft = ännu svårare att lyda kommandot. Hänger du med på hur jag tänker?

Vet inte om det beror på samma orsak men min har det varit dragkamp på mer eller mindre till en början pga framtunghet och det har tagit tid att jobba bort. Så snart han får för mycket skjutkraft blir den framtung och får (visserligen mycket lindrigare, men ändå) återfall. Därför försöker jag fokusera på att få bärighet och balans i hästen snarare än att öva så mycket på halterna i sig. Men även lydnaden såklart och tyvärr kan man behöva ta dragkampen (så lite som möjligt givetvis men se till att vara konsekvent) för att hästen ska förstå att den får minsann lösa situationen, det är inte tryggt att rida en häst som inte bromsen fungerar på! :p

En sån där tvärtom-grej jag använt är att lära hästen att en utandning och extra avslappning + längda tyglar betyder halt. Vet inte hur användbart det är om man planerar att tävla dressyr men för mig är det en extra lyx och trygghet att bara kunna släppa tyglarna och be hästen stanna. Eftersom JAG då inte rubbar hästens balans (genom att ta för mycket/länge i tyglarna eller ge stöd i handen eller öht rubba huvudet) så gör det inget om hästen stannar lite framtungt, tack vare balansen klarar den att lösa det ändå. Genom att öva det här när hästen fått trava en del och börjar bli trött så blir det ganska naturligt för hästen att stanna vid utandningen.

Ett allmänt tips är att försök rida övningar som triggar hästen till att söka bättre balans och samtidigt att ta det piano (mentalt, de behöver ju inte tappa energi för det även om jag personligen inte hade brytt mig, det går alltid att plocka fram i efterhand!) Tex rida slalom mellan koner/bommar i ganska snäva mönster med lite halvhalter och stadig sits själv för att trigga till att sänka farten till lagom nivå om tempot är för högt för balansens skull. Serpentiner med variationer inlagda i bågarna/vid medellinjen t ex avsaktning, halvhalt eller halt varje gång man kommer till medellinjen, något stegs sidvärts i bågarna, olika gångarter som växlas mellan varje medellinje osv.

Hursomhelst - lycka till! :)
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jag håller inte alls med om dina tips tyvärr, hästen är grön, inte lat, jag tycker inte heller man kan säga att hästar är lata av naturen, framåtbjudning är något man lär in, också en del av basic, men inte genom att jaga på den som något slags bestrafffning:crazy: Den ska kliva fram villigt och glatt, den ska tänka framåt, det får man inte genom att använda mer arbete som bestraffning:confused:

Istället för att tänka arbete som bestraffning kan man ju tänka vila som belöning. Håller med om att det lät som bestraffning utifrån inlägget, men om man istället tänker att man då fortsätter jobba och tar det ganska intensivt (utifrån hästen, inget extremt) ett tag för att SEN be hästen om att stanna, då brukar dom till slut haja - aha, jag var duktig, nu får jag vila! :)
Förstår om många vill akta sig för det också, men det tycker jag beror på individen. Min t ex skulle aldrig tappa framåtandan pga det, -skulle- den tappa framåtandan beror det snarare på att man krävt alldeles för mycket eller varit rejält orättvis/gjort den förvirrad eller annat ridfel snarare än metoden "vila som belöning". Men har man en häst som är lite lat som personlighet (viss individskillnad finns det såklart) då kan jag tänka mig att man bör undvika det. Eller vara extra noga med konsekvensen i framåtdrivande hjälper så hästen behåller lydigheten åt båda håll.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jo jag förstår hur du tänker, men jag upplever inte honom som han blir speciellt framtung utan mer att han bara sträcker halsen rakt ut alt. snett uppåt a la giraff och käftar. Han är inte heller speciellt framtung i trav t.ex. utan det känns mer som en protestgrej just vid kraftigare förhållningar och halter.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jag menar inte alls så som du fick det att låta nu...
Precis som Totola säger så ska vilan vara belöning. Därmed ABSOLUT inte sagt att arbetet är någon form av bestraffning!!
Man använder ju fortfarande hästens framåtbjudning och vilja att arbeta. Det är inte fråga om att jaga hästen framåt utan att helt enkelt låta den gå fram till den "inser" att det vore rätt skönt att stå still.
Att hästen är lat av naturen skulle kanske utryckas bättre i form av att hästen är bekväm av naturen. Även den piggaste häst tycker generellt sett att det kan vara riktigt skönt att stå still en stund - då är det läge att be om en halt... Det har inget att göra med i vilket utbildningsskede hästen är i, både en ung, ohanterad häst och en mycket utbildad häst anser nog att det kan vara behagligt att få stå still och "vara ifred" en stund.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jo jag förstår hur du tänker, men jag upplever inte honom som han blir speciellt framtung utan mer att han bara sträcker halsen rakt ut alt. snett uppåt a la giraff och käftar. Han är inte heller speciellt framtung i trav t.ex. utan det känns mer som en protestgrej just vid kraftigare förhållningar och halter.

Ja, så fattade jag det och det handlar mer om utbildning tänker jag, och ev tidigare sämre utbildning.....



Totola:
men om man istället tänker att man då fortsätter jobba och tar det ganska intensivt (utifrån hästen, inget extremt) ett tag för att SEN be hästen om att stanna, då brukar dom till slut haja - aha, jag var duktig, nu får jag vila!

och även

Mittnyajag:
både en ung, ohanterad häst och en mycket utbildad häst anser nog att det kan vara behagligt att få stå still och "vara ifred" en stund.


Är det halt man tränar på så vill jag att hästen förstår det och inte stannar för att den vill vila....det är helt olika saker. Jag vill tydligt och konsekvent och tålmodigt få hästen att förstå just detta, tex jobbar man med det när man skrittar fram, några gånger så att det blir mer och mer rätt oich belönar.
Man gör det tydligt för hästen, en sak i taget, så att den inte ska missförstå signalerna.

Att stanna för att vila är inte alls samma sak, vad lär du hästen då:confused: Visst kan man göra nya halter sen när man är igång i passet och tex ger hästen en paus, men hästen ska förstå vad man är ute efter inte stanna för att den är trött..:cool:

Jag tror vi ser väldigt olika på vad utbildning är. :confused:
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jag tror vi ser väldigt olika på vad utbildning är. :confused:

Inte nödvändigtvis men jag tror vi använder olika ord för mer eller mindre samma sak.

Jag tränar min häst på det jag beskriver och har en häst som både villigt går framåt och villigt stannar. Sen är det svårt att beskriva en hel "ridteknik" i text på ett forum.
När jag gör halter gör jag samlade halter och hästen skall stå kvar i form under halten, oavsett om det är en "beröm-halt" med "vila" eller en "vanlig" halt.
Ibland, men inte alltid, är en "vilo-halt" marginellt längre än en "nu-gör-vi-halt-halt". Om en vanlig halt är 5 sekunder lång så janske en "vilo-halt" är 5,5 sekunder. Båda kan vid lyckat resultat t.ex. innefatta en klapp på halsen eftersom hästen gjort det jag bett den om.. Om man nu kan kalla det "olika typer" av halter så kan båda oxå vara så korta att de knappt räknas som mer än en halvhalt.

Det handlar inte om att hästen vill vila utan att det är bekvämare att göra som man blir tillsagt än vad det är att bråka. Detta oavsett om det handlar om att göra halt eller att ta en halvhalt innan en hörnpassering.

Hästen, iallafall min sedan jag började träna på det här sättet, förstår snabbt att det är enklare att stanna för mycket små hjälper (t.ex. en djupare sits och en utandning) än att protestera (t.ex. slå emot med huvudet, öka tempot osv.) eftersom att det första alternativet är "mindre jobbigt". Slår hästen emot när jag vänligt ber den att stanna så går vi helt enkelt framåt igen, i samma tempo vi hade innan den begärda halten, och gör sedan ett nytt försök att lugnt be hästen att stanna. Det har gett mig en häst som villigt stannar när jag vinklar bäckenet bakåt och andas ut OCH en häst som lika villigt sätter igång igen när jag vinklar mitt bäcken framåt och andas in.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jo jag förstår hur du tänker, men jag upplever inte honom som han blir speciellt framtung utan mer att han bara sträcker halsen rakt ut alt. snett uppåt a la giraff och käftar. Han är inte heller speciellt framtung i trav t.ex. utan det känns mer som en protestgrej just vid kraftigare förhållningar och halter.

Ok, då låter det mer som felinlärning av bettet/handen.
Att krama snabbt och försöka spänna magen så hästen inte rubbar en när den gör så kanske är en bra ide? (vissa gör ju säkert så som en "maktgrej" av ren ovana, om de märker att ryttaren inte rubbas och de inte har något att dra emot kan det ibland lösa sig av sig själv...)
Sen kan det ju vara hur man gör själva förhållningen. Att man blir fast i handen t ex som andra varit inne på. Egentligen inte så konstigt om man få protester vid kraftiga förhållningar.?
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jag misstänkte att du inte skulle gilla principen! :p
Men själv vill jag gärna ha en häst som BÅDE uppskattar vila och jobb.
Vila för att det är bekvämt att ha en häst som man kan lita på står still för att de tycker det är bekvämt (t ex om man ska stå stilla länge när instruktör pratar eller tar en mental break mitt i passet för att sen börja om). Jobb är ju rätt logiskt att man vill att hästen ska tycka om. Men mest harmoniskt tror jag det blir att ha en balans dom emellan. Vissa har det redan och då behöver man inte "lära" hästen ta det piano och uppskatta vila.

Hästen kommer inte stanna för att den är trött om den är lydig både för framåt- och förhållande hjälper. Och har balans mellan att uppskatta jobb och att uppskatta vila.
Men som sagt, jag respekterar om du inte tycker det behövs eller är ett avigt sätt att lära in. Jag tycker det är ett avigt sätt att försöka göra hästen "aktiv" till halten vilket många vill inom dressyr så själva tankegångarna är ju rätt så olika.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Ja, jag önskar att jag vore starkare i sitsen så jag orkade sitta emot mer, tyvärr sitter inte riktigt styrkan där idag ;)

Jo visst kan det vara att jag blir för stum i handen, jag försöker verkligen att ta korta förhållningar följd mjukning, men det är mycket möjligt att jag för för långsam ändå.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jag misstänkte att du inte skulle gilla principen! :p
Men själv vill jag gärna ha en häst som BÅDE uppskattar vila och jobb.
Vila för att det är bekvämt att ha en häst som man kan lita på står still för att de tycker det är bekvämt (t ex om man ska stå stilla länge när instruktör pratar eller tar en mental break mitt i passet för att sen börja om). Jobb är ju rätt logiskt att man vill att hästen ska tycka om. Men mest harmoniskt tror jag det blir att ha en balans dom emellan. Vissa har det redan och då behöver man inte "lära" hästen ta det piano och uppskatta vila.

Hästen kommer inte stanna för att den är trött om den är lydig både för framåt- och förhållande hjälper. Och har balans mellan att uppskatta jobb och att uppskatta vila.
Men som sagt, jag respekterar om du inte tycker det behövs eller är ett avigt sätt att lära in. Jag tycker det är ett avigt sätt att försöka göra hästen "aktiv" till halten vilket många vill inom dressyr så själva tankegångarna är ju rätt så olika.


Nu vet jag inte hur du får ihop det totola:confused: DU kanske behöver vila:p

Var läser du in att jag förespråkar aktivitet i halten på detta stadium av inlärning vi pratar om nu:confused:

Och vad i all världen säger du emot i ditt första stycke:eek: Finns det något som jag säger som motsäger att hästen skulle kunna stå stilla om man pratar med tränaren eller bara står still:rofl: Nej, jag fattar inte vad du får till, men vi lämnar det, jag tror inte det är intressant i tråden:angel:
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 663
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp