Dragbils tips önskas!

QuickStar

Trådstartare
Jag ska byta bil nu när leasingen på min nuvarande går ut, den är lite dyr i drift (skatt, försäkring, förmånsvärde) :o så en likadan är inte att tänka på..

Önskmål/krav:
-Måste få dra minst 2000kg helst åtminstone 2200kg
-Hyfsat bränslesnål (inte över 0,9 i blandad körning ungefär)
-Låg bullernivå invändigt
-4 WD helst
-Hyfsat lågt förmånsvärde...

Prisklass: ja helst inte över 400.000kr......

Har hittat på CRV och RAV4 men misstänker att de inte får dra så mycket?

Har provkört en Santa Fe och den var inte så tokig alls, synpunkter på den?

Funderar även på Subaru, Dogdes nya-någon lämplig modell där kanske?

Sv: Dragbils tips önskas!

Toyotan får dra max 1500 oavsett om du har B el BE, enl mitt reg bevis.......
Tror att det är ung lika på Hondan, då de väger ung samma.
De andra vet jag inget om, hoppas nån annan kan ge dig den info du behöver.

Vad har du mer för krav på bil? Antal sittplatser, diesel/bensin, vad ska du använda den mer till än att dra släp?

Min ideala dragbil är helt klart en Nissan Navara. (King Cab). Den är snål i bränsleförbrukningen (Diesel), lastbilsreggad (låg skatt). Jag tycker det är bra med flak där jag kan slänga upp foder och annat som har med häst att göra (slipper ha skitiga hästprylar inne i bilen som luktar) samt att den går att köra ut till hagarna på eländiga vägar utan att fastna. Har du företag kan du dessutom lyfta momsen. Tyvärr sålde jag min King Cab men kommer nog att byta tillbaka inom en snar framtid.

Senast ändrad:

Jag har faktiskt tittat på en sådan! Jag har faktiskt inte så mycket mer krav än ovanstående mer än att det ska vara diesel egentligen :) ska svänga förbi Nissan handlaren o provköra, dessutom vill jag minnas att standarden på inredningen är rätt hög jämfört med andra märken, hade förut en L200 som var lyxutrustad.. Elspeglar, elhissar, ac tror även att det var stolsvärme :d vill minnas att Nissan började med personails standard? Dvs c-lås, skinnklädsel etc?

Vill du ha en diesel kan du glömma Subaru tills vidare - den kommer med diesel först nu -08.

Fast har de lyckats med dieseln där - så kommer den alldeles säkert att bli en storsäljare.
Diesel + boxermotor :p

Nej men seriöst? Finns inte Subaru som diesel? Vad besviken jag blev nu! Då får vi stryka den av listan direkt.. :(

Nej - de kommer nu i höst/senhöst med sina nya 08or - och då ska dieseln finnas med i programmet.... De släpps överallt på en gång och inte som tidigare, i ett land i taget. Enligt rykten så är det Outbacken som är först ut, följt av Forrestern.

Många som valt bort Subaru just för att de inte haft diesel - men nu ska det förhoppningsvis bli ändring på det! :banana:

Nej då - jag är inte förtjust i Subaru :angel:

Alltså ska jag vara ärlig har jag varit heelt inställd på att köpa en Subaru men gjorde denna tråd för att se om jag missat någon modell. :angel:

Var sten säker på att de hade diesel.. Nåja jag ska ju faktiskt inte ha bil fören i november ändå då leasingen på min går ut först då så de kanske inne komma tills dess :D

Men ska man dra så tungt som jag vill göra så finns det nästan inget att välja mellan i personbil/Suv-väg utan man måste gå på Pickup-arna vilka ju tyvärr inte alls har samma komfort som personbil och SUV.. *klur klur*

Jag var inne på Nissans hemsida och det går att få Navaran med utrustning som en personbil. Det går att skapa "sin" bil på sajten och även se prislappen på den. :banana:

Min Forrester 2,0XT-03 får dra 1800 med E-kort, medan min killes Forrester 2,5XT-07 får dra 2000 kg på E-kort.

Den "vanliga" Outbacken 2,0 tror jag får dra runt 1500 på B-kort och 1800 på E. Hur mycket det är på 3,0-en vet jag tyvärr inte....

Har kollat runt ytterligare lite..

Cheverole (stavning???) Captiva och Opel Antara får dra 2000kg som mest så de går bort, Santa Fen drar 2000kg på automat och 2200kg på manuell så den får hänga kvar ett tag till, den har jag haft i 3 dagar nu och provkört och den var inte alls tokig, lite smågrejer som jag inte gillade men inget av värde egentligen (jag är nog lite bortskämd med min nuvarande bil med allt lull-lull som finns...) :angel:

X3, X5, ML? och XC90 går bort pga priset... Rav4, CRV och (tyvärr!) Subaru försvinner på att de inte drar tillräkligt... :cry:

Kvar har vi då, VW Toureg, KIA Sorento (grymt impad än så länge!) JEEP, Dodge (måste kolla modeller...!) Navara samt andra pick up modeller.. Landrover har väl också nåt som kan passa kan jag tänka mig.

Behöver ju inte tänka så överdrivet mycket på reserv delar eftersom bilen köps nya och ska leasas på 3 år och därefter bytas ut, däremot är ju andrahands värdet av dessto större värde..

Jag är extremt sugen på en Mitsubishi Outlander. Vet tyvärr inte exakt vad den får dra osv, men kanske värt att kolla upp??

Boccia:
Max släpvagns vikt på Outlandern är 2000kg, drar ca 8,6 blandad körning.

OuickStar:

L200 får dra 2700kg, alla modeller.
drar ca 8,7 blandad, beroende på modell.
Den dyraste kostar 264640 exl. moms

Alla "JEEP" modeller går över 400000:-, då kanske inte dom är intressanta?

Det verkar som Om Sorenton står högt?! :) Tycker den låter bäst av dom du provat.
Vi provkörde bla, en sån när vi köpte bil förra året, gillade den skarpt tyvärr envisades mamma och det blev en Sportage istället. Då jag bara har b kort kan jag dra vår trailer med Sportagen, Sorenton fick bara dra 900 på B kort. Sportage drar endast 1640 på E, så nu när det är ny trailer på 2400kg så blir det också en ny dragagare. :D Forhoppningsvis en Sorento, eller en Subaru när diselen kommer.
Provade även Nissan Navara Dubbelcab, L200 och Santa Fee.
Men mamma var ensvis så det blev en sportage.

Lycka till, det är verkligen en Djungel. :D

JEEP går bort, smärt gränsen går vid 400000kr, ska ju köpa transporten också och tyvärr verkar det inte som det växer pengar på buskarna o träden runt mitt hus :angel:

Nu har jag inte provkört Sorenton men jag provsatt den och då var det som "jajjamen här satt jag fint" och en kör som sjöng "halleljua-halleljua-halleljua" i bakgrunden så det ligger definitivt hetast till.. Hade jag itne vart så attans sjuk så skulle jag prövkört en sån idag.

På samma ställe som de säljer Kia har de även VW så jag kollade in Touaregen som faktiskt får dra lika mycket som Kian men den har avtagbar dragkrok vilket jag inte riktigt gillar och sen så kändes så himla stor o klumpig att bara sätta sig i, dessutom kostar den nästan exakt 100.000kr mer än Kian med samma utrustning och då är det mer förmåner på Kian ändå.. Naje VW går också bort.

Dock upplyste ÅF av transporten mig att den hade totalvikt på 2000kg inte 2200kg som jag trodde men jag vill ändå inte spela på marginalerna, känns liksom bättre att ha nåt kg i övervikt på släpet än att ha det på dragkroken.
Bilen måste ändå dra minst 2200kg står jag fast vid :D

Alla pickup-modeller måste kollas upp och Santa Fe´n behåller jag kvar på listan, Landrover blir nog också lite i dyraste laget.
Men Kian leder långt kan man säga, ska ut o provköra den i början på veckan, hittade en med häst som hade en sån och körde med och de var jättenöjda med allt!

Har du kollat VW Passat 1.9 TDI Quattro?

Vi kollade men tyckte till slut att den kändes lite svag annars går den in himla bra för beskrivningen. (tror den hade 320 Nm)

Den får dra 2 ton, du får in diesel, 4WD, skinnklädsel, massa annat lull och landar ändå runt 325'.

Alternativt Audi A4 el A6 TDI quattro, då får du starkare motor men av någon anledning endast 1800 i dragvikt. A6 blir dessutom lätt dyr om du vill ha lite lullull.

Vi köpte till sist Volvo XC70 D5, men den får du nog inte tag på mer i år då den nya modellen kommer och troligen inte förrän nästa år men diesel. Nya XC70 kan också dra iväg i pris.

men 2000kg blir exakt på gränsen så det känns lite dumt, vill gärna ha lite extra att spela med..
Av vilken anledning tyckte ni att den var klen? För att köra tungt släp med eller bara allmänt?

Men ska kolla in den när jag ändå ska in o provköra Kian

Tackar för tipset!

Hur är det med Opel Fronteran? Tillverkas den fortfarande? Tror att den fick dra 2400 kg.

Sen finns också Landrover Discovery som får dra 3500 kg och har utmärkta terräng egenskaper och är bekväm att åka i.

Mvh

Tora

Den vore ju nåt, men det vet i katten om den tillverkas fortfarande!

Var ju inne hos Opel-handlaren och checkade lite och jag frågade efter bra dragbil och då förslog han Antaran.. Men eftersom jag då sa att de 200kg den drar är för klent borde han ju sagt nåt om Frontera?
Hittar den inte på Opels hemsida heller :(

Inte funderat på en snygg,rolig, brutal, bensinsnål, låg skatt bil + en B-korts lastbil? De kan du få för max 400.000:- (vad nu max-lasten är på dessa lastbilar?)

Hade jag haft pengar skulle inte jag tveka en sekund på en liten lastbil, sadelkammare, sovalkov och inte ett bökigt släp efter sig. Sen vet jag inte hur bekvämare hästen/hästarna åker men det känns som om det skulle bli stadigare än i ett släp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka