Dragbils tips önskas!

Sv: Dragbils tips önskas!

Jo men nu ska jag ju ha bilen i jobbet också och kunna åka långt på kundbesök så nej det är inte ett alternativ.
Dessutom har jag aldrig behov av att sova någonstans när jag är ute med hästarna eftersom jag inte tävlar :angel:

Jag tro inte hästarna gör någon skillnad på bil och släp egentligen jag tror snarare det blir ostadigare i en lastbil eftersom då kan man köra fortare.... :angel:

Jag gillar dessutom inte B-korts lastbilar + att dessa blir betydligt mycket dyrare i drift än ett släp om man inte kör extremt mycket dvs då kanske det jämnar ut sig mer.

Mitt släp kostar mig ca 2000kr/år med skatt, försäkring etc bränsle förbrukningen med/utan släp på min nuvarande bil är ca 1dl extra/mil så det blir inte så mycket extra där heller.

Dessutom så lär det ju kosta destomer att ha en B-kortlastbil stående... min tanke bara

Okey ja är man inte ute och tränar och tävlar mycket så är det ju billigare med en transport.

(Det är synd bara att alla bilar som får dra så mycket är så fula :angel: )

Jo det blir betydligt mycket billigare :D

Dessutom så skulle jag aldrig få för mig att ha en B-kortslastbil ändå om jag nu var ute och tävlade jämnt :angel:

Jag tycker inte nån av de bilar jag tittat på är särskilt fula, möjligtvis Touaregen, Subaru är väl heller inte super läckra :angel:

Njae inte helt hundra ännu!

Har fått offert på Santa Fe´n = intressant, ska försöka hinna förbi Kia idag och provköra den, sen får dom lämna offert + att båda två måste lämna pris på min inbytesbil.
Kian ligger dock helt klart bäst till- den är i standard utförande 25000kr dyrare än offerten vi fått på Santa Fe´n men då är det betydligt mer utrustning på Kian + automat + att den drar 800-1300kg mer..

Det beror väldigt mycket på vad de bjuder för min bil.. Den som betalar bäst för den får ju + poäng... SAm att vi har ju inte fått någon offert på Kian, då kan det ju genast bli väldigt intressant

Vi tyckte Passaten var lite för svag i draget jämfört med de andra bilarna vi tittade på. Dock är ju en av de positiva delarna med att det inte är lika stark motor att den då drar lite mindre diesel istället.

Jag tycker det är en himla fin bil som ger mycket bil för pengarna.

Vår kravlista var:

Mellanstor/stor bil (plats för barnstol/vagn)
Personbil (ej SUV)
Fyrhjulsdriven
Diesel (så högt vridmoment som möjligt)
Låg bränsleförbrukning
Skinnklädsel (småbarn + häst = himla bra att ha)
Mycket bra stereo (har haft Boose i sista 2 bilarna)
Under 350'

Vi beställde en Volvo V70 AWD D5 Classic som bara blev lite för dyr, men tyvärr kunde de inte leverera då nya V70 kommer och de drog tillbaka den kombinationen. Resultat var större kompromiss med XC70 som drar lite mer, är SUV och kostade ytterligare lite mer.

XC70 är super att dra med, man känner inte att man har släp med sig.

Nu måste jag bara fixa E-behörigheten också så att jag får köra lagligt också. (mao så står trailern still för stunden).

Lycka till!

Passaten går bort eftersom den ändå inte drar tillräckigt, vill inte ligga på gränsen :(

Volvo går inte handla här för den återförsäljaren vi har är så otroligt o-service minded så det är heeelt sanslöst! Visst man kan ju åka till någon grann-stad med det blir jobbigt när det är dags för service och andra saker då man måste till deras verkstad.

Nä Sorento eller Santa Fe, dock gillar jag Kian bättre och har iprincip bestämt mig för en sån trots att jag inte kört den än :angel:

Men som sagt det är klart först när vi fått offert på Sorenton och inbytes pris på min bil

Varför Santa Fe?
Får inte Tuscon dra mer???????
Eller är det bara på B-körkortet det kanske??

Den har jag inte ens tittat på, snackade med en säljare o ville ha en dragbil och kunna dra minst 2 ton så då föreslog han Santa Fe.. Ska titta på den andra med försäkerhets skull :angel:

Kollade upp en Tucson 2,0 bensinare med manuell låda, den drar 1600kg på BE, tror inte att dieseln drar så mycket som 600kg mer som Santa Fe´n gör.

Däremot drar den mer på B-kortet, hela 1360kg :D

Hm.... :confused:

Hade just för mig att Tuscon fick dra mer - men jag kan så klart ha missuppfattat!
( min svärfar säljer dom plus Subaru - så jag hör ju snacket lite)

Jag kollade upp en 2007a bensinare med manuell låda och då var det dom vikterna enligt vägverkets fordonsupplysning.

Diesel kan ju förståss dra lite mer men automat brukar få dra mindre i regel (dock inte på Kia)

Du borde ju ha rätt om du har en i familjen :D
Hur som helst så blir det nog en Kia- fick bra pris där :angel:

Nissan X-trail... den nya..

Finns som diesel..
Drar 2200 på kroken.

Känns som lite mer kvalitet än Kian... Har flera bekanta som inte är nöjda med sina "Kior"..

Hur vida den drar 2200 med automat är okänt för mig...
Kontakta en Nissan återförsäljare så får du garanterat svar..

Det gör den fortfarande - bara.

Jag har inga planer på att köra mer än en häst och min boggietrailer väger in mer än 650 kg. Mao jag behöver E-kort men har därefter goda marginaler även om jag ska ha hö med mig.

Tror att en del av anledningen är att de löstagbara krokarna ofta inte får dra mer än 1800 kg och man vill nog inte ha olika vikter beroende på vilket drag som monteras.

Om jag ville dra 2 hästar så är det väl svårt att hitta släp som klarar det om man pratar om halvblod?

Släp som klarar finns det väl ändå: Ume B60 (med sadelkammare) väger 880, A35 740 kg och kan vägas in på 2 ton (2,5 för B60:n) så det bör väl gå med två halvblod? Och det finns säkert fler märken. Men nog blir det till att välja släp och bil med omsorg om det ska gå!

Fast vi är också nöjda med bilvalet :)

Om jag ville dra 2 hästar så är det väl svårt att hitta släp som klarar det om man pratar om halvblod?

Så gott som alla märken har modeller som lastar två stora hästar!

Nu för tiden är "alla" släp byggda för tung last och sen vägs dom ner istället till rätt vikt för dom som ej har BE :idea:
Sen har dom så klart lättare modeller också men överlag verkar dom flersta modeller kunna ha en max totalvikt på 2000-2500kg..
Sen finns det ju 3-4 hästars (inte ponny utan hästars) släp som blir betydligt tyngre... :angel:

Har själv ett boggie UME-släp som inte väger mer än 650 kg (tom misstäcker jag att det gäller) och som är en 2 tons trailer. (Det har ett par år på nacken då de fortfarande var i aluminium helt och hållet)

Men jag vet i sjutton om jag skulle lasta in 2 halvblod som ju lätt kan väga 650 kg styck eller mer + räkna på lite för inredningen + spån + lite hö (var jag nu ska lägga det) och sen måste jag då ha all utrustning i bilen eftersom annars blir det garanterat för tungt.

Jag tror faktiskt att det kräver att man har rätt små hästar, vilket det sällan gäller för de som vill ut och åka eftersom det då ofta handlar om tävlingshästar.

Går det att få 2.5 ton istället som på B60 så kanske det går ihop.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka