Dragbils tips önskas!

Sv: Dragbils tips önskas!

Ja det är ju tom tjänstevikten är räknade, vissa tillverkare väger dessutom in dom utan bommar/mellanvägg/matta etc :crazy:

På bilen är ju tjänstevikten på bilen inkl förare, verktyg etc.

Så ska man ha massa utrustning i så är det nog på gränsen ja, men nu var ju frågan om man kunde lasta 2 hästar :D

Mitt släp väger 875kg om jag inte minns fel (kan vara 925 också) så jag lastar 1225 alt 1175 i mitt släp, mina små hästar väger 472 resp 501kg (eller ja sist gjorde de det.) Det ger lite drygt 200-250kg att lasta annat för. Sista stoet väger nog runt 600kg så henne + den tyngsta av de andra två ger väldigt lite utrymme för utrustning.
Men jag har ju avelston och kör ju sällan mina med utrustning utan mest t.o.r seminstationen :angel:

Ska jag börja tävla så ska jag köpa ett annat släp med högre totalvikt.
Men iom att det finns många tillverkare med max totalvikt på över 2000kg så borde det inte vara problem att hitta nåt.

Nu börjar jag nästan skämmas för att jag fått tråden att spåra ur...

;)

Jag räknar iskallt med att min "lilla" tjej kommer att väga runt 700 när hon blir "stor". Litet nätt tyskt halvblod... Ännu utan dressyrhästmuskler.

Men jag vet i sjutton om jag skulle lasta in 2 halvblod som ju lätt kan väga 650 kg styck eller mer + räkna på lite för inredningen + spån + lite hö (var jag nu ska lägga det) och sen måste jag då ha all utrustning i bilen eftersom annars blir det garanterat för tungt.

Är verkligen UME en av bedragarna som vägt in transporten i tomvikt strippad?! I så fall blir jag både förvånad och besviken, jag har ansett UME vara ett väldigt seriöst företag...

Enligt testerna (2004-5?!) i Hästmagasinet med hjälp av Teknikens Värld så låg Ume bäst till gällande sanningsenliga vikter. Ska dock dra vårat till tippen och dubbelkolla under semestern, återkommer med rapport om intresse finns.

Tjena det var ingen liten dam du har!

Min 600kgs fölmärr är 172cm och drar 155cm i täcke så din måste vara heeelt enorm! :D

*hjälper till att spåra ur min egen tråd* *skäms på mig* :angel:

Vore väldigt intressant att veta!

Jag ska passa på nu när jag ska ut o köra med mitt nyköpta släp att köra in på en av polisens kontrollplatser söder om Jönköping där dom har fordonsvåg och kolla vad mitt släp faktiskt väger tomt.
Ska köra upp även med Gurkan i släpet och kolla vad en tjockis Gurka kan tänkas väga med lite beteshull :angel:

Ska också kolla vikten på pållarna - vore grymt intressant att veta.

Mmm det är ju väldigt lätt gjort!

Nån som vet om det finns nån vågplats på E4an norr om Jönköping?

Finns det inte nån vid Norrköping kanske?

De flesta större lantbruk har vågar för traktorekipage, åker man dit och frågar snällt är det inga problem att väga där.

Här hos oss finns våg vid Täby galopp har jag hört (aldrig kollat själv).

Ni kanske har något motsvarande i Jönköping...

Quote - "Tjena det var ingen liten dam du har!"

Nja, superlätt typ, blir knappa 170, 145 täckena är lite små. Jag har aldrig vägt henne men antagit att hon väger upp mot 600 nu och borde gå upp 50-100 kg när hon blir musklad som dressyrhäst. Kanske ligger jag helt fel i mitt antagande - Jag får väl väga henne när jag får tillfälle.

Det kan slå riktigt fel ibland, en kompis till mig råkade väga sitt halvblod på dryga 170 och konstaterade att hästen vägde 850 kg vilket hon definitivt inte kunde dra ihop med bil o släp. Hon blev lite lätt förskräckt. Han var inte heller särskilt krallig.

Därav har jag tagit för vana att räkna med att hästen kan vara betydligt tyngre än man tror...

Jätteintressant - Jag har inte kollat, men det borde vara tomvikt för hur ska de kunna räkna in vikten på löstagbar inredning.

Vi har en i Vaggeryd strax söder om Jönköping men jag har inget ärende ditåt med min nyköpta häst :)
Ville väga henne serö där av frågan om norrut :)

Ska till Värnamo på måndag så då ska jag väga släpet, men på nervägen har jag två damer med mig och på hemvägen förhoppningsvis en dräktig med mig hem så då "vet" jag ju vad damerna väger varför sig men måste ju väga släpet tomt också :angel:

Kollade lite på UME-släps hemsida och det som står är att vikten är beräknad med standard utrustningen. Vore roligare om någon kollar om det stämmer...

... fast jag har ju inte "standard" - OCH har satt in dörrar bak efter lev. Men avvikelsen vill jag veta även om vi i dag har rejäl säkerhetsmarginal på pappret.

Hoppar in sent i tråden och undrar om du har kollat på t ex Mitsubishi Pajero resp Landrovers större SUV-ar? Den nya versionen av Honda CRV som kom i år har som 2,2 i-CTDi (dieselversionen) en maximal släpvagnsvikt på 2000 kg. På gränsen alltså ur ditt perspektiv, men stämmer bra med dina önskemål i övrigt och är sannolikt en bra bil. Honda har fått mycket beröm för sina dieselmotorer. De hade ju inte det innan 2005 pga de ville vänta med diesel tills de kunde erbjuda en bra egen motor.

Ska man upp i prisklass så det är LR som kan komma att bli aktuell, slå till på en RR direkt. 3,5 ton i dragvikt och oslagbar dieselmotor(BMW´s).

Enda nackdel: smakar det så kostar det. Oerhört dyra att äga, då reservdelar kostar en del, svåra att få tag på, svårt att hitta en märkesverkstad. Mycket strul med t ex luftfjädringen. Men som sagt; som dragbil - oslabar (så länge den fungerar ;))

Jag har kommit fram till att jag kan möjligt köra lagligt med en bil som får dra 2000kg..

Mina märrar väger 500 +500+ 650kg (sista damen är vägd) så det får allstå inte dra tunga märren + en av de lättare med en bil som får dra 2000kg...

Nu har jag även strykit Santa Fen från listan eftersom jag provade nu i vecka att köra manuell låda och det gick och skogen kan man säga - min axel höll inte för mer än 30min körning med växling så automat är ända alternativet - väldigt lätt att hitta bilar med automat som får dra 2200kg :angel:

Tja, upp i pris och köp RR så får du dra 3,5 ton. Det är supersvårt att hitta en med manuell låda, så där blir det nog vackert till att ta automat. Inte farligt törstig i diesel heller. Men man får kosta på att montera in extra kylning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka