Hannely

Trådstartare
Funderar på att sälja min lilla hyundai atos nu när unghästen behöver löshoppas och ridas in och förberedas för treårstest, och köpa en begagnad större bil att dra med. Nån som har nåt bra tips på en bil som funkar bra att dra med på b-kort (lättare släp + en häst), lagom stor (behöver ej vara kombi), bra andrahandsvärde, rätt billig i drift? I 40-50000 kronorsklassen. Inget krav på fancy detaljer, bara den rullar! Tänker själv bara på volvo, men det kanske är ett av dom dyrare alternativen?

Vad innebär lättare släp?

Lätt släp väger alltid max 750 kg, allt annat är tungt släp med undantag.

Har du redan transport?

I så fall vad är det för totalvikt på det?

Tänk på att en häst över 160 cm knappast väger under 600 kg (många missbedömmer hästvikten nedåt).

Jag har en Golf III 1,6 l och den får dra 1200 kg på B-behörighet (jag har högre behörighet o får dra 1275 kg). Det räckt bra för mig. Har dragit både transport med häst (knappt 500 kg), husvagn och vanlig släpvagn utan problem.

Men över 600 kg väger väl knappast alla hästar över 1,60 - inte ens de flesta väl? :confused:

Som exempel kan jag ju ta mitt lätt (:angel:) rundlagda halvblod på 1,63 som väger ca 535 kg (utan utrustning visserligen). Skulle han väga 600 kg skulle han nog dö av övervikt kan jag tänka... :crazy: ;)

Hellre att du räknar 50 kg för mycket på hästen och slipper olovlig körning (det rubriceras så om du har överlast på enbart B-behörighet) än att riskera bli av med körkortet ;)

Jag har bekanta som tror att det är lagligt att köra två stora halvblod i en transport med totalvikt 1300 kg och med B-behörighet bara för att det är en 2-hästarstransport.

Har haft en volvo 945 KANON!!! :bump: Går som tåget och ger aldrig upp :love:

// Selma

Det finns många fördelar med Volvo: de drar bra, eftersom de är så vanliga är det lätt att få tag på reservdelar (även på skroten), "alla" verkstäder kan laga dem. De håller länge. Har varit nöjd med vår gamla Volvo 745 att dra hästsläpet med. Sen är ju en sådan gammal Volvo lite av en traktor, men det kan jag leva med.

Med lättare släp menar jag enkelaxlat mindre släp. Brukar hyra en rätt ny värmlandsvagn, tror totalvikten ligger på 1250. Men jag blir helt snurrig av reglerna för släp... Om jag har en bil som får dra 1350 på b-kort, är det då ok att dra släpet ovan oavsett vad man lastar i? Eller läggs hästens vikt till dom 1250 som är totalvikt på släpet? I så fall brukar jag vara olaglig...
Har en halvblodsvalack som kommer bli ca 170 cm, dock ädel. Vore intressant att få honom vägd, veterinären som kastrerade för en månad sen trodde han vägde ca 400 kg. Låter lite lite tycker jag, han är väl knappt 165 hög nu. Tack för svaren iaf, verkar som att folk är nöjda med sina gamla volvosar! :)

Ja, visserligen är det ju bra med en marginal - men skulle jag räkna med att Battis vägde minst 600 kg skulle inte någon bil i princip få dra det släp jag vill ha på B-kort. Då behövs ju minst en totalvikt på 1550 kg - och inte så många "vanliga" bilar får ju dra det på B-kort.

Behöver jag nämna att jag blev hemskt lättad när han inte vägde mer? ;) :angel: Nu kan jag dra boggie-kärra på b-kort med ganska god marginal för utrustning och ett par höbalar - utan att tvinga sambon att köpa ny bil och ta BE-kort. ;)

Jag vet inte vad det är för släp du vill ha, men mitt boggiesläp har en totalvikt på 1300 kg, varav lastvikten är 590. Ta tex volvo 740, den får du dra 1470 kg med på B-kort.
Det går ju för det mesta att typa ner släpet så att du kan dra det med B-kort.

Till trådskaparen:
Jag har en Nissan King Cab och drar med, den är kanon! Kräver visserligen E-kort men jag kan varmt rekommendera dig att skaffa det. Det är varken dyrt eller svårt om du är hyfsat van, och det ger dig så mycket större valmöjlighet när det gäller ev bil/transportköp.

Min volvo 245 rullar mot 60000 mil nu, varav kanske hälften varit med släp :bow: (jag har slitit ut ett drag :cool: )

Outslitlig och helt outstanding när det gäller värdeminskning/reparationskontot.

Min "Viktor" har kostat mindre än en krona milen i värdeminskning och lika lite i reparationer på 13 år - slå det den som kan!

Så mitt tips är glöm inte 245:orna när du letar billig dragbil. Du får en gammal men pålitlig (de ska vara från senare delen av -88 eller nyare för avgasreningens skull) fräsch stark dragbil för 15-22 000 :) och en i "bruksskick" med lite rost för hälften.

Vem som helst kan laga dem och det är aldrig dyrt.

Och de startar ALLTID. Bra att dra med är de också, bakhjulsdriften och vändradien är mycket användbart. Det enda som är bättre är fyrhjulsdrivet. Då är du på Passat, Audi, Subaru eller Toyota RAV4 om du vill dra med B-kort. Men det blir mycket dyrare :o

Jag fasar bara för den dag då rosten tar för mycket av min trotjänare, vad ska jag göra då ?? :(

Tim

Släpets totalvikt är alltid inklusive last.
Det är alltid den vikten man räknar på om man får dra släpet med ett b-kort.
Släpets tjänstevikt är vad det väger olastat.
Om du tar släpets totalvikt minus tjänstevikten så ser du hur mycket släpet får lasta.

Ex mitt släp har totalvikt 1300 kg. Tjänstevikt 540 kg.
1300 kg - 540 kg = 760 kg

Jag får alltså max ställa på en häst som väger 760 kg. Den gränsen går de flesta moderna halvblod under.

Ett släp som väger 1300 kg får du med B-kort dra med de flesta bilar typ Volvo Saab osv.

Volvo är både dyr och billig i drift. Reparationer och reservdelar brukar vara billiga men de är törstiga. Bakhjulsdriften är inte kul på vinterväg.
Köper du en mindre bil får du en nyare för samma peng.
Bilprovningen brukar ge ut en bok "Bilar – Starka sidor & svaga punkter" där alla bilar finns med. Vanligaste felen, bensinförbrukning och alla uppgifter om vikter står med. Mycket bra att bläddra i.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
957
Senast: tara
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 704
Senast: super
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 522
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 247
Senast: Gnapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama