Dragbil ,automat

My Horse and I

Trådstartare
Jag letar dragbil och har sett att många som får dra 1500 är automatare men jag har fått för mig att det inte är bra?? Vad är bäst manuell växel låda eller automat?

Sv: Dragbil ,automat

Jag har ingen aning men min mamma säger att i uppförsbackar är det enklare med automatare

det beror lite på.. idag så är de ju manuella lådor med automatik oppanpå.. alltså blir det ingen större skillnad

äsch, det gäller ju att hålla ett varvtal som bilen orkar och man ska vara medveten om att det man har släp bakom.. det är inte samma sak att köra med 3,5ton ekipage som 2ton.

jag föredrar manuell alla gånger, men det beror till stor del på att jag kört så lite automatare, och än mindre med släp.

men en modern automatare eller manuell är hugget som stucket bränslemässigt och prestandamässigt..

tack för svar ,bilen jag ska titta på är en BMW 520I-96 den får dra 1510 på b kort.Men då behöver jag inte oroa mig för automat men sen är det avtagbar dragkrok ,är det lika säkert som fast svetsad??

En bra dragbil med automat är inga problem. En för svag bil med dragkrok och automat är en pina att behöva dra med. Den växlar upp och ned konstant, har inget sug där det behövs kraft och driver en effektivt till vansinne.

Jag skulle inte våga ha ett avtagbart drag på dragbilen. Vi har avstagbart på en av fyra bilar, det är den bilen vi drar absolut minst med.

jag drar med en automat o är jättenöjd. Den är super, är det ngt bekymmer är det bara att växla manuellt :)

Om ni är 100% säkra på hur man monterar en avtagbar dragkrok på ett korrekt sätt, och tar av den emellanåt och håller efter dragkroken så den går igenom besiktningen. Då är det bara och tuta och köra.
Är man det minsta osäker, då ska man ha fast dragkrok.
Jag har en bil med fast krok och en med avtagbar. Kör mestadels med bilen med avtagbar dragkrok. Men jag har 100% koll då jag jobbar med det och har monterat avtagbara krokar ett gäng gånger. Känns lika säkert som den fasta kroken.

Jag har en Hyundai Santa Fe V6, automat och jag :love:

Får dra 2300kg och hittills har den aldrig gjort mig besviken, väldigt pålitlig oavsett väglag och last! Jag tycker det är otroligt skönt att köra med automat, bara att gasa!

Folk som meckar mkt med bilar, brukar säga att man inte ska dra med automatare då det sliter mkt på lådan, i vart fall om man drar tunga ekipage. Själv meckar jag inte alls, så jag har ingen aning. ;)

Däremot blir det ju väldigt jämn och fin körning för hästen med automatare.

Jag har kört med manuell låda och turbo motor (och 4hjulsdrift) underbar märktes inte att släpet var på krokat!
Nu har vi en automat och ingen turbo (bmw 528) och den blir så trött när släpet krokas på. Får dra 1270 med b kort (2000kg med be) det spelar ingen roll om man kör ett tomt litet släp eller ett stort hästsläp med häst i. Går så segt! Jag har en låda jag kan köra manuellt och jag brukar få slå om till manuellt för bilen växlar mellan de 2 sista växlarna när man ligger på motorvägen.

kl
det är mkt bättre för hästen med automat iaf.

sen går ju dom flesta bmw'er att växla manuelt också, om man av nån anledning vill göra det.

Att dra med manuell låda sliter väl ganska bra på kopplingen också, eller?

Jag drar 2 ton med automatlåda och tycker det är helt perfekt.

Folk som meckar mkt med bilar, brukar säga att man inte ska dra med automatare då det sliter mkt på lådan, i vart fall om man drar tunga ekipage. Själv meckar jag inte alls, så jag har ingen aning. ;)

Däremot blir det ju väldigt jämn och fin körning för hästen med automatare.

Men om man kör en automat så ska man lägga i 3:an inte driven, då förstör man inte lådan. (Fick själv lära mig det av sambon som jobbar med bilar)

Kör själv en S70 automat och tycker det är suveränt.

Jag har ett släp med totalvikten 1990kg och kör oftast två hästar åt gången.

Förut drog jag med en MB Pajero, manuell och nu har jag en BMW X5, automat (som går att växla manuellt). Märker inte så stor skillnad, mer än att det är väldigt bekvämt med automat... :p

Det som kan behövas till en automat är ett extra oljekyl för att kylla oljan i växellådan. Om man drar tungt. En del skall man inte ha i överväxen på. Men det står i instruktionsboken.
Det är super gott att dra hästransporten med automat växlad bil. Men det är nog en vane sak med automat eller manuell låda.

kl
det är mkt bättre för hästen med automat iaf.

sen går ju dom flesta bmw'er att växla manuelt också, om man av nån anledning vill göra det.

bättre? av vilken orsak? har du problem att köra mjukt med manuell låda?

Att dra med manuell låda sliter väl ganska bra på kopplingen också, eller?

Jag drar 2 ton med automatlåda och tycker det är helt perfekt.

det är ingen fara att med kopplingen sålänge man inte sitter o slirar på kopplingen.. det är inte samma sak att köra med 2ton släp som utan.

Jag antar att om bilen får dra 1510 så bör den ju göra det ledigt,min häst väger ca600 så totalen blir ca1400 men vill ha lite extra för hö,utrustning mm.jag tänker inte åka långa sträckor..

Du märker ju om bilen är seg när du provkör, hitta en seg uppförsbacke och kör i med låg fart och testa att gasa uppför. Då upptäcker du ju om bilen sticker trots motlutet eller om det går trögt, är det trögt så hitta en piggare bil.

Du märker ju om bilen är seg när du provkör, hitta en seg uppförsbacke och kör i med låg fart och testa att gasa uppför. Då upptäcker du ju om bilen sticker trots motlutet eller om det går trögt, är det trögt så hitta en piggare bil.

tack,det ska jag göra!

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
486
Senast: Windy
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 204
Senast: Derivata
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
824
Senast: lillan222
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka