Sv: Drabbar galloppörer?
Ring och fråga
Det är enda sättet.
Jag vet tre fall. Bara en var aktiv galopphäst. En var min som fick det samtidigt som en mkt kraftig senskada i ett olycksfall i ett löp. Där var frakturen det mindre problemet, den fick bara läka, man gjorde inget, men senskadan gjorde ju lång boxvila, med hängmatta allra först t o m, och efter det var frakturen helt utläkt och den hästen hade genom alla år inget problem av sin skada. Den startades igen men hade tappat lusten, blev en utrmärkt stark och hållbar ridhäst och levde 20 år till efter skadan.
Den andra var en häst jag red i flera år åt en kompis. Den visade en mycket liten hälta ena fram, men hade i samma veva en virusinfektion varav den vilade, och tanken var att om hältan var kvar sedan den blivit bättre i "förkylningen" skullde den in till klinik för att kollas. Men det var en mycket diffus hälta eller snarare orenhet som var knappt synlig.
En dag när den gick i mkt liten "sandhage" ensam var den plötligst blockhalt, helt utan förklaring. Enda minuten travade den utmed staketet när jag red förbi på min andra, nästa stod den på tre ben när jag kom tillbaka för att ta in den. Fanns inget alls att göra sig illa på som stenar o dyl i den hagen.
Det som hänt var troligen att den bara behövt trampa lite fel så var den rejäla frakturen ett faktum, eftersom den haft en (som din troligen har) från början, (vilket man såg sen på röntgen, de äldre linjerna samt de färska brotten)
Det blev operation, som lyckades, tyvärr överlevde inte hästen men det berodde på tarmvred efter operationen.
Vi fick alltså inte veta hur pass återställld den skulle ha kunnat bli.
En kompis har ett halvblod som var lika diffust oren, där inget hittades, krävde till slut att man skulle röntga mer noga (minns inte vad det heter just nu) efter att jag upppmanat henne, med tanke på vad som hände oss.
Då efter mycket om och men hittades en fraktur
Det blev boxvila bla, minns inte mer, men i stort sett kontrollerad motion dvs promenad samt sen sjukhage,´ett bra tag för säkerhets skull.