Drabbar galloppörer?

M

mago

Fick diagnos sprängningsfraktur på kotsenbenet fram på vårt halvblod och eftersom jag inte fått något napp på hästvårdssidan gör jag ett försök här eftersom jag tror att galoppörer kanske kan drabbas av det. Någon som har erfarenhet? Behandling? Prognos?

Sv: Drabbar galloppörer?

Galoppörer kan drabbas av kotsenbensfrakturer. De jag har varit inblandade i har avlivats på plats eller samma dag. Prognosen är vad jag vet dålig. Om det är möjligt så försöker man nog skruva ihop frakturen och hoppas att det läker bra men kotsenbenet är hårt påfrestat av alla senor och ligament runt om kring och svårläkt vad jag vet. Din veterinär borde väl kunna ge dig bättre svar efter att ha sett röntgenbilderna och skadans omfattning.

Har ett sto hemma som fått båda kotsenbenen i ett bakben i stort sett krossade efter en spark. Hon opererades i två omgångar där man tog bort alla flisor som man kunde hitta, boxvila ett par veckor och 3X10 min skritt vid hand och därefter sjukhage i ett par månader.

Två år efter op är hon helt ohalt och ingen springer så mycket och så fort i hagen som hon! Hon är nu avelssto, vilket var planerat efter löpkarriären men jag funderade faktiskt på att sätta henne i träning igen efter skadan eftersom hon var så tokfräsch. Det enda man kan se är att hon är något mer förtjockad i den kotan, men det är ytterst lite. Alla plåtar efteråt har också sett bra ut.

Har pratat med flera veterinärer och även tränare och fått höra att flera fullblod som har råkat ut för lindrigare frakturer faktiskt har blivit hyfsat okej ridhästar och någon har även startat igen, vet dock inte hur länge eller om det blev problem senare. Problemet med din häst är att det är frambenet som är drabbat och påfrestningen är ju mycket större där än i bakbenen. Precis som Annika skrev så ska senorna glida över kotsenbenen och det blir svårt att hålla allt på plats plus att de faktiskt fyller en funktion för att hästen ska kunna röra sig okej. Ska man göra något åt det krävs troligtvis en del operationer och det innebär ju alltid en större kostnad, även om hästen är försäkrad. Om din veterinär finns på en mindre klinik utan erfarenhet av denna typ av fraktur är det alltid en idé att prata med typ Strömsholm innan man tar ett beslut att avliva hästen, om man är villig att ta de extra kostnaderna och besvären som en operation innebär.

Lycka till!

/Elin

Jag har erfarenhet av det. Det läkte, utan operation och hästen som då redan var ridhäst kom tillbaka.

Vi upptäckte av en händelse att Shawdon hade en utläkt kotsenbensfraktur på bak. Troligen hade han fått det som tvååring för ingen har märkt det efter han kom till Sverige som nybliven treåring. Han löpte till han blev tio på en nivå runt 90!:love:

Tack för era svar!

Det konstiga är att vi åkte in för att kolla en lindrig hälta i trav på volt men efter böjprov var hon väldigt halt! Kotleden bedövades men släckte inte helt, hovleden bedövades och då var hältan släckt. Men, som vet sa, det kan också betyda att det var frakturen som bedövades till sist! Vi röntgade och då syntes sprängningsfrakturen. Enligt vet var det svårt att tro att det var rätt häst... Han kunde inte förstå att det gått att rida henne...

Hon fick kortison i bägge lederna men när vi var på hemväg började vi fundera om det verkligen var rätt behandling? Det känns ju som det var frakturen som borde behandlas? Vad ska vi göra med den?
Frakturen var inte "aktiv" - vad betyder det? Troligen kan den ha skett 6 månader tidigare då hon vrickade sig kraftigt i hagen och fick boxvila en vecka, metacam och vila 1 månad. Därefter igångsatt utan problem tills nu då.

Kan frakturen ha självläkt, men ändå synas på rönten? Fast något gör ju att hon haltar.
Jag tänker ringa andra kliniker på måndag och försöka få klarhet, samt ringa upp vet och fråga. Vi blev helt ställda när vi var på kliniken och fick diagnosen så alla frågor har kommit efteråt.

Skulle tro att en sådan fraktur självläker fint om den bara sitter rätt. Har ingen aning om vad som hade hänt med Shawdon. Han hade startat ett otal gånger som tvååring i England med fem segrar som resultat. Sen kom han till Sverige och vann Polar Million som treåring. Som fyraåring blev det lite tuffare för honom och Sten Thynell skickade ner honom till Nisse Lindgren på Jägers. Där började jag rida honom och jag (hippokondrikern :angel:) kände att det var nåt med hans ena bakben så vi tog upp honom till kliniken och röntgade honom och då fann man en gammal, utläkt fraktur.

Eftersom han inte hade några problem hos Mischa får man förmoda att frakturen antigen kom före eller efter tvåårsäsongen. Det fanns inga operationsärr så det verkar som frakturen läkt av sig själv. Och, som sagt var, han löpte upp till 93 i formtal med den!:love:

Ring och fråga:idea: Det är enda sättet.

Jag vet tre fall. Bara en var aktiv galopphäst. En var min som fick det samtidigt som en mkt kraftig senskada i ett olycksfall i ett löp. Där var frakturen det mindre problemet, den fick bara läka, man gjorde inget, men senskadan gjorde ju lång boxvila, med hängmatta allra först t o m, och efter det var frakturen helt utläkt och den hästen hade genom alla år inget problem av sin skada. Den startades igen men hade tappat lusten, blev en utrmärkt stark och hållbar ridhäst och levde 20 år till efter skadan. :idea:

Den andra var en häst jag red i flera år åt en kompis. Den visade en mycket liten hälta ena fram, men hade i samma veva en virusinfektion varav den vilade, och tanken var att om hältan var kvar sedan den blivit bättre i "förkylningen" skullde den in till klinik för att kollas. Men det var en mycket diffus hälta eller snarare orenhet som var knappt synlig.

En dag när den gick i mkt liten "sandhage" ensam var den plötligst blockhalt, helt utan förklaring. Enda minuten travade den utmed staketet när jag red förbi på min andra, nästa stod den på tre ben när jag kom tillbaka för att ta in den. Fanns inget alls att göra sig illa på som stenar o dyl i den hagen.

Det som hänt var troligen att den bara behövt trampa lite fel så var den rejäla frakturen ett faktum, eftersom den haft en (som din troligen har) från början, (vilket man såg sen på röntgen, de äldre linjerna samt de färska brotten)
Det blev operation, som lyckades, tyvärr överlevde inte hästen men det berodde på tarmvred efter operationen.:cry: Vi fick alltså inte veta hur pass återställld den skulle ha kunnat bli.

En kompis har ett halvblod som var lika diffust oren, där inget hittades, krävde till slut att man skulle röntga mer noga (minns inte vad det heter just nu) efter att jag upppmanat henne, med tanke på vad som hände oss.

Då efter mycket om och men hittades en fraktur:cool: Det blev boxvila bla, minns inte mer, men i stort sett kontrollerad motion dvs promenad samt sen sjukhage,´ett bra tag för säkerhets skull.

Jo jag ska ringa imorgon och ta reda på mer, men tack för era svar. Det kanske inte är helt kört? Är rädd att vi förlorar tid när vi behandlar symptomen men inte grundorsaken, men det kanske inte alls fungerar så.

Kan lägga till att kompisens häst är helt återställd och fungerar alldelles utmärkt nu. De behandlade inte själva frakturen utan mer att det var vila.

Har den ridits under så lång tid som din så är inte skadan lika akut som de jag har upplevt där hästen har varit blockhalt alt stått på kotan...

Har du kollat din häst på en mindre klinik så kanske du ska be om ett 2nd opinon från en annan veterinär. Täby brukar i alla fall skicka iväg plåtar etc till andra kliniker/veterinärer/kiruger i fall de är minsta osäkra. Prata med din veterinär och ställ de frågorna du har ställt här!

Vi har varit på ÅB igår och har ultraljudat mm. Hon är ohalt i longering och ska nu få classic roller skor och sättas igång så smått i skritt o trav och ÅB om 4 veckor för att se hur det gått. Annars finns det en plan på chockwave-behandling. Det sitter tydligen för svårt till för att opereras utan vi hoppas på att kroppen ska ta hand om det. Det blir till att hålla tummarna.

Galoppörer kan drabbas av kotsenbensfrakturer. De jag har varit inblandade i har avlivats på plats eller samma dag.

Vad kan den primära orsaken till detta vara och varför är statestiken så hög på just tävlings galoppörer..

Vad va den primära orsaken till just dom fall (pluralis) du själv varit inblandad i??

Varför jag ställer frågan just till dig är för att du om ngn borde ha den största kunskapen och även det grundläggande eftersom dessa frakturer på just tävlings Galoppörer för dagen är lika vanliga som det inom Tävlings sidan på ridsport och trav är ovanliga.

Tacksam för att få information om vad detta kan bero på.

I de fallen jag har varit inblandad så har det varit rena feltramp. Jag tycker väl inte att benbrott är direkt ovanliga inom ridsporten heller men de inträffar inte under ridning, utan i hagen. Det inträffade flera stycken under åren då jag tävlade ponny... Alltid lika trist att förlora en häst om det så är i kolik eller en olyckshändelse.

Varför galoppörerna bryter benen så dramatiskt vet både du och jag att det beror på farten!

I de fallen jag har varit inblandad så har det varit rena feltramp. Jag tycker väl inte att benbrott är direkt ovanliga inom ridsporten heller men de inträffar inte under ridning, utan i hagen. Det inträffade flera stycken under åren då jag tävlade ponny... Alltid lika trist att förlora en häst om det så är i kolik eller en olyckshändelse.

Varför galoppörerna bryter benen så dramatiskt vet både du och jag att det beror på farten!

Tack för ditt svar men jag förstår inte hur en häst,, oberoende av farten ska drabbas av som du säger sk. feltramp efter som alla ryttare på din nivå i din sport liksom dom jag inom ridsporten har som jämförelse i detta fall anser var på samma nivå att dom rider sina hästar i balans.

Du undvik att nämna var dessa feltramp har inträffat men skyller på som jag tolkar det olyckliga omständigheter..

Inom Ridsporten på elitnivå har man mkt klart för sig att underlaget är en av dom viktigaste faktorerna för hästens,ryttarens säkerhet och främst sk,, olyckliga feltramp...

Nog om det för du kommer aldrig erkänna det även om du nog så vet att man inte kan köra formul ett på en ojämn skumpig bana för då går bilen sönder.

Slutord: Farten dödar och endast ett fullgott jämt underlag kan häva antalet dödsfall.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 314
Skola & Jobb Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka