Dra ut vargtänder. Sedering?

MM

Trådstartare
Hur snabbt brukar dom kvickna till efteråt så dom kan åka hem i transporten igen?

Ska åka och dra ut tänder på pålle imorgon och behöver bara veta hur länge jag är iväg på ett ungefär :)

Sv: Dra ut vargtänder. Sedering?

När jag va iväg med en häst så ledde jag runt runt runt i ca 30 min . Efter det var hästen såpass pigg och stabil att han kunde stå på släpet själv.
Står den helt stilla under tiden antar jag (likväl som på mig själv) att det tar ytterligare en stund innan man piggnat till. :)

Tack för era svar :)
Då räknar jag med en timma.

Har pålle fått sedering förr? Vissa tar markant längre tid på sig än andra för att vakna till. Så du inte räknar kallt med en timme och har en tid att passa eller så tänkte jag =)

Inte i min ägo.

Det får ta den tid det tar :)

Prinsens vargtänder drog veterinären ut hemma i stallet och han blev rejält trött av sederingen, men efter 30 minuter(typ 15 minuter efter tänderna var dragna) så började han kvickna till och efter 1 timme fick han gå ut i hagen igen :)

Två timmar skulle min stå inne efter veterinärbesöket, fick inte äta något innan dess. Tog så lång tid innan jag tyckte han kvicknat till med, han stod och hängde väldigt länge, tror jag hade honom inne 2,5 timme faktiskt. Kallblod, om det kan spela nån roll.

Det tog ungefär två timmar innan han piggnade till idag. Men han fick lite extra lugnande för den första sprutan tog inte så bra. Huruvida det var mycket eller inte vet jag dock inte.
7, någonting? ml?

Hur som så är vargtänderna ute förutom en liten rotbit som lossnade från tanden. Kostnadsfritt återbesök om två veckor pga det.

Tandläkaren blev helt till sig när han kollade tänderna. Finaste munnen han sett på länge. Han undrade om hästen verkligen bara var 2,5 år för det var tydligen väldigt välutvecklade tre och fyraårs knölar. Vad det nu är :p

Men skönt att höra att tänderna ser perfekta ut :)
Han bad mig ta kort på munnen för att tänderna var så fina :p

Hur snabbt brukar dom kvickna till efteråt så dom kan åka hem i transporten igen?

Ska åka och dra ut tänder på pålle imorgon och behöver bara veta hur länge jag är iväg på ett ungefär :)

Jag tror jag väntade ca en halvtimma, max 45 minuter, innan jag kunde lasta och åka hem efter att vargtänder dragits på klinik. Hästarna reagerar ju rätt olika på sedering så det varierar nog rätt stort hur lång tid man får vänta.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 377
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
284
Senast: Entourage
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 493
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 985
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka