Dra transporten med Toyotan?

scientifical

Trådstartare
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att dra ett Boj Bravo-släp med en Toyota Corolla? Går ju i princip jämt ut på vikten, men det är själva körande jag är bekymrad över... Vill ju gärna komma upp för backarna :)
Har en gammal redig Volvo men den slurpar ju minst dubbelt så mycket bensin, så vill gärna undvika den med dessa bensinpriser.

Det är en normalstor halvblodshäst vi ska dra, transporten har ingen sadelkammare och är av minde modell.

Tacksam för svar!

Sv: Dra transporten med Toyotan?

Det beror ju helt och hållet på.
Ser att du redan har kollat upp så att vikterna går ihop men det återstår några faktorer.
Är det bensin/diesel?
Fram/bakhjulsdrift?
Hur många hästkrafter?

Pröva.
Jag drar med min peugeot 308, 1,6 l bensinmotor, framhjulsdriven 4 växlad automat. Låter inget vidare på pappret men det går utmärkt. Dragit i alla väglag utan bekymmer. Bilen drar jämt o håller inte på o växlar ner o upp o har sig.
Drar under litern med släp. Har ett Boj Bravo boggieslap.
Duger åt oss, skulle jag dra tungt o ofta skulle jag skaffa mig en rejälare bil men i nuläget finns ingen anledning.

Jag drog släp med min Skoda Octavia 1,6. Det funkade absolut, men det gick väl inte snabbaste i western uppför backarna :D

*delvis kl*
Visst att det GÅR att dra släp med i princip vilken bil som helst, frågan är hur BRA det går.

Var ska du köra? Fram och tillbaka till ridhuset på asfaltväg - små problem. Upp och ner på grusvägar, dåligt grepp, dålig väg - större problem.

En liten bil med en enkelaxlad släp kan vara rätt läskigt, vet jag av erfarenhet.

Ja? För oss går det som sagt BRA.
Men skulle vi åka sverige runt o tävla varje helg o köra på leriga gärden mm, ja då skulle vi välja en annan bil.
Men nu kör vi till träningar o tävlingar max några mil bort o då känns det bara fånigt med en bränsleslukande monsterbil.

Jag drog en VV med en corolla en gång. Aldrig mer. Corollan var en bensinare, något år gammal bara. VV var en boogie. Dock utan sadelkammare.

Tack för alla svar. Har bestämt mig för att ta Volvon ändå, känns som att den procentuella skillnaden i bensinförbrukning kommer vara avsevärt mindre med den jämfört med Toyotan. :idea:

Det är väl bara du kopplar på och provar o kör ett varv o ser hur det går.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 273
Senast: _Taggis_
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 449
Senast: lillkillen
·
Utrustning Jag vill kunna köra två stora hästar i framtiden.... eller 1 ponny och 1 häst. Kör v70 just nu, nyare modell, men den får man ju knappt...
Svar
8
· Visningar
2 173
Utrustning Halloj! Jag går i hästtankar och då kommer transport och dragbil med i bilden då jag kommer träna och rida regelbundet i ridhus som... 2
Svar
25
· Visningar
3 498
Senast: Fozzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka