Dra stockar

J

JennyK

Hur gör man när man ska dra fram stockar som vi fällt? Surrar man bara ett rep runt stocken eller behöver man nån särskild utrustning?

Sv: Dra stockar

svängel och draglinor behöver du. och antingen ett rep eller en kätting som du sätter runt stocken och fast i svängeln..
sätt runt stocken med "hundstrypkoppelsmetoden" alltså så att kättingen/repet "stryper" stocken...

/fröken dålig på att förklara :crazy:

Jo, det var det jag tänkte att man skulle "strypa" stocken, men kan det verkligen inte lossna då?
Och måste man ha draglinor och svängel, kan man inte fästa direkt i dragringarna?

JennyK skrev:
Hur gör man när man ska dra fram stockar som vi fällt? Surrar man bara ett rep runt stocken eller behöver man nån särskild utrustning?
Du kan ha linor och svängel. Du kan även ha skacklar och en domänkälke eller något liknande. Sedan har vi en domänsax när vi kör stock på det viset. Kallas fyndigt nog för att man saxar i skogen.Att dra med ett rep funkar nog det med,men vi kör ganska mycket så då går det åt många rep. Risken för att repet skall fastna i något är ju större med.

Jag förstår ju varför man ska ha svängel när man kör vagn men för att dra fram stockar förstår jag faktiskt inte varför det ska behövas? Vas är en domänsax?

Svängeln har du ju för att fästa linorna i något. Domän sax är som en jätte klo som drar ihop sig ju mer du spänner den. Fattar du hur jag menar då?

Okej. Jag antar att en sån sax är väldigt dyr, eller? För den lät ju bra!

Finns för någonstans runt 1500 till 2000, Hans Sidbäck i Nordingrå säljer, bl a, likaså Floby överskottslager.

Varför du ska ha svängel är för att annars ger du inte hästen någon möjlighet att röra bogarna fritt, båda linorna sitter ju stumt mot stocken. Har linat direkt med min shettis när vi drog fram vedpinnar i skogen, men de är ju inte direkt tunga och vi höll bara på i någon timma knappt, med bröstsele.

Nackdelen med snarning är att du måste hjälpa till med stockänden så att den inte kör fast mot något, samtidigt som du måste hålla koll på hästen. En domänsax ger stockänden mer markfrigång, den glider som på "medar" och fastnar inte lika lätt, naturligtvis beroende på terräng. Är det platt och bra ska det dock inte vara några problem att snara, det är ju billigare också!

Tack för hjälpen! Det var ju lite dyrt, ska ju bara dra fram några stockar ibland för skojs skull, tänkte jag. Får väl hålla utkik efter en begagnad sax om nu det går att få tag i.

Kan du inte kolla på gårdsauktioner? Där brukar man ju kunna fynda!

Bra tips! :idea: Tyvärr är det väldigt sällan några gårdsauktioner här i närheten.. Någon enstaka gång att man kan hitta någon på sommaren, men jag tror dom är på utdöende, tyvärr.

Du, det var en bra idé, faktiskt! :idea: Finns ju några gamla hästbönder i granngården! Att jag inte tänkte på det! Kanske till och med finns nåt under min egen lágård! :bow:

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: SiZo
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka