Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag minskar alltid successivt på kraftfodergivan i samma takt som jag minskar på hästens motion. Det kan inte vara nyttigt att från en dag till en annan helt abrupt byta från kraftfoder till högkoncentrerat gräs. Samma sak med motionen, lika viktigt som det är att successivt träna upp konditionen, lika viktigt är det att varva ner i lagom takt.
Om du vill behålla din vikt men äter dubbelt så mycket som du brukar till frukost och lunch, skulle du då inte äta mindre till kvällsmat för att det skulle jämna ut sig?
Gräs innehåller energi. Mer input av en sak, mindre input av en annan.
Nej, om hästen är extremt svårfödd kan det vara bra att ge kraftfoder även under betet.
Men i normala fall brukar det funka utmärkt att ta bort kraftfodret helt och låta hästen leva på betet så långt det går. Man ser ju vartefter sommaren går om häste börjar falla ur.
Det beror ju på hur aktiv du är under sommaren. Jag som tävlar tränar ju för fullt så min häst får lika myket kraft under sommaren som övrig tid.
Om du dock trappar ned eller ställer hästen är det en god idé att ta bort kraften. En fjording i vårat stall fick korsförlamning och dog förra sommaren och enligt vet berodde det på för mycket kraftfoder och ingen motion (hästen stod för skada) i samband med betessläpp.
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.