Dra med skrinda?

T

Timglas

Hej!
Jag har en blandis på snart två år som jag funderar på att börja dra med, mest för skojs skull som att dra matkassarna från affären till exempel, så att han får lite extra aktivering.
Det jag funderar över är hur tungt man vågar låta honom dra, och hur gör man egentligen med skaklar och skalm?
Jag har tittat på olika skrindor på nätet och det känns som att de är alldeles för stora för min lilla pojk (som väger 26kilo), och att det är för brett mellan skaklarna för honom.

Tacksam för svar då jag gärna inte vill börja träna honom innan jag vet hur allt funkar :)

Sv: Dra med skrinda?

Jag drar vagn med min rottis. Hon ar inte sa "laid back" som rottisar brukar vara sa vi borjade med att dra grejor som hoppade och lat bakom henne

D7K_9959.jpg

sedan overgick vi till att trana med en tvattkorg med pvc ror som skaklar.

D7K_9974.jpg

Under tiden byggde jag en vagn. Skaklarna ar lattmetall ror som jag bojde (jag lanade en grej man bojer med, men vilken metall verkstad som helst borde kunna hjalpa dig med det). Jag raknade lite fel pa hojden av bojen sa de sitter lite for hogt pa vagnen, men inte mer an att det fungerar aldeles utmarkt i alla fall. (Det blir inte en rak linje pa skaklarna.) Vagnen ar jatte bra balanserad (mest pa grund av tur:grin:) och det ar nastan ingen vikt alls (darav lattmetall ror som skaklar) pa hennes rygg.
Pa dragtavlingar har drar hunden sin egen vikt i vagnen for att fa forsta och lattaste titeln. Mandy drar utan problem sin egen vikt, bade pa slat mark och uppfor, men blanger surt nar vi gar nerfor backar. Det kanns nog laskigt fotfarande.

Jag har en sarskild sele for drag, som ar gjord for att halla skaklarna. Det ar lattare for hunden att dra en vagn med tva hjul an en skrinda med 4 hjul. Sarskilt som jag har cycle hjul pa min vagn, den ar superlatt att dra.

D7K_0145.jpg

D7K_0142.jpg

Senast ändrad:

Vad kul med bilder på fina Miss Mandy!! Funderar på att börja dra med Flinga också faktiskt, skulle vara bekvämt och kul!

Det ar jatte kul med 'carting'. Hon drar omkring pa allt fran hinkar med hastmat nar jag matar i hagen till allt mojligt som ska mellan stall och hus. Det ar lattare for henne nar vagnen har lite vikt eftersom den inte "hoppar runt" sa mycket och ar tystare da.

Selen jag har ar en 'Wilczek Nylon Siwash Carting Harness', (googla det sa finns det bilder och beskrivning hur den sitter:p) Alla som haller pa med carting har har den typen av sele.

Jag hoppas pe en valp i host:love: och innan dess vill jag ha en ny lite storre vagn. Dels sa jag kan dra valpen i vagnen (hur sott blir det i parken i sta'n?) och dels sa att jag far plats med tranings grejor sa Mandy can dra alla prylar (och nagra "ring gates") nar vi tranar i parkerna inne i sta'n.
Mandy drog en kompis vagn till hennes Bernese Mountain dog for nagra dagar sedan sa nu har jag bestamt att bygga nagot liknande.:laugh:

Tack för jätte bra tips! Ska börja träna på en gång så får jag bygga en vagn under semestern :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag fick den briljanta idén att Nikka (femårig jaktlabbe) skulle kunna funka som draghund, mest för skojs skull och som en aktivering...
Svar
11
· Visningar
1 457
Senast: Lona
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen...
2
Svar
22
· Visningar
2 195
Senast: Calazirya
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat