dra av moms på utbildning?

Hallau

Trådstartare
Om jag går en utbildning (där jag själv betalar avgiften) för att kunna starta eget kan jag dra av momsen sen i fötetaget på nått sett?
Har för mig att jag hört det någonstans.:confused:

Sv: dra av moms på utbildning?

Jag vill minnas att det var så dumt att man inte fick dra av momsen på utbildning som gjorde att man kunde ändra inriktning på verksamheten... Typ att om jag har en bilverkstad kan jag inte dra av hästmassagelektioner för att även sedan kunna jobba med hästmassage.
Och då gäller det nog samma med utbildning som behövs för att starta...

Fast anta att jag börjar jobba som hästmassör ändå då, det kan man ju, om man hittar nån som vill betala :p då borde man kunna dra av utbildning som gör att man blir bättre på det man redan gör... :idea:

Men ring skatteverket, de har folk som gärna svarar på sånt där :idea:

Jag fick dra av momsen om jag startade eget inom ett år. Men det är som ovanstående säger- du får inte ändra inriktning. Antingen är du typ arbetslös och "blir" något eller så är det lite strängare regler. Skatteverket bits inte... :-)

Hej!

Hoppas jag kan bistå med någon hjälp....

Min mamma är redovisningsekonom och jag har frågat henne om detta tidigare när jag startade eget.

Du får inte dra av några utbildningskostnader i ditt företag som är grundutbildningar. Säg tex att du utbildar dig till hästmassör så är inte hästmassörutbildningen en utbildning du kan dra av eftersom det är en grundutbildning men läser du sedan vidare eller extrakurser etc så kan du ta hela kostnaden på företaget.
Självfallet gäller det som tidigare har skrivit att du inte kan ändra inriktning, då gäller en ny grundutbildning så att säga.....

Hoppas att du förstår vad jag menar......

Mvh

Camilla

Hej!

Hoppas jag kan bistå med någon hjälp....

Min mamma är redovisningsekonom och jag har frågat henne om detta tidigare när jag startade eget.

Du får inte dra av några utbildningskostnader i ditt företag som är grundutbildningar. Säg tex att du utbildar dig till hästmassör så är inte hästmassörutbildningen en utbildning du kan dra av eftersom det är en grundutbildning men läser du sedan vidare eller extrakurser etc så kan du ta hela kostnaden på företaget.
Självfallet gäller det som tidigare har skrivit att du inte kan ändra inriktning, då gäller en ny grundutbildning så att säga.....

Hoppas att du förstår vad jag menar......

Mvh

Camilla

Det låter konstigt.. Nästan tvärtemot vad vi fick lära oss under starta eget-kursen (men det var ett tag sen så jag kan såklart ha missförstått).

Om man går en utbildning i syfte att kunna starta eget och inom ett år efter detta startar eget så kan man ta med det i momsredovisningen. Och om man går vidareutbildningar eller nya utbildningar inom samma område som företaget är registrerat får man ta med momsen på detta i deklarationen (därför man inte ska begränsa sitt område för mycket när man skriver företagsbeskrivningen eller vad det kallas..).
Det är vad jag har "lärt mig" men har väl egentligen aldrig behövt bry mig om det själv eftersom det inte krävdes någon utbildning för vårt område.

sitter i kö hos skatteverket...:angel:

Det verkar vara delade menigar här.....

Så här svarade hon jag prata med:
Jag får dra momsen på utbildning när jag sedan startar företag. Men då måste utbildning ha skett samma år eller året inann.

När jag pratade med dem 2005 när jag startade eget fick jag inte dra av "grundutbildningen" men då startade jag eget utan starta eget bidrag eller liknande det kanske är annorlunda om man gör det via arbetsförmedlingen?

När jag pratade med dem 2005 när jag startade eget fick jag inte dra av "grundutbildningen" men då startade jag eget utan starta eget bidrag eller liknande det kanske är annorlunda om man gör det via arbetsförmedlingen?

Arbetsförmedlingen nämde hon inget om.
Kanske ska ringa och fråga en gång till för säkerhets skull:o

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Mia_R
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
922
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 048
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar