Jag är så ondsint att jag tror att Thomas räddade Lady Edith bara för att familjen skulle stå i tacksamhetsskuld till honom.Jag har flera karaktärer jag gillar men favoriten är nog Mary. Av någon anledning tenderar jag till att alltid favorisera kvinnliga karaktärer med lite bitch-tendenser (känner kanske igen mig själv?). Sedan är jag typ kär i skådespelerskans röst. Den är så häftig!
Änkegrevinnans kommentarer är fullständigt fabulösa! Ett par favoriter i den ikoniska slagsmålet mellan Matthew och den där snubben Mary hängde med (varför i all världen???) för några säsonger sedan när han kränkt säger att han ska ge sig av och att de aldrig kommer att ses mer och Lady Grantham svarar: "Do you promise?"
En sak jag önskar de inte bara låter hänga är - vad hände med Michael Gregson? Att de hittade hans bok i biblioteket, kan det vara ett litet tecken på att de vill hålla frågan vid liv? Kommer vi att få veta?
Thomas är jag extremt ambivalent till. Han är ju ibland bara rent ond. Sedan i nästa stund rusar han genom elden och bär ut Edith från det brinnande rummet.
Och jag håller nog Edith före Mary, tror jag. Men håller helt med om Gregson, vi måste få veta vad som hänt! Jag tror att han snart kommer att dyka upp som synnerligen lyckligt gift i nån annan engelsk stad och att han lurat henne hela tiden.
Saknar Marys och Ediths rivalitet och elakheter från första omgången, det var lite drag på det.
Kvinnotyper i populärkulturen som jag faller för är aviga kvinnor. Pippi Långstrump, Jane Tennyson, Lisbeth Salander, Saga Norén och Carrie Mathieson. Ikoner