Döva katter

orion

Trådstartare
Ni som har erfarenheter av döva katter kan väl berätta lite.
Jag har en 8-månaders hane (vit!) som visade sig vara döv.
Jag funderar på hur det påverkar honom,han går ut och in som han vill (vi har ingen direkt trafik där vi bor) men jag är ändå rädd att han ska bli påkörd. Känns dock ej rätt att ha honom inne när han så gärna vill vara ute.

Han brukar ibland sitta ute och vakta på möss,har dock inte sett honom ta någon än.Funderar på om han kommer att lyckas när han inte hör dem.

Någon som vet varför denna defekt uppkommer på vita katter?
/ Anette
 
Sv: Döva katter

Vi hade en döv katt för några år sedan. Vi fick honom av min systers kompis som är döv (syrran är oxå döv) och hon hade lärt honom teckenspråk. Han kunde tecknen för mat, sitt, tass och "kom hit" (vinka) Då min systers kompis hade honom så va han inne katt eftersom hon ställde ut honom. Men då han kom till oss fick han vara ute då vi bodde på landet.

Kommer ihåg en sommar då mamma hör en bil tuta ute på vägen (ingen hårt trafikerad väg, utan liten grusväg) , hon gick ut på vägen och kollade vad f-n han tutade på och där ligger våran kisse med ryggen mot bilen på vägen och solar sig. :angel: Mamma sa till dom att ni kan tuta hur mycket som helst för katten är döv. Dom vart nog lite snopna.

Vet inte om han lyckades ta möss, det var ju ett tag sen vi hade honom. Troligtvis klarade han sig inte ute i skogen då han försvann och kom aldrig mer tillbaks :cry:
 
Sv: Döva katter

Jag hittar inget direkt svar förutom att anlaget för dövhet hänger ihop med anlaget för vit färg.
Därför rekomenderas att inte para 2 vita med varandra eftersom det ger dubbelt så stor risk.
 
Sv: Döva katter

Vår döva katt klarar sig utmärkt både ute och inne. Han
kan till och med fånga fåglar (om nu det skulle vara en
bra egenskap).
Han är dock lite mer klumpig än de andra eftersom han inte
blir rädd när han river ner något.
 
Sv: Döva katter

Vet jag inget om men Han var utställd iaf...
 
Sv: Döva katter

Då har hon antingen lyckats lura sig förbi eller också var det en IDP-utställning, tror deras regel om det är ganska ny.
 
Sv: Döva katter

Har ingen aning, är inte insatt i det här med utställningar. Men det här var många år sedan iaf.
 
Sv: Döva katter

Jag hade en långhårig vit hankatt som var döv. Han var skitkul! Eftersom han inte hörde nåt verkade det som om han helt avsaknade rädsla. Den enda gången jag såg honom bli nämnvärt upprörd var när han åkte "skridskor" över parkettgolvet in i elementet. Inte lätt att ha långt hår mellan trampdynorna när det är halt på golvet!
Men han var otroligt klumpig, hade ner allt. Blomkrukor och dyl blev totalt förbjudet hemma.
Han bor inte hos mig längre men tjejen som har honom brukar gå ut med honom i koppel på gården. Där har han skrämt livet ur grannens stora schäfer! Hunden tyckte nog att katten var konstig som inte sprang när han skällde på honom!

Tänk på att djur som saknar ett sinne ofta kan kompensera med att de andra sinnena förstärks. tex lukt. Det är vad jag har hört ialla fall.
 
Sv: Döva katter

Kul att höra att det finns döva katter som funkar bra.
Det där med klumpigheten känner jag igen,han har sopat ner de flesta blomkrukorna som jag har i fönstren.
Att han var orädd var det som fick mig att misstänka att han var döv i början.
Jag menar,hur många kattungar sätter sig på dammsugaren och åker när man dammsuger?

Vad jag har hört skulle anlagen för dövhet inte finnas där om katten har färgade pigment,utan bara om den är helvit.
Detta stämmer inte på min då han har en svart prick på huvudet.
/Anette
 
Sv: Döva katter

En vit har färgat under. En katt är aldrig genetiskt vit utan har en grundfärg precis som vilken annan som helst. Däremot har den ett anlag som döljer den riktiga färgen bakom det vita. Hörselfläckarna som din har indikerar på vad din katt egentligen har för färg under det hela.
 
Sv: Döva katter

Nessa skrev:
Han bor inte hos mig längre men tjejen som har honom brukar gå ut med honom i koppel på gården. Där har han skrämt livet ur grannens stora schäfer! Hunden tyckte nog att katten var konstig som inte sprang när han skällde på honom!

:D vilken cooling! Den skulle mina föräldrars schäfer få träffa så kanske hon ändra uppfattning om katter :angel: ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp