Lilltess

Trådstartare
Någon som fött med en doula? Är det vanligt att folk gör det? Kan man livnära sig på att vara doula? Hur mycket är det rimligt att betala? Någon som kanske är utbildad?

Har aldrig fött barn förut, men bestämt sedan länge att min lillasyster ska få vara min doula.
Tror det blir vanligare och vanligare med det. Vill ha en och speciellt min syster då jag tror att jag kommer behöva den extra tryggheten och nära stödet utöver den från min partner.

Någon som fött med en doula? Är det vanligt att folk gör det? Kan man livnära sig på att vara doula? Hur mycket är det rimligt att betala? Någon som kanske är utbildad?
Jag har fött med doula. Hon behandlade mig dessutom med zonterapi under förlossningen.
Det var helt fantastiskt bra, hon var ett enormt stöd och jag skulle aldrig velat vara utan henne.
Betalade 5000 kr

Jag har fött med doula. Hon behandlade mig dessutom med zonterapi under förlossningen.
Det var helt fantastiskt bra, hon var ett enormt stöd och jag skulle aldrig velat vara utan henne.
Betalade 5000 kr
Ska tillägga att hon då också hade jour två veckor före och två veckor efter beräknat datum. Jag gick över två veckor så hon var alltså beredd att rycka in i fyra veckor.
Hon var även med nästan ett dygn på förlossningen så det kändes som en väldigt symbolisk summa att betala.

Tror att det är svårt att livnära sig som doula, man vet ju inte när barnen kommer att födas så en doula kan ju bara åta sig ett fåtal förlossningar under samma period för att undvika att de krockar.

Ska tillägga att hon då också hade jour två veckor före och två veckor efter beräknat datum. Jag gick över två veckor så hon var alltså beredd att rycka in i fyra veckor.
Hon var även med nästan ett dygn på förlossningen så det kändes som en väldigt symbolisk summa att betala.

Tror att det är svårt att livnära sig som doula, man vet ju inte när barnen kommer att födas så en doula kan ju bara åta sig ett fåtal förlossningar under samma period för att undvika att de krockar.

Tack för svar. Det är ju svårt att kombinera med andra jobb också. Man måste typ vara hemmafru eller vara sin egen chef för att det ska funka ;)

Tack för svar. Det är ju svårt att kombinera med andra jobb också. Man måste typ vara hemmafru eller vara sin egen chef för att det ska funka ;)
Vår doula var faktiskt anställd :). Men hon kunde styra rätt mycket över tiderna själv.
Dock hade hon en del jobbresor inplanerade, då hade hon en annan doula som back-up.

Här har du en länk till doulor och förlossningspedagogers organisation, där kan du hitta information och ev hitta en doula som är intressant (om du vill ha en egen till din förlossning, eller någon annans) samt information om utbildning :)
http://www.doula.nu/

Liknande trådar

Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 499
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
592
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 473
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar