Double Diamonds avkommor?

Victovie

Trådstartare
Undrar om Double Diamond (e.Don Primero - Romadour) har några avkommor, hur många och hur han har förärvts sig hitintills?
Funderar på honom om ngt år då vi gärna vill lägga DP-blodet på vårat sto e.Tip Top igen (fått riktigt fin avkomma e.DP (se avatarbilden) men har inte ekonomi för att både kunna ta honom igen nu när priset stigit så samt betäcka ett sto till).

Sv: Double Diamonds avkommor?

Han har bara varit i avel under 2007 då han hade 15 ston, inga föl är ännu registrerade i ASVH. Enligt ägarens hingstkatalog finns han på Tullstorp och de löser bara licens på honom i år om "intresse finns".

Vet inte om du har sett Double Diamond? Men han är inte så lätt och elastisk som tex Forsythia. En ganska tråkig hingst utan utstrålning i mitt tycke.

Fiorano + Bright_sarah: Som sagt, ekonomi som ligger bakom i grunden och han har ändå väldigt bra stam. Därför jag var nyfiken om man kunde få nån liten uppfattning av vad han förärvt. Vill gärna ha DP-blodet på henne en gång till o då lär det vara DD som får vara alternativet =) (om hon inte blir utlånad o de vill/kan ta DP). Inte funderingar för iår utan isåfall kommande.

Jag förstår det, men har du sett honom under ryttare? Vet ju att du och jag har hyfsat lik smak och ridmässigt gillar jag honom inte alls. En riktig köttbulle, inte alls det där lätta, eleganta. Jag tror att DP är en hingst man ska ha som morfarshäst, där tror jag han gör sig riktigt bra. Finns ju många trevliga döttrar från honom men inte är hingstarna så vältalade?!

Jag har full förståelse för den ekonomiska delen:). Är vansinnigt dyrt med bara ett sto! Men jag är också helt säker på att du med andra Donnerhall-linjer kan få en riktigt bra avkomma med Frida. Hon är ett så pass bra sto att du troligen med det mesta som kompletterar henne kan få en framtida stjärna. Synd dock att Daytona inte finns kvar på Flyinge. Han var väl inte bländande, men hade troligen med DP.xx kunnat passa dina kriterier bättre än DD.

Om jag skulle valt hingst till Frida hade jag tagit Belamour. Han är kanske inte så spännande, men med hans ridbarhet och otroligt coola psyke tror jag det hade kunnat bli väldans bra!

Och Belissimoavkommor är väldigt poppis just nu. ;) Annars har ju Don Romantic förärvt sig väl med det blodet Frida representerar.

Jag har för mig att jag sett honom under ryttare på bruksprovet, men minns inte hur han var då, och inte sett honom in action sen dess tyvärr (hade varit lite lättare att ta ställning då såklart).

Känns ännu mer frustrerande att Lilja går hemma med ett dåligt framben när du säger att DP är så bra som morfar :angel:. Kan väl hålla med om att döttrarna verkar bäst hitintills av det jag sett.

Varit inne om o kikat på equipes hemsida med resultaten från Bruks -07, visst hade man kunnat önska att han haft lite mer positiva responser från testryttarna där.

Om man bara hade haft liite mer pengar... Så man kunnat få fram många vackra stjärnor :D. (Så sent som för nån vecka sen kom en domare fram och tyckte att vi absolut behövde skaffa en sponsor så vi kunde betäcka Frida med DP igen efter att ha sett Forsythia :love:.)

Ni kunniga, kan ni ge en mer detaljerad historia om varför Belissimo är så bra, alla är så eld o lågor över honom men jag har inte fått reda av ngn änsålänge varför (pinsamt okunnig där :p ). Har dessutom blivit avrådd från att ta Belamour till Frida av en mkt avelskunnig vän, bla pga av bakben och rygglängden. Tyckte han var superfin på bruksprov(! bla pga trycket, tryggheten o såg så ridbar ut) men jättebesviken sen på hösten på Flyinge :( (oengagerad, nerförsbacke, bredda bak, tung). Ej förtjust i Belissimohingsten som visades på årets bruks.

Daytona var lättare i modellen vilket passat bra, nog bara oroat mig för fullblodet så nära i komb. med Master =).

Bright_sara: Ja, Don Romantic hade varit kul! Men där brister nog ekonomin är jag rädd...

Damino SD representerar både Donnerhall-blodet genom Don Romantic och det gedigna svenska med Amiral-Stanford. Han verkar också otroligt cool och väldigt trevlig!

Ja, han har fin stam på så sätt (fast jag hoppar gärna Amiral annars), men hans ridbarhet är inte det jag söker. Var tydligt på bruksprovet att han var en manshäst, som även HS påpekade direkt. Det ska inte krävas en man. Dock har han blivit bättre o bättre ju äldre han blivit. Sen kan han mkt väl ge mkt bättre ridbarhet vidare med den fantastiska fadern, men jag väntar tills avkommorna visat sig.

Han ser bra ut och har tävlingsframgångar ja o på så sätt lite intressant =), men bara 77 på skritt o trav som 5åring.. Vad har han lämnat?

Om jag ska vara ärlig tror jag att Daminos ridbarhetspoäng till störst del beror på hur han är utbildad. Men när jag har sett honom upplever jag honom som en trevlig häst att sitta på. Dessvärre tror jag att Daminos största begränsning tyvärr sitter i sadeln. Tråkigt, men det ärmin subjektiva åsikt.

Vem som utbildat och hur gör stor skillnad ja...
Finns kanske en liten risk också för att en kombination med Amiral-Stanford och Fridas svenska stam med ex Maraton kan bli tungt och tom av äldre svensk modell? (trots Don Romantic och Fridas exteriör)? Mer sugen på utländskt blod som exempelvis Wladimirs :d

Senast ändrad:

Ja, risken för stort och tungt med Damino i kombination med gammalt svenskt blod får vi förhoppningsvis reda på om det blir nästa år;). Min har gammalt hederligt svenskt genom hela mödernet:). Men jag blev glatt överaskad när jag såg Damino på visning. Han var mycket lättare och med mer luft under magen än vad jag förväntade mig. Ska bli så spännande vad det blir!

Wladimir är också en fantastisk hingst som jag kan tänke mig passar bra till Frida:). Han verkar också ha ett superpsyke och ger ett coolt intryck.

Jag har sett video på Damino som 2,5-åring springandes lös i ridhus och det var fantastiskt, rörelsemässigt.

Han har en otrolig gång!! Det är utan tvekan den svenskfödda häst med mest naturlig och underbar gång jag någonsin sett! Han borde kunna bli en supestar. Men han ska matchas rätt också för att nå dit. Jag hade såååå gärna sett honom i Minnas stall!

Liknande trådar

Avel Till våren är det då äntligen dags att betäcka vårat sto Fackellilja! Född 18juli 2006 e.Topaasch(e.Jazz-Zeoliet) u.Forsythia (36)...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 276
Senast: pastejja
·
D
  • Låst
Avel Hej allihopa! Jag undrar om det finns några på det här forumet som har eller känner till någon bedömd avkomma efter Don Primero? Jag...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
15 486
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III