Doping och Hippotrim

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jari
  • Startdatum Startdatum
Sv: Doping och Hippotrim

men då har vi det ju där igen,,, att nu syns ju så små mängder.
Om jag åker in till banan för att köra provlopp. Ställer jag ju klart in min häst i en gästbox. På våra provlopps dagar är inga boxar rengjorda, skall jag då stå ute med min häst?, eller sätta den i "karantän" när jag kommer hem??
Då blir man ju tvungen att sluta åka till banan å träna, för man vet ju aldrig villken häst som stått i boxen, eller i kedjorna heller för den delen.
Jag försöker i den mån jag nu behöver, att hålla isär mina hästar så de inte ska bli "smittade" av någon annans medicin. Men man är faktiskt inte mera än människa ju.

Känns som att man gräver sin egna grop.

Till att börja med, se över gränsvärden för icke prestationshöjande och "döljande" preparat. OBS endast sånt som är avsett för djur ej några lindringar för preparat avsedd för humanbehnadling.

Personligen tycker jag inte det är så "enkelt" som du beskriver det...

När jag är ute och startar kollar jag oftast bara bara boxen och dom kedjor som jag sätter hästen i "FÖRSTA" gången sen har ju tempot kommit upp då slängs grimman på golvet huvudlaget hängs utanpå boxen. Kollar inte kedjorna i duschspiltan m,m. Men som reglerna är nu borde jag ju göra det!!

Nu sist när hästen vann tänkte jag: puhh inget dopingprov... fast jag egentligen borde tänka synd att jaqg inte fick visa att han tävlar "ren" för det VET jag juh... eller vet jag det???

Jag minns Melanders "protest" när han selade ut i /utanför bussen...

Känns som om det kan bli jobbigt om man startar två hästar och bara har en vanlig transport ;)

Sen vill man ju kunna nyttja spolplatsen oxå ju... Så det känns inte som ett bra alternativ.

fick höra att den fått i sig det genom att stå i en uppbindning där en sjukling några timmar innanfått medicinen. Bägge pållarna hade stått och tuggat på uppbindningen.
Äntligen får jag kredit för att alla säger att jag är taskig som förbjuder hästar att ens lukta på uppbindningen. Har alltid hävdat att uppbindningar är bakterieodlingar och medicinuppsamlare.
Helt rätt Djurjouren. på gången o i duschen vill dom ju gärna tugga på kedjorna. Det är väl ingen tränare som byter kedjor eller tvättar av dom då man ställer upp dom på gången. Likaså då hästana går i hagen och dom sätter tänderna i staketstolpar, slanor osv pga att dom har tråkigt i hagen. Å så kommer nästa och gör likadant. Eller att nån groom låter en behandlad häst bita i borsten och leka lite på gången. Det finns ju hur mycket som helst i vardagen som ingen ens tänker på då dopingen blir ett faktum. Alla säger bara att dom inte har behandlat sin häst vilket i sig är sant MEN den här sekundära överföringen är det ingen som ens tänker på.

Det jag är rädd för är att om/när kraven sänks kommer fusket att öka. Tittar man på andra sporter ser man att nya preparat hela tiden komer fram och förändras så att allt mindre doser behöver ges för att få effekt.

Kan rekommendera intressant läsning:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_vet_artikel.jsp?articleID=45843

Är inte ute efter att sänka några gränser för prestationshöjande preparat.
Enbart mediciner typ Hippotrim.

Och samtidigt se över påföljden... tycker inte det är rimligt med 1/4 miljon i böter för slarv med Hyppotrim. Och den bötessumman slås ju upp stort i pressen med följd att "Svensson" för vatten på sin kvarn om travet som doping och elller djurplågarsport...
Hade däremot KL fått en varning och böter på låt oss säga 5.000:- för slarv med Stallrutiner (+ oanmälda kontroller el dyl) hade det inte ens fått 2 rader i Expressen!

Det är det jag är "ute efter".

Jag tror nog att vi är många som både tänker och räds över den sekundära överföringen..... Det är ju just den som är så svår att skydda sig ifrån!
Som Jari skrev,,,
Funderar på att fixa ngn rymdoverall till hästen som vi tar på när vi lämnar stallet...
Jag hänger på och vill ha flera!! :rofl:

Jag tror nog att vi är många som både tänker och räds över den sekundära överföringen..... Det är ju just den som är så svår att skydda sig ifrån!
men så fort det dyker upp ett dopingfall så säger man ju "jag är oskyldig, har inte gett något...". Det är ju inte där fokus ska läggas utan fokus ska ju läggas på den sekundära överföringen. Alltför ofta så slutar det ju med typ "det går inte att visa hur hästen fått i sig den förbjudna substansen.......Nä tacka fan för det

men så fort det dyker upp ett dopingfall så säger man ju "jag är oskyldig, har inte gett något...". Det är ju inte där fokus ska läggas utan fokus ska ju läggas på den sekundära överföringen. Alltför ofta så slutar det ju med typ "det går inte att visa hur hästen fått i sig den förbjudna substansen.......Nä tacka fan för det

Nu "såg" jag en lite del som bör ändras: Klara skillnader mellan ren Dopning och felaktig hantering av mediciner. I domarna alltså. Det bör dömas enligt ngt "eget" inte falla under dopning!

Nu "såg" jag en lite del som bör ändras: Klara skillnader mellan ren Dopning och felaktig hantering av mediciner. I domarna alltså. Det bör dömas enligt ngt "eget" inte falla under dopning!
Kanske det. Doping är ju en medveten handling som har till syfte att "förbättra". En människa som åker fast för doping, eller rättare sagt man hittar otillåtna substanser i blod eller urin har ju gjort detta medvetet eller så har någon läkare i smyg på något sätt fått i det i den tävlandes kropp. En människa får ju inte i dessa substanser genom sekundär överföring. tex att man slickar på andras tallrikar, dricker ur andras glas etc. Där är man ju livrädd för att tex få i sig andras bakterier. Det är ju lite annorlunda med hästar så att säga...

Just det... har faktiskt tänkt munkorg... men men... Tycker KL gör helt rätt som "hotar".
Skulle nog själv överväga det om jag råkade ut för samma. Hellre sluta än börja med munkorg m,m iaf
Tycker redan det känns lite fel att i boxen knyta upp hästen så kort att den inte kan nosa i spånet...

Senast ändrad av en moderator:

En häst kan ju faktiskt bloddopa sig självt vilken en människa inte kan göra........jag menar på naturlig väg.

Men jag vet inte när man ska dömma för doping eller när man ska dömma för "felaktig hantering". Var ska gränsen gå, den måste ju isf vara väldigt klar.

Ska man tro tränare i alla dicipilner, kuskar, stallpersonal osv finns det ingen doping utan allt är ett missförstånd eller ev. felaktig hantering.

OK för felaktig hantering i de fall där proven visar i det närmaste mikroskopiska mängder men inte när det handlar om mer eller mindre full "dos". Detta oavsett medel eller preparat så länge det finns på karenslistan...

knapplån.
Såg intervjun med Kari och den där Veten på tv i Söndags..
Och Nilsson kom med ngt vettigt:bow: :bow:

Allvarligt alltså tycker ni att dagens regler är som dom ska?
Och är straffen "rimliga"?

Jag tolkar tystnaden som att ni är nöjda.... så låter det inte på stallbackarna på tävlingsdagar iaf...

Förutom konie här då som verkar nöjd med reglerna och tycker det är "enkelt"...
Fråga till konie: Är du ute startar mycket?

I Lördags togs det prov på 10 hästar på Gävletravets provlopp! Inget fel i det, men nog hade dom fått en lite liten synpunkt från mig om varför boxarna inte var rengjorda och plomberade om dom agit på min...

I Lördags togs det prov på 10 hästar på Gävletravets provlopp! Inget fel i det, men nog hade dom fått en lite liten synpunkt från mig om varför boxarna inte var rengjorda och plomberade om dom agit på min...

:bow: Ja, det du rätt i!

Ja, boxhyran "chockhöjdes" ju därför att det var såååå noga med städningen... tycker det faller nu när dom gör såhär...

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24