Dopfunderingar

Sandra78

Trådstartare
Har tänkt att lill-tjejen ska döpas, men har egentligen ingen aning om hur det går till som arrangör så att säga.
Vi vill döpa henne i en annan församlings kyrka, vilken församling tar man kontakt med då, den vi tillhör eller den som har rätt kyrka?
Hur gamla ska småttingarna vara, tycker ni? (Motivera gärna!)
Kommer inte på nåt mer just nu, men det lär väl dyka upp fler frågor snart :D

Sv: Dopfunderingar

Ring till er pastorsexpedition och fråga. Vi har döpt i ett litet kapell som inte tillhör vår församling men det gick utmärkt ändå. Vår församling stod för prästen men man får själv fixa kantor (vi hade en kantor som ställde upp gratis första gången och andra gången betalade församlingen ändå men jag tror att vi hade tur).

Vi har använt prästen som tidigare bodde i vårt hus men jag antar att det fungerar någorlunda likadant annars också, att man träffas och går igenom hur man vill ha det, bestämmer psalmer (vi visste vilka vi ville ha men annars kan prästen ge förslag).
Jag har läst en dikt varje gång men någon annan kanske vill ha någon som sjunger solo el. liknande.

Kolla också upp om det finns en lokal i närheten där ni kan ha "kyrkkaffe" om ni inte ryms hemma hos er.

Våra barn har varit runt 4 månader, vi har en dopklänning som går i släkten på min sambos sida och vi ville gärna att de skulle rymmas. Det var dock tyngre för sambon att hålla sonen som vägde 8 kg, våra tvillingtjejer var prematurer och vägde betydligt mindre och då kunde vi hålla varsin.
Lycka till!

Ni ska absolut kontakta församlingen där dopet ska ske. Dop är ju normalt helt gratis, men jag vet inte hur det är om man använder en annan församling (fast det borde nog inte spela någon roll, barnet är ju ännu inte medlem - det är ju det den ska bli? Men nu spånar jag bara).

Vi har döpt båda barnen ovanligt (?) sent. Första barnet vid 6 månader pga semestrar, andra barnet vid 8 månader pga bristande tid och ork. Har en känsla av att 4 månader är vanligt. Båda dopen har gått exemplariskt, men mindre barn är nog ofta lättare??

Vi döpte vår dotter i en stad i Norrland trots att vi då var skrivna och tillhörde Göteborg, det gick jättebra och var gratis. Du tar kontakt med den kyrka/församling där du vill att dopet skall hållas.

Dottern hann bli 6 månader och det var lite halvtungt att hålla henne under hela dop-ceremonin.

Liknande trådar

Tjatter Jag ska upp till Sundsvall ett par dagar och kommer spendera en dag på egen hand när sambon jobbar. Vad hittar man på där uppe tro...
Svar
15
· Visningar
607
Senast: Exile
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 051
Senast: MML
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka