Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
Kan man bjuda bara vissa eller måste man ta med "hela" släkten. kan man bjuda bara vissa av sina bekanta (de man pratar med ofta eller umgås med)eller måste man ta med alla.

vad säger vett och ettikett regeln !? (om det finns en sådan )
 
Sv: dop

Du bjuder väl de du vill ha där. Det skulle jag göra.

Fast jag har aldrig haft något dop :)
 
Sv: dop

Du väljer vell de du vill ha med??? Det är erat barns dop inte nån annans...

En del har med alla sina bekanta nästan, andra har bara med närmaste familjen. En del dop är ju under en familjegudstjänst, så då kan ju vem som hellst vara med under själva dopet...
 
Sv: dop

Dop kan man styra med lite som man vill tycker jag. Vi hade närmaste familjen + 2 kompisar med familjer var. Sen frågade lite annan släkt om de fick komma, sammalagt blev vi 28 st, det var rätt lagom.
 
Sv: dop

Så stora dop har jag aldrig varit på... Jag har bara varit på dop med närmaste släkten, om det inte varit familjegudstjänst...
 
Sv: dop

Vi hade närmast släkten (mor- och farföräldrar och närmaste släkten man umgås med) samt mina tre bästa vänner och deras ev. sambo och barn. Vi var 23 vuxna och 11 barn och det blev ett väldigt lyckat dop.
Vett och etikett är väl att närmaste familjen (mor-farföräldrar och syskon) är inbjudna. Övrig släkt behöver inte vara med. Visst kan kompisar förekomma men bara de man har en riktigt speciell relation med.
Ni kan också tänka över om ni vill ha gudföräldrar till barnen.
 
Sv: dop

Ettikett vet jag inte mycket om.:crazy:

Men jag tycker att man ALLTID ska bjuda bara de man verkligen vill ha där just då.
 
Sv: dop

Hämtat ur Vett och Etikett lexikon :angel:

När ett dop sker

Barnet döps vanligen efter fyra
månaders ålder.

Namngivning
Dopet är inte då man ger sitt barn
dess namn. Man får genom sitt
namn en grupptillhörighet, blir
medlem i sin familj. Det går alldeles
utmärkt att enbart fira namngivandet
istället för dop i kyrkan.

Dopet
Man väljer själv detta skall ske i religiöst
förtecken. Men själva dopritualen omges ofta med fest. Förr, inte alls lång tid sedan, var man snabbare med dopet. Barnet kunde gå bort av olika skäl.

Dop i kyrkan
I kyrkan sker dopet oftast på en söndag, i samband med högmässan. Hur detta går till, samt val av ritualer eller musik mm talar man enklast med sin präst om.

Dop i hemmet
Vill ni döpa i hemmet går det bra. Det räcker med en skål med ljummet vatten, lite levande ljus och blommor. Sedan ber ni prästen om hjälp.

Spara gärna den vackra skålen som ett minne till barnet och kanske detta kan bli en skål för barnbarnens dop i framtiden.

Namngivningsceremoni
Föräldrarna kan helt fritt bestämma hur de vill göra. Det krävs ingen präst. Ni kan samlas, äta en måltid tillsammans och kanske läsa något vackert. Spela musik på CD:n, hålla barnet tillsammans, hela familjen. Ja, det finns många vackra sätt att göra detta till ett minne för livet.

När och vem?
Alla kan döpas, oavsett ålder. Men spädbarn är givetvis vanligast.

Är man inte döpt innan förskolan, kan man göra det i förskolan, efter det att prästen berättat om just dopet. Eller som skolbarn, om man fått berättat om dopet, konfirmand kan döpas, eller som vuxen, då man beslutat att man vill bli döpt.

Det är vårdnadshavaren som beslutar om dop får ske. En förälder kan alltså inte besluta, man måste vara överens. En vuxen får döpas när han eller hon begär att bli döpt. Den som är tonåring eller vuxen får förbereda sitt dop med att undervisas i Svenska kyrkan.

Man kan inte döpas på nytt.


Förutsättningar för dop
Även yngre barn kan vilja bli döpta, och ingen kräver kunskap om dopet av dessa barn, bara kravet att barnet ska vilja och att föräldrarna helst ska vara överens med barnet. Om det är ett skolbarn förväntar kyrkan lite mer, att barnet vet något om vad dopet betyder. En konfirmand får vara med i konfirmandgruppen en tid och får där kunskaper. En vuxen som vill bli döpt ska kunna lite om kyrkan och tron.


Välkomsthögtid för redan döpta adopterade barn
Man kan ha en dopfest för sitt adopterade barn,även om han eller hon redan är döpt.
Svenska kyrkan döper som sagt förut inte någon som redan är döpt. De ordnar gärna en välkomsthögtid för barnet då det välkomnas in i församlingen. En sådan högtid är som ett dop men utan dopets ritualer.

Prästens roll före dopet
Prästen har flera funktioner. Frågorna som man har kan tas upp här.
Ni kan då gå igenom ritualen i kyrkan. Psalmer, vem tänder dopljuset osv. Kanske någon vill läsa en passande dikt eller sjunga.

Prästens roll under dopet
Prästen leder dopet. Och lyfter upp barnet och hälsar barnet välkommen.


Prästens roll efter dopet
Om man vill ha med prästen efteråt, det kan var och en avgöra. Det går bra vilket som.

Dopklänning
En dopklänning krävs inte. Men kanske klär man barnet i något långt vackert istället.

Närvarande vid dopet
Det krävs inga närvarande om man inte vill det. Det krävs inte att man firar efteråt heller. Men många föräldrar och syskon uppskattar att få vara med.


Inbjudan
Föräldrarna bjuder in efteråt. Det behövs inga inbjudningskort eller andra ritualer. Och det kan räcka med släkten. Vill man ha sina vänner där, så passar det också.
Om man skriver inbjudningskort eller ringer så meddela tiden, platsen för dopet och om det blir mat efteråt.


Mat
Kaffe, smörgås, lunch allt passar efter ett dop. Viktigt är att berätta för gästerna så de kan förbereda sig.

Dryck
Vin brukar man skåla i för den nydöpta, men man avstår oftast brännvinet.

Tal
Om prästen finns med efteråt håller ofta denne ett litet tal. Föräldrarna håller ibland ett välkomsttal och ger lyckönskningar till barnet. I övrigt sker inga tal

Klädsel för honom
Kavaj passar utmärkt. Inte alltför mörk klädsel, det är en högtid i ljusets tecken. Till ett mindre dop en ljus kavaj eller kostym, kanske en klubblazer med ljusa byxor och vit skjorta.

Ett stort dop då är det mörk kostym och vit skjorta.


Klädsel för henne
För henne en halvlång kjol eller klänning, en dress. Allt i ljusa färger. Byxdressen kan passa, men inte som en aftonklädsel. För hade inte kvinnor byxor i kyrkan, men detta har lättats upp.
Hatt passar alldeles utmärkt och till ett stort dop kan även handskar användas. Bara axlar och ben bör inte kvinnor ha i kyrkan.

Gudföräldrar
Gudfar, gudmor, fadder, faddrar. Förr var det en försäkring om att dessa skulle ta hand om barnet om något hände. Tex. att föräldrarna gick bort eller ekonomisk ruin.

En försäkring förr var gudföräldrar, faddrar. De skulle ta hand om barnet om föräldrarna gick bort eller drabbades av ekonomisk ruin. Svenska kyrkan berätar på sin webbsida www.svenskakyrkan.se : Citat: Detta härrör sig från tredje århundradet efter Kristi födelse. ”Dopvittnena skulle ursprungligen å barnets vägnar avlägga trosbekännelse samt ikläda sig förbindelse att draga försorg om barnets kristliga fostran”.

Idag tillfrågas gärna släktingar och vänner, och det är etn hedrande uppgift som man har svårt att säga nej till.

Om man har flera gudbarn, kanske man skall avstå. För , med all rätt, en Gudförälder kanske ska höra av sig till jul eller nyår och födelsedagar. Kanske ta med skolbarnet på bio någon gång osv.


Doppresenter
En viktigt del för Gudföräldrar, och uppskattat när övriga ger det. En tradition var att ge något som barnet hade med sig genom livet. Silverskeden är ett sådant exempel. En liten summa pengar är också en gåva som är vanlig. Men man kan även ge ett litet smycke till en flicka, kanske tom med ett par manschettknappar. Tallrikar, glas eller kaffeskedar i servis är också bra gåvor. Inget en tonåring blir glad av att få, men när Gudföräldern givit skedar till en hel servis, då uppskattar nog barnet detta som vuxen.

Vid en namngivningsceremoni kan man också ge presenter. Böcker, och varför inte samma tankar som till dopet. Servis, skedar etc.
 
Sv: dop

Varför bry sig om vett och etikett när man ändå planerar att ansluta en person som inte kan försvara sig till ett samfund?
 
Sv: dop

Hmm ... ...
Det är väll lättare att gå ur kyrkan om man vill senare ,än att döpa sig senare.
Min släkt är kristen där av dopet.

Sen kräver jag inte att mina barn ska vara kristna ,det fårr det bestämma själva.
 
Sv: dop

zilla skrev:
Hmm ... ...
Det är väll lättare att gå ur kyrkan om man vill senare ,än att döpa sig senare.
Min släkt är kristen där av dopet.

Sen kräver jag inte att mina barn ska vara kristna ,det fårr det bestämma själva.

Lätt är det förvisso. Men jag föredrar att välja till, istället för bort.
Själv hade jag föredragit om jag hade fått bestämma det själv.
 
Sv: dop

Jag undrar verkligen hur du kommer att ta hand om dina barn. Tänker du ge barn som inte kan försvara sig kött? Låta dem gå med i tåget 8e mars? Fira jul, födelsedagar och andra kapitalistiska högtider? Sopsortera eller inte? Listan kan göras *väldigt* lång över händelser och aktiviteter som människor inte vill förknippas med när de blir äldre. Vem är du att avgöra vad av alla dessa som mina barn kommer att acceptera eller inte? Det kan ju lika väl bli så att dina barn kommer att bli besvikna för att de INTE är döpta.

Observera att jag inte argumenterar för eller mot dop, men det går inte att vara förälder utan att ta beslut för sina barns räkning som de kanske kommer att ogilla. Underskatta inte andras förmåga att avgöra och bedöma vad dopet innebär för deras barn.
 
Sv: dop

Döpa sig kan man göra även senare, när jag blev konserverad (jo det heter så i våran familj) så var det klasskompisar som döpte sig, mina bröder döptes vid 10 års åldern... Just då var de kristna, och skulle bli präster (det var jättebra för då kunde alltid jag och syrran hävda att allt de ville, tyckte inte gud var bra... :p). Men nu är de inte kristna längre, några år senare...
 
Sv: dop

mino skrev:
Jag undrar verkligen hur du kommer att ta hand om dina barn. Tänker du ge barn som inte kan försvara sig kött?

Observera att jag inte argumenterar för eller mot dop, men det går inte att vara förälder utan att ta beslut för sina barns räkning som de kanske kommer att ogilla. Underskatta inte andras förmåga att avgöra och bedöma vad dopet innebär för deras barn.

Var och en är sin tro närmast. Och med tanke på hur jag avskydde det faktum att mina föräldrar döpt mig under många år av min barndom, vill jag inte utsätta någon för det.
Vill de gå med i kyrkan får de göra det när de kan bestämma själva.
Destsamma gäller politiska organisationer.
Vill inte mina barn äta kött så slipper de också. Jag tror på valfrihet så långt det går även för unga individer.
 
Sv: dop

mino skrev:
Det kan ju lika väl bli så att dina barn kommer att bli besvikna för att de INTE är döpta.
En sån sak är ju enkelt ordnat, jag var inte döpt men blev det innan konfirmationen. Jag döpte inte min son. Det får han välja själv. Men vi hade namnfest för honom och bjöd de vi ville ha där.
 
Senast ändrad:
Sv: dop

Kat skrev:
Var och en är sin tro närmast. Och med tanke på hur jag avskydde det faktum att mina föräldrar döpt mig under många år av min barndom, vill jag inte utsätta någon för det.
Vill de gå med i kyrkan får de göra det när de kan bestämma själva.
Destsamma gäller politiska organisationer.
Vill inte mina barn äta kött så slipper de också. Jag tror på valfrihet så långt det går även för unga individer.

Exakt, och därför skall jag döpa mitt barn!
 
Sv: dop

Kat skrev:
Var och en är sin tro närmast. Och med tanke på hur jag avskydde det faktum att mina föräldrar döpt mig under många år av min barndom, vill jag inte utsätta någon för det.
Vill de gå med i kyrkan får de göra det när de kan bestämma själva.
Destsamma gäller politiska organisationer.
Vill inte mina barn äta kött så slipper de också. Jag tror på valfrihet så långt det går även för unga individer.

Men då är det kyrkan/religionen du ska argumentera mot, eller möjligen dina föräldrar. Du förknippar just dop med icke-valfrihet. Men det är som mino säger: Man kan inte förhindra att man gör MASSOR av val för sina barn, baserade på ens egna värderingar, tro och livsstil.

Argumentera gärna emot dop, men det där med "inte försvara sig" biter inte, för ett spädbarn kan inte försvara sig mot något!
 
Sv: dop

oz_joj skrev:
En sån sak är ju enkelt ordnat, jag var inte döpt men blev det innan konfirmationen. Jag döpte inte min son. Det får han välja själv. Men vi hade namnfest för honom och bjöd de vi ville ha där.

Jag tror alla sätt är bra, bara man kan motivera sitt val (och har tänkt igenom det) den dagen barnet frågar.

Min son kanske kommer att avsky kyrkan, men när han får höra hur vi tänkte när vi valde att döpa honom, då kommer han att tycka att "tanken var god".:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 056
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Modest
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp