Dop eller namngivning?!?

Sv: Dop eller namngivning?!?

Precis:

Så här skriver man på wikipedia om blotet:
Julblot, jólablót eller midvinterblot, julofferfest, var en högtid i fornnordisk religion som ägde rum vid vintersolståndet i slutet på december. Julblot var den högtidligaste offerfesten som fanns. Vid julblotet gjorde man offer, blot, för att få gudarnas välsignelse över den groende grödan.

Nordbornas förkristnande under 1100-talet underlättades eftersom den kristna julen sammanföll med julbloten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Julblot

Ursprunget är definitivt inte kristet.

*kl*

Vi kommer sannolikt inte att döpa vårt barn trots att vi båda två är döpta och konfirmerade.
Jag tvingades att konfirmera mig och vill verkligen att mina barn ska kunna få välja själva.
Det är inget problem att döpa sig som tonåring/vuxen men du kan aldrig bli odöpt.

Däremot hör jag till den tvetydiga skaran som vill gifta mig i kyrkan när den dagen kommer. Jag tror inte på den kristna tron. Den kan inte övertyga mig helt. Detta trots att min mor jobbar inom kyrkan och jag under många somrar jobbat inom kyrkan.
Det kanske är just därför jag ändå känner en samhörighet med min kyrka. Det är inte tron jag känner mig hemma med utan miljön som känns trygg. Jag har ägnat alla mina grundskoleår i "min" kyrka på jul- och sommaravslutningar och vill gärna gifta mig där av den anledningen. Beslutar sig mina barn att de vill döpas/konfirmeras ser jag gärna att de gör det i "min" kyrka även om jag inte klassar mig som troende.

Ursprunget är definitivt inte kristet

Men fortfarande religiöst eller hur?

Så tror man inte på den fornnordiska tron eller är kristen så bör man inte fira jul alls för då är man en hycklare

:)

Men fortfarande religiöst eller hur?

Så tror man inte på den fornnordiska tron eller är kristen så bör man inte fira jul alls för då är man en hycklare

:)

Nja, om man ska dra det till sin spets så har kristendomen stulit julen, och är kristna är hycklare om de firar den utan att tro på de fornnordiska gudarna? Om man går efter ditt resonemang.
Eller också kan man se det som en gammal tradition sprungen ur tron på de gamla fornnordiska gudarna, och då kan vem som helst fira jul utan att ses som hycklare.
Varför överhuvudtaget kalla andra för hycklare? Det är väl som att kasta sten i glashus eftersom de flesta av oss inte är konsekventa på alla punkter i våra liv.

Bra skrivet!

Midsommar firas ju av de flesta och det är också en gammal tradition som inte heller är kristen.

Kristendomen har tagit över gamla fester och gjort dem mera kristna. Midsommar är ju en enda stor fruktbarhets rit.

"Midsommar kan betyda den tidpunkt som infaller mitt på sommaren, men används vanligen för att beteckna firandet kring sommarsolståndet. Ursprunget till midsommar är förkristet, men kyrkan har valt att fira Johannes döparens födelse vid samma tidpunkt. Idag firas midsommar i Sverige med dans kring midsommarstången och med sill och färskpotatis på matbordet"

Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Midsommar

Bra skrivet!

Midsommar firas ju av de flesta och det är också en gammal tradition som inte heller är kristen.

Kristendomen har tagit över gamla fester och gjort dem mera kristna. Midsommar är ju en enda stor fruktbarhets rit.

"Midsommar kan betyda den tidpunkt som infaller mitt på sommaren, men används vanligen för att beteckna firandet kring sommarsolståndet. Ursprunget till midsommar är förkristet, men kyrkan har valt att fira Johannes döparens födelse vid samma tidpunkt. Idag firas midsommar i Sverige med dans kring midsommarstången och med sill och färskpotatis på matbordet"

Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Midsommar

Tack.
Ja, det fanns väl liv på jorden före korstågen :D

Då har man iaf gett barnet valmöjligheten att konfirmera sig tex.
Genom dop har man förberett om barnet vill följa den vägen i framtiden eller ej, det är ingen förbindelse man ingår när man döper barn.
Några jag känner ville konfirmera sig men var inte döpta & de ville inte börja krångla med dop(många tycker sånt är pinsamt i den åldern) så det blev inget.
Om man tycker det är för pinsamt så är man ju inte tillräckligt intresserad/motiverad att tillhöra kyrkan/församlingen! Är tron på Gud inte värd det steget trots "pinsamhetsfaktorn" så tja, vad är det då för tro man har? :crazy:

Så; du säger ju emot dig själv: valet att gå med i kyrkan kvarstår hela livet. Man kan närsomhelst välja att döpa och konfirmera sig; som 14åring, 17åring, 25åring eller 43åring.

Fast du måste ju aktivt GÅ UR kyrkan om du ska slippa. Det räcker inte med att bara avstå konfirmation. Jag tycker det är bättre att barnet får själv välja att gå med i kyrkan när den blir vuxen om den nu skulle vilja det.

Javisst!
Om du inte vill vara medlem så får du går. Eller aldrig gå med. Valet att gå med gör ju föräldrarna åt barnet om det döps.

Nä det är inte konstigt tycker jag, och alla är fria att göra som de vill. Men idag känns det snarare som att det inte är OK att gifta sig/ ha dop mm i kyrkan. Nyligen skulle en kompis gifta sig, istället för grattulationer så får hon stå och försvara varför hon valde att göra det i en KYRKA av alla ställen? Hon var väl inte en så där troende va?? Två av hennes bästa vänner vägrade att gå in i kyrkan "av principskäl".

Låter osedvanligt fånigt och trist. Tur att de inte kom på bröllopet; såna vänner skulle inte JAG vilja ha där! Valet är vars och ens. Jag för inget "korståg" (hehe) mot barndop eller kyrkobröllop. MEN; om det pågår en diskussion om saken så säger jag min åsikt. Jag säger också vad jag tycker när/om någon säger "ja, vi hade kyrkobröllop, men jag blev lite besviken på prästen; han talade så mycket om Gud". Däremot för jag INTE den diskussionen när jag blir inbjuden till dop eller står och skriker hycklare i kyrkobänken när/om jag är på bröllop där. Jag är där för PARETS skull.

Är det tillåtet förresten, att fira jul - för folk som inte är TROENDE?:eek:

Det där kommer alltid upp. Det går att bibehålla traditioner utan att ha just den kristna kopplingen i det. Jag; liksom många andra i det här landet är uppvuxen med julfirande, påskhelg, midsommar osv. Jag vet ju att Jesus föddes kring jul, men i vår familj har vi aldrig haft den kyrkliga/religiösa kopplingen. Precis som mina föräldrar är borgerligt gifta så har vi firat en "borgerlig jul". Det vill säga: tomte, klappar, umgänge, mat, men ingen Jesuskrubba, julevangelium eller kyrkbesök.

Så; varför skulle man inte kunna ha "traditioner" kvar bara för att de har kristna (eller andra) kopplingar? Det är ju just namngivningsceremonin ett bra tecken på; ett slags "dop" utan att just döpa barnet.

Det var mer ett *kl* och vänt till dom som anser att om man gifter sig eller döper sina barn i kyrkan utan att vara troende är hycklare.

Jag anser att var och en får göra precis som de vill utan för den skull behöva bli kallad för hycklare.

Det var mer ett *kl* och vänt till dom som anser att om man gifter sig eller döper sina barn i kyrkan utan att vara troende är hycklare.

Jag anser att var och en får göra precis som de vill utan för den skull behöva bli kallad för hycklare.

Då förstår jag.
Har lite svårt för den där hycklar anklagelsen som dyker upp då och då. :D

Ja det har jag med, jag drev lite med hyckleriordet.

Var inte tillräckligt tydlig, tydligen ;)

Ett underbart bra talesätt:

Sköt dig själv och strunta i vad andra gör.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
776
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 147
Senast: Malin_L
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar