• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fantazie
  • Startdatum Startdatum
F

Fantazie

Jag har en 5-åring e. Donnerfly som är hur go som helst på alla sätt men blev väldigt besviken när jag för en vecka sedan talade med en tränare som berättade att anledningen till att Donnerfly inte tävlas är pga. hans psyke och att han inte har någon ridbarhet alls, att han är ett monster i boxen och bara används att rida ut på mm. Blev verkligen ledsen att höra det om det nu stämmer för tidigare har jag bara hört positiva saker om honom och vad jag förstått har avkommorna blivit bra... Någon som hört något liknande eller har något att invända. Det är ju så tråkigt att höra någonting sådant här!!

Ni som har en häst e. Donnerfly får gärna maila, hade varit skoj att ha kontakt med syskon och få reda på hur det går för er! =)
emmzan_84@hotmail.com

Kram

Sv: Donnerfly

Träffade en femåring efter Donnerfly i somras, och det enda felet med den hästen var ägaren. Väldigt smart häst som betedde sig precis så illa som den fick bete sig, men inte var det tal om nå lynnesfel inte. Hästen skulle enligt andra i stallet vara jättejobbig att leda och klämde ofta folk i dörrarna, men han gick som ett ljus med mig, så jag vet inte...

Hantera hästen som en bra häst och det kommer att bli en bra häst. Men utgår du från att den ska bli som pappan enligt ryktena är, då kommer det bara bli en självuppfyllande profetia.

Senast ändrad:

Det ska du inte vara ledsen över. Det spelar ju ingen roll hur svår hingsten är om nu ditt sto är bra! Visserligen kan ju temperament hoppa en generation om du ska betäcka henne, men det vet man ju inte. Och han är ju välstammad. Jag vet inget om Donnerfly mer än att han har väldigt låga poäng på ridbarhet, 5, om jag inte minns fel, vilket ju gör att jag aldrig skulle välja honom att betäcka med. Men det hindrar ju inte att det finns fina avkommor efter honom. Var bara glad att du inte har ett monster! :-)

Jag har träffat Donnerfly i boxen. Bara en kort stund men då visade han inga tecken på att vara aggressiv. Stod så lugnt och snällt så...

Det var det dummaste jag har hört, Jan Brink sa en gång han är en stor häst med ett hjärta av guld.
Donnerfly blev skadad som så många unghingstar tyvärr, han stod på Tullstorp och dom fick bukoperera honom mm. Så han tränas hemma hos ägarna men tyvärr håller inte hans skada för tävling.

jag har själv varit med när dom har tappat honom (spermie) då brukar hingstar visa vad dom går för, han var helt lugn och det var en tjej som arbetade där som höll i honom när han skulle hoppa upp på bocken, och en annan kvinna som höll i den dom tappar i.
Han är mycket bra i sitt psyke och förmodligen är det din tränare som är totalt okunnig.
Jag skulle byta tränare om han har så förutfattade meningar om din häst, hans avkommor har alltid varit trevliga mig veteligen.

Jag skulle hemskt gärna vilja veta vad det är för skada hingsten i fråga har?
Instämmer för övrigt med den som skrev att hon aldrig skulle betäcka med en hingst som har 55 (dressyr)/66 (hopp) i ridbarhet av testryttarna. Det förvånar mig att svensk avel överhuvudtaget GODKÄNNER en hingst med så usla poäng på just det vi vill/behöver förbättra hos den svenska dressyrhästen... :confused:

Nu är vi där igen, en hingst måste inte vara bra själva för att ge bra. Donnerflys stam skvallrar om att det är en bra hingst. Han ger bra avkommor.

Ta Cortez han var personligen inget alls, han har inte presterat, han har inte exteriören, han gick inte heller igenom som hingst utan han fick visas flera gånger och ägarna fick verkligen slåss för honom.
Han har inte en enda DÅLIG AVKOMMA Det är en bra hingst.

Ta Briar han presterar massor, varit korad till världens bästa dressyr hingst, han har massor av ston varje år, men var är avkommorna det finns några bra som Jan Brink rider på.
jag har inte sett dem på fölchampionaten inte heller någon annastans. För han vår dressyr avel vidare?

Det är bra okunnigt att döma ut en hingst för sin egna prestation när han uppenbarligen får bra avkommor, han har en hel drös i USA o Canada.

Ring Lasse Nilsson på team Piaff han kan tala om vad det är för fel på Donnerfly.

Rodde skrev:
Ta Cortez han var personligen inget alls, han har inte presterat, han har inte exteriören, han gick inte heller igenom som hingst utan han fick visas flera gånger och ägarna fick verkligen slåss för honom.
Han har inte en enda DÅLIG AVKOMMA Det är en bra hingst.QUOTE]

Fast visst tävlads Cortez i hoppning. Han hade i alla fall placeringar i 1.40, det är väl alltid något?

Visst, du har helt rätt i ditt resonemang Rodde, men var är alla fina avkommor till denna hingst då? Enligt min erfarenhet är det inte alltid de bästa hästarna som exporteras, det beror mer på kontakter och att "ha fått in en fot"vilka som går utomlands. Vissa uppfödare/tränare har en pipeline utomlands i vilken de kan skicka i väg en strid ström av hästar. Själv har jag faktiskt inte haft tillfälle att se en enda bra avkomma vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att de inte finns utan kan bero att han inte används så flitigt i de områden där jag brukar följa föl/unghäst-visningar. Sedan ska man komma i håg att inte allt efter Donnerhall är bra och stammen kan vara hur fin som helst utan att det blir en bra individ för det.
Vad Briar åstadkommer i svensk avel återstår att se, hittills i statistiken har han ju legat väldigt bra till, både vad gäller hopp och gångarter.

P.S. Jag trodde du visste vad den har för skada, så intressant är det inte att jag behöver ringa ägaren.

Min häst har en halvsyster e Donnerfly, som jag följt genom uppväxten. Hon är en riktig arbetsindivid, och sköter sig i alla sammanhang. Mamman har tidigare gett lite småskarpa och känsliga hästar. När hon såldes i somras(4 år) sa dom nya ägarna och deras tränare att dom aldrig stött på en häst med så bra ridbarhet. Kvalitetsmässigt är hon ok men hon vill verkligen göra bra ifrån sig.

Donnerhall är ju känd för att lämna väldigt ridbara avkommor, för alla kategorier av ryttare (proffs OCH amatörer) och därför är det ju lite märkligt att Donnerfly visade så dålig ridbarhet. Jag var inte där det året, var han väldigt hingstig eller någon som vet varför det gick som det gick?

På hans hemsida kan man läsa följande.

Donnerfly951
AB Premierad

Född 1993

172 cm, mörkfux

exportröntgad ua
Första godkända Donnerhallsonen i Sverige
Bruksprovsresultat

Gångarter: 9 7 8

Exteriör: 8 8 8 10 8 = 42 p

Hoppning: 8 / 7

Donnerfly godkändes våren 1998. Hans far Donnerhall blev DLG-siegerhengst 1986. Donnerhall har talrika segrar i Grand Prix dressyr och blev tysk mästare 1994 under sin ryttarinna Karin Rehbein. Han har i flera år legat bland världens främst placerade dressyrhästar. 1994 var han t ex 7:a, och under hela tidsperioden 1990-98 ligger han 3:a enligt World Breeding Federation for Sport Horses. Donnerhall har ca 85 godkända söner i avel och ett 100-tal statspremieston. Han avelsindex är nu 157 och han ligger därmed bland de 7 bästa i Tyskland. Flera av hans söner har själva visat prov på exceptionell förärvning och ligger topplacerade i sina åldersgrupper. 1997 hade han 23 avkommor som placerats i svår dressyr.

Donnerflys morfar Wunderlich är efter är e Wedekind som var den mest betydande sonen till hoppförärvaren Ferdinand. Välkända hopphästar e Wedekind är t ex Wembley, Well Done och Feinschnitt Z. Dessutom var Wedekind far till ett 50-tal godkända hingstar, bl a Werther.

Via Romulus II är Donnerfly besläktad med Romadour och OS-hästen Rembrandt.

Många av Donnerflys avkommor är sålda för bra priser. Flera av dem är exporterade. Avkommorna Cher TP och Eros TP har exporterats till Kanada medan Donovan har exporterats till USA.

Vid riksutställningen 2002 hade Donnerfly 3 avkommor med varav dottern Idonna placerade sig väl i finalen.

Den som avlar dressyrhästar bodre titta närmare på Donnerfly eftersom 67% av hans visade avkommor har fått dressyrdiplom 2002.

Donnerfly har använts i Spanien, Kanada och USA med fryst sperma, vilket fungerar väldigt bra.

Jag vet inte men jag har sett honom i olika situationer, där jag bor finns inga avkommor efter honom. Men hingstar kan ju ha dåliga dagar, jag har själv en hand full hingstar fast det är ponnyer, då vet man hur lätt det kan uppstå rykten.
En spred ut att han var galen min ena hingst, för han är väldigt het på gröten när han betäcker, det går på nolltid och han är väldigt snäll mot stoet men han har inte riktigt tid med att vara "artig och småprata". Hon blev rädd och tyckte han var galen fast han är ursnäll at hantera!

Jag har träffat Donnerfly i boxen och han var hur go som helst!!! :love: Enormt stor bara :crazy: men verkligen jättesnäll. Vi fick gå in i boxen till honom och allt..
Han tävlas inte pga en skada som Rodde tidigare sagt.

Man ska ta rykten med en nypa salt, troligtvis är det avundsjuka eller bråk som är grogrunden i de flesta sådana.

Då kanske du Mitrolle kan tala om vad det är för skada, eller är det hemligt?
Det sägs ju vara en skada som stoppat Warsteiners tävlingskarriär också men det är samma sak där, ingen vet riktigt vad det skulle vara och man får känslan att det är väldigt mycket hyschpysch. Eller? Och en hingst som inte duger i sporten kanske det är lättare att säga är skadad än att erkänna att så är fallet? Det gäller ju att behålla kunderna och det kan handla om väldigt mycket pengar.
Generellt sett tror jag att vi stoägare är alldeles för blåögda och lätta att blåsa, allt ifrån dålig spermakvalitet till nedärvbara defekter eller andra nackdelar som undanhålls oss. Stoägarna borde förena sig i ett förbund, tillsammans skulle vi bli starka och kunna ställa krav på hingstägarna, bland annat genom att ställa krav på klara besked.

jag tror också som du, jag menar med 5 i ridbarhet lär inte Donnerfly göra sig på dressyrbanan och vem i hela fridens namn skulle vilja betäcka med honom då??

Angående Wetano som har fått så höga procent när han tävlat brukar dom flesta som sett honom bli otroligt besvikna, inte heller Wetano kan galoppera ordentligt, men iallfall finns det ju en chans att få se honom.
Jag väntar med spänning på att få se honom någongång och konstatera om hästen får poängen eller om det är Sussi Gielen som får dom ;)

fadeya skrev:
Angående Wetano som har fått så höga procent när han tävlat brukar dom flesta som sett honom bli otroligt besvikna, inte heller Wetano kan galoppera ordentligt, men iallfall finns det ju en chans att få se honom.
Jag väntar med spänning på att få se honom någongång och konstatera om hästen får poängen eller om det är Sussi Gielen som får dom ;)

Wetano har VARIT en hingst totalt ointressant för mig, tills jag fick se honom på Flyinges hingstvisning förra året. Måste erkänna att jag blev grymt imponerad av honom.

Ett otroligt fint temprament, cool, bra ridbarhet och bra gångarter.

GiG skrev:
Det sägs ju vara en skada som stoppat Warsteiners tävlingskarriär också men det är samma sak där, ingen vet riktigt vad det skulle vara och man får känslan att det är väldigt mycket hyschpysch. Eller?

På hingstvisningen i Tingsryd nu i år talade speakern om vad det var för skada han hade. Men, eftersom att det inte är någon hingst av intresse i mina ögon kommer jag inte ihåg vad dom sa.

Något var det om att han gått med dränering i ena benet. Men det finns säkert någon annan som vet bättre än mig. Klarlagt blev det i alla fall att det inte var nedärvande.

shady skrev:
Wetano har VARIT en hingst totalt ointressant för mig, tills jag fick se honom på Flyinges hingstvisning förra året. Måste erkänna att jag blev grymt imponerad av honom.

Ett otroligt fint temprament, cool, bra ridbarhet och bra gångarter.

Och dom flesta som jag har hört , säger precis tvärtom. Märkligt eller hur :confused:

Jag tycker Wetano är en dunderklump! Passar dåligt på våra stora halvblodston, men allt är en smaksak!

Liknande trådar

Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 279
Senast: Avalbane
·
Avel Sitter här och har lite tråkigt och tänkte därför höra om någon kan hjälpa mig välja hingst till mitt sto! Hon är ju bara ett i år, så...
2
Svar
21
· Visningar
2 113
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar