Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Dalapri

Trådstartare
Vill gärna ha lite tips och idéer från er :)
Berättar lite om mitt sto:
Är efter L'acteur-Midt west-Ibi light-Ceylon.
170, långlinjerad, lite för lång rygg och länd enligt mig personligen.
Goda gångarter, speciellt bra trav med fin bakbensaktivitet.
Trevligt temperament, samarbetsvillig att rida men vaken och mycket modig.
Själv fick hon en skada som 3-åring och är inte tävlad, men hon har bra möderne att brås på. Mormor kungakannan vinnare 1999, två halvbröder 52 & 53p på fölmönstring. Många släktingar går svårdressyr, bl.a. Två hos en av våra rotoppryttare.
Hon har fått en avkomma 2010 efter Rosevelt, 8 på det mesta, väldigt ädel och vaken. Mycket lik sin mamma i typen.

Jag vill nu få fram en avkomma som är lite mer kvadratisk i formen och lite mer i uppförsbacke. Vill såklart behålla god ridbarhet och bakbensaktivitet, men efterlyser lite mer bärighet och gärna plus för galoppen.

Vad rekommenderar ni?? Jag vill helst att den ska få gröna papper i Sverige.

Bild ska jag försöka få till, men hon är mycket lik sin far om ni googlar honom.
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Mitt sto är svart. Japp, svart på riktigt...
Stjärn och två vita bakfötter.
Fint med svart, men för mig har en bra häst ingen speciell färg ;)
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

.......Raderat..............................................
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Är risken att det känns "gammalt" med de Niro tror ni? Ska inte sälja avkomman i första hand, men ändå...

Bocelli är trevlig och har gett bra, det tråkiga som jag tycker är att det snart vimlar av dem... Speciellt här nere i Åstorp trakten..,
Friendship och twilight får jag minsann titta närmre på :)

Sir donnerhall? Gribaldi? Eller kanske Kostolany. Har de svenskt tillstånd?
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Men tycker du inte att Kostolany och Gribaldi är gamla?
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Ha ha, jo de är väl nästan äldre om man ser till födelseår nu när du säger det...
Har du något roligt förslag Görel?
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Hur ser hon ut i benen? Midt-West Ibi-Light har lägst ben-blup av alla hingstar och Ceylon var långt ifrån korrekt.

Jag tycker att Bocelli är ett bra förslag, och avkommorna är efterfrågade om man måste sälja. Vill du titta på något ovanligt har Tabasco utvecklats väldigt positivt men jag har aldrig sett någon avkomma till honom. Likaså Bellman och hans pappa Hermes.
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Gribaldis frysta kostade 5000 euro/dos förra året. Kostolnay står nu på naturligt eller fryst. En fin Trakehnerhingst godkänd i ASVH är Elit-hingsten Connery. 2011 hade han 6 ston i Sverige alla blev dräktiga. Han har ett index på 131 på extremiteter.
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Tack för era svar :) alltid intressant med nya perspektiv.
Hon är bedömd med 7:a på benen, kommer ej ihåg kommentarerna. Men är lite hängande i sina framknän och något innåt tåad. Hade varit trevligt med lite mer korrekta ben nu när du nämner det..
Ja jag är ju svag för trakhenarna generellt :)
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Jag är också svag för trakehnare:love:

Jag har ingen aning om Insterburg kommer att vara i avel i år, skulle han kunna vara något om han löser licens?

Har du tittat på Zardin Firfod? Inte ren trakehner men väldigt mycket.
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Tack för era svar :) alltid intressant med nya perspektiv.
Hon är bedömd med 7:a på benen, kommer ej ihåg kommentarerna. Men är lite hängande i sina framknän och något innåt tåad. Hade varit trevligt med lite mer korrekta ben nu när du nämner det..
Ja jag är ju svag för trakhenarna generellt :)

Titta på Imperio, son till Connery! Annars skulle jag köra på D-blodet.
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Tack för era svar :) alltid intressant med nya perspektiv.
Hon är bedömd med 7:a på benen, kommer ej ihåg kommentarerna. Men är lite hängande i sina framknän och något innåt tåad. Hade varit trevligt med lite mer korrekta ben nu när du nämner det..
Ja jag är ju svag för trakhenarna generellt :)

Jag kom förresten att tänka på Apache Kwpn också. Den är fin och lätt i typen med mycket energi. En annan av mina favoriter är Furstenball (schockemöles hingst) - ser så oerhört härlig och ridbar ut. Quaterback är kortlinjerad och modern och borde kunna ge en mer kompakt avkomma.
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Titta på Imperio, son till Connery! Annars skulle jag köra på D-blodet.

Jag fick Trakehner Verbands hingstkatalog i går och jag ser att Imperio inte är i avel i år. Ser att även en hel del andra hingstar inte har löst licens utan bara ska tävla eller bara finns på fryst. Det är ju tufft med kraftigt sjunkande betäckningssiffror i hela Europa. Till och med segerhingsten på Trakehner körung i Neumünster i oktober Donauruf finns bara på fryst !
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Bocelli har lågt blup på ben och lång rygg så det hade jag inte valt.

Ampere verkar vara mer den typen du bill ha. Eller dalwhinnie om du gillar de niro?
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Dalwhinnie har jag träffat och om jag hade ett sto skulle jag utan tvekan välja honom om det på förhand verkade passa. Mycket fin hingst med ett bra temprament, såklart hingst men inte alls så jobbig som dom kan vara. Spännande att se vad som kommer på 3års i år efter honom :)

Annars tycker jag att Bocelli eller D-linje överlag är fina hästar. Vad har sitt sto som du vill att fölis ska ärva? Försök hitta en hingst som också har de kvaliteerna och inte bara en som har det du saknar då du kan få det sämsta från två världar om du har otur... Tips från en uppfödare jag känner.
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

:)
Tur det är ett tag kvar till våren...
Är personligen inte då glad för bocelli, vet inte varför men han tilltalar inte mig av någon anledning... Har han dessutom lång rygg går han bort direkt...
Ampere är väldigt fin, men där har jag frågetecken på temperamentet, han själv är ju inte direkt stabil om vi säger så.
Dalwhinnie var ett intressant förslag, får jag titta vidare på.

Egentligen vill jag se resultaten av 3-års iår, men det känns sent att börja betäckningen efter detta om mitt sto inte tar sig direkt.

Egenskaper jag vill behålla är framförallt hennes sociala trevliga temperament och fina bakben. Sedan är hon lång och får såklart väldigt vägvinnande gångarter men inte så luftiga, så det hoppas jag kunna tillföra. Är medveten om att jag inte kan förvänta mig att förbättra allt jag vill och behålla det bästa. Genetiken är ju tyvärr inte så enkel...
Men jag vill gärna ha en beprövad hingst med högt blup för att öka möjligheten att jag nedärver det bästa :)
 
Sv: Don schufro? Florencio? De Niro? Hingstval till L'acteur sto :)

Ja, jag förstår hur du tänker om treårs... Hoppas du hittar "rätt" och att du får en toppenfin avkomma! :) Lycka till i letandet!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp