Don Romantic

C

cocke

Ni som sett eller har avkommor till Don Romantic - hur är dom. Storlek temprament gång mm. Har ni någon uppfattning vilka ston han passar till

Sv: Don Romantic

Jag har hållt ögonen på DR en längre tid. Trots att har själv är rejält lång i länden har han bara lämnat mer eller mindre högställda avkommor av vad jag sett. Det förvånar mej lite, men det är förstås bara roligt. De flesta verkar bli stora, somliga mycket stora, men så ligger han ju +4 cm i blup.
Temperamentet borde vara gott, med tanke på Donnerhallblodet han representerar. Hans söner som gått Bruksprovet, Damino och Flash Dancer, har båda fått mkt goda vitsord för sitt temperament.
Min uppfattning är att DRs avkommor är väldigt rörliga, tre jämna gångarter oftast i uppförsbacke.

Den här hingsten verkar inte lämna någon genomgående svaghet som stoet bör kompensera för, men gissningsvis passar han allra bäst till lätta ston, gärna av lite mindre modell.

Jag har hållt ögonen på DR en längre tid. Trots att har själv är rejält lång i länden har han bara lämnat mer eller mindre högställda avkommor av vad jag sett. Det förvånar mej lite, men det är förstås bara roligt. De flesta verkar bli stora, somliga mycket stora, men så ligger han ju +4 cm i blup.
Temperamentet borde vara gott, med tanke på Donnerhallblodet han representerar. Hans söner som gått Bruksprovet, Damino och Flash Dancer, har båda fått mkt goda vitsord för sitt temperament.
Min uppfattning är att DRs avkommor är väldigt rörliga, tre jämna gångarter oftast i uppförsbacke.

Den här hingsten verkar inte lämna någon genomgående svaghet som stoet bör kompensera för, men gissningsvis passar han allra bäst till lätta ston, gärna av lite mindre modell.

Tack för ett utförligt inlägg! Just högställdhet är något som skulle vara önskvärt, eventuellt kan det bli en väl stor avkomma... Lång i länden skriver du, stoet har vad jag har förstått en tendens att lämna lång rygg, hur tror du det funkar med DR?

KL

Själv blev jag väldigt förvånad över Flash Dancer och Damino, jag tycker att de är extremt olika.
Jättefina bägge två, men så olika ffa i typen.

KL

Själv blev jag väldigt förvånad över Flash Dancer och Damino, jag tycker att de är extremt olika.
Jättefina bägge två, men så olika ffa i typen.

Skulle du säga att någon av dem är mer representativ för vad DR oftast nedärver? Och på tal om sönerna, är det ut försäljningsperspektiv mer intressant med DR själv eller någon av dessa? Vad mer har DR för framgångsrika avkommor, det var väl någon dyr auktionshäst t.ex vill jag minnas?

Jag har en 1-årshingst e. Don Romantic ue. Master. Han blir nog inte jättestor (ca 165 cm skulle jag tro), men så är hans mamma bara knappt 160 cm. Han är ädel, högställd och rör sig bra med lätta luftiga rörelser och bra bakbensaktivitet. Tyvärr har han precis skadat sig på ena bakkotan och fått ett ordentligt överben där, men det borde inte påverka hans rörlighet i alla fall. Här är ett par bilder på honom.

picture.aspx

picture.aspx

Idag skulle jag nog hellre köpa en DR unge än en med någon av sönerna till pappa, men det kan ju ändra sig när man vet litet mer vad sönerna ger.

Jag har ingen aning om vad han nedärver egentligen, men jag tycker att Damino har mycket av sin morfar över sig.

Men jag har ju "fel" smak som gillar typen på Flash Dancer (7-a på typ) mer än Damino (9-a på typ)

Senast ändrad:

Haha, jag håller faktiskt med dej helt och hållet om FD och Damino. Men de har ju helt olika möderne och är till utseendet mest präglade av dessa.

Till Kem: det beror väl på HUR himla lång hon är/ger i länden om jag skulle våga chansa. Om du googlar på Don Romantic och väljer danska sidor så kommer du att få massor med träffar och gå då igenom bilderna, läs vad danskarna anser och se vad du tycker. Det finns kritik emot honom också, precis som våra bästa inte heller älskas av alla.
Lång länd är självklart inget man strävar efter, MEN å andra sidan är det något jag kan stå ut med om allt annat är bra, det finns annat att undvika som är viktigare. Och avkomman behöver ju inte bli lång heller, han verkar som sagt inte alls lämna det, sen har man ju aldrig garantier...

Faktiskt tycker jag inte någon av dem är jättetypisk DR. Damino är kanske ändå mest lik, men de brukar oftast vara lite lättare. De brukar vara eleganta med luft under magen. Lite mer åt dam-hästar, D tycker jag är "för mkt häst" även om han är elegant. Ofta har de jättebra bakben och är i uppförsbacke både i trav och glp. Ser man videon på DR själv kan jag inte förstå att han får så fina barn, för de är mycket bättre än vad han är själv. Men DET är exakt så som en bra avelshingst ska vara.

Man ser att Stommens åring rör sig i uppförsbacke på travbilden. Fin häst.

Jag har en 1-årshingst e. Don Romantic ue. Master. Han blir nog inte jättestor (ca 165 cm skulle jag tro), men så är hans mamma bara knappt 160 cm. Han är ädel, högställd och rör sig bra med lätta luftiga rörelser och bra bakbensaktivitet. Tyvärr har han precis skadat sig på ena bakkotan och fått ett ordentligt överben där, men det borde inte påverka hans rörlighet i alla fall. Här är ett par bilder på honom.

Ser riktigt trevlig ut!

Haha, jag håller faktiskt med dej helt och hållet om FD och Damino. Men de har ju helt olika möderne och är till utseendet mest präglade av dessa.

Faktiskt tycker jag inte någon av dem är jättetypisk DR. Damino är kanske ändå mest lik, men de brukar oftast vara lite lättare. De brukar vara eleganta med luft under magen. Lite mer åt dam-hästar, D tycker jag är "för mkt häst" även om han är elegant. Ofta har de jättebra bakben och är i uppförsbacke både i trav och glp. Ser man videon på DR själv kan jag inte förstå att han får så fina barn, för de är mycket bättre än vad han är själv. Men DET är exakt så som en bra avelshingst ska vara.

+ Cirkus
Kul att höra era åsikter!

Till Kem: det beror väl på HUR himla lång hon är/ger i länden om jag skulle våga chansa. Om du googlar på Don Romantic och väljer danska sidor så kommer du att få massor med träffar och gå då igenom bilderna, läs vad danskarna anser och se vad du tycker. Det finns kritik emot honom också, precis som våra bästa inte heller älskas av alla.
Lång länd är självklart inget man strävar efter, MEN å andra sidan är det något jag kan stå ut med om allt annat är bra, det finns annat att undvika som är viktigare. Och avkomman behöver ju inte bli lång heller, han verkar som sagt inte alls lämna det, sen har man ju aldrig garantier...

Jag ska kika runt lite. Jag tror inte det ska vara ett stort problem heller, men man vill ju gärna ha tänkt tanken innan så att säga.

Jag ser ju Greetings träna hemma mycket och han är efter DR. Fantastisk uppförsbacke och gångarter! + att det är en otroligt sympatisk och snäll häst som verkligen älskar att jobba!

Ja, han ja, det är en alldeles fantastiskt fin häst ! Såg den på championaten.

Inte heller så lik de andra två om jag inte missminner mig.

Ja, Greetings är helt underbar. Efter att sett honom som treåring i Flyinge slängde jag mej på telefonen till hans uppfödare för att fråga om han skulle gå bruksprovet. Nej, han är kastrerad sa de? Han stog som hingst i katalogen, jag sörjde en vecka :(

Greetings är DR när han ärver sig som allra bäst...

Känner Greetings, och en annan DR-avkomma väldigt väl. Har även sett ett flertal andra avkommor och tycker det är mycket trevliga och rörliga hästar. Bra ridbarhet vad jag har sett också, vill gärna jobba.

Jag har en Don Romantic avkomma här hemma som jag är mkt nöjd med. Min avkomma tror jag inte blir så jätte stor utan någonstans mellan 162-166 (jag hoppas närmare 162..) och hennes mamma var mellan 163-164 (162 på 3-årstestet). Angående hennes temperament så är hon mkt social och tillmötesgående, vill alltid göra rätt men kan ha en liten tendens till att bli lite stirrig ibland (detta är inte mkt, och vid situationer som om hon blir själv mm).

Jag tycker hon rör sig bra i samtliga gångarter. Gången är bättre än mammans som även hon rörde sig bra (klass 1 i dressyr men med hoppdiplom - dock avlad dressyr..).

Ska försöka ladda in några nya bilder på henne!

Här kommer bilderna på min tjej.. Hoppas de syns annars får ni säga till då jag inte är så van att lägga in bilder..

n702901685_1945178_7851023.jpg

n702901685_1945183_1658932.jpg

n702901685_1945177_2405506.jpg

n702901685_1945181_6492793.jpg

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
986
Senast: Freazer
·
Fritid Min dotter fyller 13 år på lördag och hon önskar en hemmabio kväll med hela familjen. Hon vill helst se en skräckfilm säger hon men med...
2
Svar
33
· Visningar
1 412
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka