Dommare dömmer orättvist ?

urkella

Trådstartare
Satt och kollade igenom en gammal lista på resultatet på alla föl när jag visade min fd Bebb, och la märke till att de föl som fått högst "betyg" var efter dom hingstar som stod där bedömningen gick. Funderarde om det va en tillfällighet, men tror ärligt inte det då alla deras föl blev högst bedömda, fasst det fanns dom med bra mycket bättre stam som fick sämre omdömme. Visst om en av dom fått högt men när alla får bästa bedömning, tycker det lurar räv. Detta var som sagt ett tag sen, men tänkte kolla om fler avrit med om liknande och vad ni har för åsikter om detta ?

Sv: Dommare dömmer orättvist ?

Det går att diskutera detta i det oändliga.

Min uppfattning är att domarna gör så gott de kan när de bedömer hästar - alla åldrar och raser. Det är kanske inte så konstigt om avkommor efter högt bedömda hingstar blir bra själva, även om naturligtvis inte alla blir toppar - fölen har ju ett möderne också...
Sen finns ju alltid ett visst personligt tycke när det är en subjektiv bedömning, hur välutbildad man än är. Det får man ta om man vill vara med och leka.

Jag tror att generellt så har dressyrstammade föl lättast att få bra poäng.

Detta har stötts och blötts, i alla år. Men jag förstår ditt sätt, att se detta på, men det finns ett antal MEN tyvärr.

1; Detta är en bedömning, utgår alltså ifrån domarens smak och tycke.
2; Det är ett rent politiskt spel, man måste som uppfödare välja VAR man skall visa sitt föl och för VEM. Man måste vara beredd att åka en bit i varjefall.
3; Har man ett hoppstammat föl, får man åka dit där man vet att man visar många föl av just den inriktningen av stammen och tvärt om.
4; Sedan är ju nästa fråga hur man presenterar sitt sto och föl.
Hur är det den gamla låten går "Brud i lyx förpackning". Ju mer man ger och satsar när det gäller själva visningen, ju bättre betalt får man.

:idea::idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka