Dömma ut pga hovbroskförbening?

Sv: Dömma ut pga hovbroskförbening?

Försök att se utanför erat tunnelseende..

Oj, tunnelseende är du den första som har kallat mej.

Jag provar gärna okonventionella saker men jag går inte på saker, det är skillnad.
Att någon ört har förmågan att ta bort en förbening som redan finns är fysiologiskt omöjligt, därför tror jag inte på det.
Den som säger sig sälja en sådan ört ljuger alltså och inte bara det, den ger människor falska förhoppningar och lurar av dem pengar. I värsta fall förlänger de en hästs smärta i onödan, enbart för att de vill tjäna pengar.
Att sälja bös från ladans golv för 1000 kr/kg blir man rik på om man inte har några skrupler och inte bryr sig om andras lidande.

Däremot är vår natur helt suverän på att mota och underlätta för en helmassa sjukdomar och den lilla kunskap jag har om naturens apotek använder jag gärna.
Kroppens egen förmåga att läka och den hjälp den kan behöva för att läka/må bättre genom diverse olika metoder använder jag också gärna.

Men som sagt, steget från att gå på vad som helst till att prova alternativa metoder som rent fysiologiskt finns en chans kan hjälpa är långt.

Först och främst tycker jag att du ska lita på din magkänsla och samråda med din veterinär, men vill ändå dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har haft tre hästar med hovboskförbening och inte behövt ta bort någon av dem och faktiskt aldrig hört någon som fått rådet att göra det enbart på grund av den anledningen heller. Den enda häst som över huvudtaget hade problem av det under sin tävlingskarriär är idag 20 år, avelssto och går barfota. Hon visade sina problem då hon var 9 år och gick då lätta klasser i hoppning på väg uppåt. Hon vilade i 6 månader under själva tillväxtperioden av hovbrosket, hon hade också kraftig förbening. Sen red jag henne med PG-beslag fram till hon var 15 år och gick till avel. Hon hade då gått 3 år i enbart 140 - 150 hoppningar utan att visa några besvär alls och har inte haft problem efter att hon pensionerades.
Det jag reagerade på var att du sa att din häst haft böjprovsreaktion och att koppla det till enbart hovbrosket känns lite konstigt. Den hästen jag pratar om var enbart halt initialt och påverkades inte av böjprov alls....
Nåväl, jag skulle inte avskräckas varken från att köpa, avla eller rida på en häst med hovbroskförbening, mina veterinärer har snarare sagt att folk är överdrivet rädda och att betydelsen ofta förstoras.
MEN, som jag sa i början, man ska lyssna på magkänslan och sin veterinär. Är livskvaliteten dålig för din häst ska den naturligtvis inte lida, men det kan ju vara något annat än just hovbroskförbeningen som gör den halt.
Lycka till!

Fast om förbeningen sitter så att den växer uppåt som taggar kan du ingenting göra, man kan ju pumpa i hästen allehanda saker som är typ smärstillande men det finns ju kvar så då mörkar man bara problemet. Jag hade ställt mig väääldigt frågande för att använda sådana produkter, först och främst vill man väl att ens häst ska kunna leva ett värdigt liv?
Bara för att den inte haltar betyder det ju inte att den inte har ont. Nej jag hade varit skeptisk.

Jag blir faktiskt förvånad över det jag läser här. Jag har som sagt haft hästar som aldrig haft problem av sin hovbroskförbening, oavsett grad. Och heller aldrig hört om någon av mina ryttarkollegor som har haft problem, behövt behandla långvarit eller behövt ta bort någon av sina hästar pga nämnda åkomma. Och då pratar vi tävlingshästar i hoppning. Jag och mina kollegor har väl haft tur också, men uppenbarligen är veterinärkåren delad om betydelsen av hovbroskförbening. De veterinärer jag konsulterat har aldrig haft några betänkligheter när det gäller användbarheten av hästen om den har haft hovbroskförbening. "Ja, det kan i oerhört sällsynta fall påverka hästen, men det finns långt fler individer med hovbroskförbening som fungerar utmärkt än de som får problem". Men jag har väl haft tur då kanske :)

Har haft hbf är ju rätt fel också, det är ju något som är konstant och i värsta fall kan bli värre. Sen är det inte bara vet. man bör samtala med enligt min mening utan även hovslagare.
Det beror ju på så många olika faktorer; dels individen och dels hur sjävla förbeningen ser ut. Det finns de som har istället för bara en regelrätt förbening så blir det som taggar rakt upp mot mjukdelarna ovanför hoven och det vet man ju själv om man trampat in något i hälen t.ex. att det är inte direkt mysigt att gå på det viset.
Men mycket ska nog vara lixom dumb luck också tror jag, inte tu tal om det. Min häst är känslig för sin hbf eller har iallafall varit. Sen kan man ju inte jämföra alla de som klarar av att gå med det med de som inte klarar av det, det funkar inte riktigt för mig iaf.

Självklart är förbeningen konstant, jag syftade inte på "har haft" som i att det försvunnit, utan det var hästar jag haft i min ägo som "då hade" hovbroskförbening.
Nåväl, det blir alltid svårt när man märker ord ;)

Man vet ju aldrig vem som sitter på andra sidan skärmen, det kan vara någon som bara höftar med ord... :p Det var inte för att märka ord just för dig utan för att det kanske ska vara lättbegripligt om andra också läser tråden =)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 141
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar