Dominus och Amerigo

jackhuahua

Trådstartare
Har provridit en Dominus som jag och hästen gillade mycket. Är den byggd på samma bom som Amerigo Classic? Det har jag läst någonstans. Eller finns det någon annan Amerigosadel som är lik den? Båda har ju designats av Peter Menet. Hur stor är skillnaden mellan Dominusen och en Amerigo i kvalité?

Inte samma bom, möjligen liknande. Dominus är dessutom tillverkad i Argentina och ska du köpa beg så var noggrann med att kolla så bommen är rak, finns ett rätt utbrett problem med sneda Dominus. Skulle även säga att det är enorm kvalitetsskillnad på sadlarna till Amerigos fördel.

Har provridit en Dominus som jag och hästen gillade mycket. Är den byggd på samma bom som Amerigo Classic? Det har jag läst någonstans. Eller finns det någon annan Amerigosadel som är lik den? Båda har ju designats av Peter Menet. Hur stor är skillnaden mellan Dominusen och en Amerigo i kvalité?

Den är inte byggd på samma bom som Amerigo Classic.
Kanske lite liknande..
Däremot är det ju betydligt sämre kvalitet i Dominus. I de känns det som man sitter väldigt högt över hästen i jämförelse mot Amerigo.

Läderkvaliten i Dominus var verkligen inget som imponerade på mig. Visst för typ 5' beg kan jag leva med det, men skulle aldrig köpa en ny till fullpris.

I övrigt svårt säga så mkt. Den funkade inte för hästen och var för stor för mig så kan inte ge en ärlig bedömning i övrigt.

Men tex min M&N från ungefär samma år var som handskläder i jmf med dominusen.

Min gamla häst hade jag en Amerigo Classic till. När jag fick den utprovad testade vi även en Dominus, den funkade inte alls, medan Amerigon låg perfekt. Skulle därför tro att det är ganska stor skillnad på dessa två.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30