Dominant hund..

missjackpot

Trådstartare
Jag har en dvärgpinscher hane på 2 år. han är en väldigt lätt och trevlig individ att ha o göra med. Funkar tillsammans med de flesta andra hundar.

Jag har bara en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med. Ibland när han möter andra hundar så morrar han till en gång, ibland spänner han svansen och strirrar. Detta håller vi på att träna på. Min tränare har instruerat mig hur jag ska bete mig vid hundmöten med honom, och det har blivit jätte mycket bättre. Men det där en gångs morrandet kan även komma ibland när vi träffar kända hundar som han ska få leka med exempelvis min kompis två rhodesian ridgeback innan han har fått hälsa, sen när han hälsat på dem och de är lösa är de inga som helst konstigheter. Jag har lite svårt att läsa av varför han gör så?

En fråga till, en annan kompis har en stor hund. De funkar klockrent ute. men när vi kommer in är det som att vår hund tycker att kompisens är jobbig (den springer efter vår hela tiden och han vill liksom vara ifred, när han inte gör de så sitter han och stirrar på vår hund) och tillslut morrar vår hund lite på den som för att varna och visar tänderna. Han har även ställt sig med bägge tassarna uppe på kompisens hunds rygg, och så står de. Jag tolkar detta som ett dominant beteende. Hur ska man bete sig i dessa situationer för lösa på bästa sätt?

MVH

Sv: Dominant hund..

Om jag var dvärgpincher och min matte tyckte att jag skulle "leka" med två stora Rhodesian, då skulle jag också morra.
Det klart att det finns tillfällen då det går alldeles utmärkt, men lika väl kan en rhodesian se en dvärgpincher som nåt litet som rör sig, passar utmärkt till lunch liksom.
Morrandet är en avståndstagande signal och inget annant. Om min hund morrade i en sådan situation så skulle den absolut få slippa vara närmare.
Läs av leken, är det en ren jaktlek? Vem leder, vem följer?
Jag tycker hundar ska leka med hundar av samma kaliber.

Samma sak om en annan hund fjantade efter min innomhus, då ställer jag bums upp på min hund och ser till att det slutar omedelbums.
Varför din hund ställer sig med framtassarna på den andra hunden skulle man behöva se för att kunna tala om varför. Men i vilket fall skulle springadet efter efter din hund avbrytas genast.

För att se dominans hos ett djur så måste det finnas något de båda vill ha, något som det dessutom är ont om. Den som tillförskaffar sig fördelen av det som det finns ont om, är den som är dominant.
Din hund är inte dominant.

Tack för ditt svar.

Jag ställer upp på honom när den andra hunden följer efter honom. Jag anser ju att han måste få lung och ro.

Vad de gäller att leka med större hundar så håller jag inte med dig. Min hund är uppvuxen med rhodesian ridgeback och har inget problem att umgås med dem. De stora hundar som han får lov att leka med är alla hundar som är försiktiga tillsammans med mindre hundar.

det jag främst undrade var faktiskt över det där med att lägga tassarna på ryggen på en annan hund. Jag tycker bara att de skulle vara intressant att veta lite vad de skulle finnas för anledningar till det. jag uppfattar det som att han vill visa sig dominant gentemot den andra hunden.

Just när det gäller djur så har etologerna bestämt sig för att det måste helt enkelt finnas något att slåss om. En begränsad resurs helt enkelt. Begränsad föda, möjligen ett tuggben. Men en hund kan i ensam majestät inte vara dominant på det sätt som vi tänker dominant, nån som vill ta över hela världen och "regera fett". Skulle hundar tänka så, så krävs moral, eller snarare brist på moral. Vi är nog ganska överens om att hundar inte har moral.

Den gamla hederliga "hack-ordningen" förekommer dessutom enbart och åter enbart på djur i fångeskap. Så om du låser in fem råhungriga hundar i en bur, låter dem vara ett par veckor, slänger sedan in ett köttben, då ska du få se på dominans. Men det säger mest om hur djur som mår illa beter sig.

Så om du inte har svultit din hund och den försvar sitt ben, så finns det lite anledning för den att visa några sorts dominanta beteenden mot någon annan hund.

Vi ponerar då att din hund helt enkelt ämnar att "rida" på den andra hunden, att det är målet med att lägga upp en tass på den.
Visst kan det vara lite som fyraåringen som gapar efter glass i butiken; "Jag vill minsann ha.." Och "jag är störst och bäst just idag!" Men blåser det till så ropar fyraåringen på mamma, det är knappast att du kallar fyraåringen för dominant i familjen. Möjligen ouppfostrad.

Vi måste också komma ihåg att i det vilda handlar det om vems gener som får föröka sig. Så två hanhundar som möts kan mycket väl fråga varandra "Om det fanns en tik här, är det du eller jag som får para henne?"
Den fysiska kamp som följer kallar väldigt många för "Se så kul de har när de leker.."

Så möjligen säger din hund: "Guu va jag är kaxig" men för att visa ren dominans måste det förekomma en begränsad resurs, eftersom hundar inte ligger i sin korg och tänker: "idag, grannens hund, imorgon....världen för mina tassar.."

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 912
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 988
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka