Dominant häst , hjälp!!

M

mollyfranzen

hej!
Har en 2 åring som är absolut underbar... i vissa lägen då. Hon är extremt stark och stor för sin storlek!

Kommer alltid fram i hagen när jag ropar , hon vill gosa och leka . Hon hatar att bara gå i en hage varje dag utan hon vill komma ut och göra något annat kul ( enligt mina erfarenheter ser det ut som så)
Jag kan leda henne till stallet och pyssla om henne, problemet är när man ska leda tillbaka & leka lite i paddocken.
har prövat att ha henne i lina i paddocken, det enda hon gjorde var att försöka gå över mig, stegra, vända bakdelen mot mig , slita sig osv . ( det är något bättre nu) säger jag till henne totalt ignorerar hon mig
När vi ska gå till hagen stannar hon någon meter innan och försöker dra åt andra hållet, har slitit sig ett par gånger men det var väldigt länge sedan. ( när hon väl drar så drar hon rejält! det är mycket häst det där) Men hon ska absolut inte in i hagen tycker hon!
Sen går det jätte bra och oftast brukar det inte ta mer än nån enstaka minut eller ibland går hon rakt in , innan tog det typ 15...

Men hon är väldigt stark och tuff. Hon visar ingen respekt till någon, varken häst eller människa. Flockledaren är hennes mamma btw.
Har studerat henne i hagen och hon går verkligen på de andra hästarna , narturligtvis säger dem till men går hon undan? - Absolut inte!
Hon kaxar sig och går på igen. Idag kom hon i trav och sprang in sin ledares bakdel så ledaren tappade balansen, Hon blev riktigt sur men brydde hon sig? - absolut inte!
Likdant mot mig när jag har ett "ärende" i hagen, hon kommer fram - går jämte och rätt som det är knuffas hon som bara den och försöker gå över mig.

Det är inget fel på henne hon är bara dominant och kaxig!

vet inte vad jag ska göra, hon är helt underbar så jag vill gärna göra något för henne om man säger så. Kan tilläga att hon litar någorlunda på mig och Jag kan hantera henne i stallet då hon står stilla medans med andra har hon stollat sig som bara den.
vet att det är ett normalt beteénde, men hon tar inte ens ledarens signaler... jag tränar mycket inom Nh filosofin men aldrig stött på något liknande, vill verkligen ha hjälp på vad jag ska göra då jag älskar denna häst över hela mitt hjärta! :confused: :angel:

OBS: vi har våra brightmoments också, hon går inte bara över :p
kan tillägga att det hon gör mot mig - gör jag mot henne. Går hon över mig får hon samma dos tillbaka som en flockledare hade gjort.

tack i förhand!

Vill inte ha några kommentarer om att det är tidigt att ha henne i lina, jag känner henne och enda anledningen är för att hon VILL komma ifrån hagen och eftersom jag inte kan släppa henne (då blir hon omöjlig) eller gå ut en runda så finns det inte mycket mer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Tror också att hon är vädligt rastlös, har inte prövat att ha henne i paddocken på länge då jag ville bygga ett förtorende i stallet.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Dominant är den inte, dominans handlar om förträde till resurser, vilket knappast är fallet här.

Du beskriver en vanlig två-års-slyngel som tror hon är störst bäst och vackrast. Inte så ovanligt.

Jag är inte riktigt säker på vad du är ute efter? Vill du påbörja utbildning av henne, så gör det.
Vad ska det bli av henne, vad är det för häst?
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Jag är inne på Blandrastiks linje. Hästen är nog inte dominant, utan bortskämd av dom andra hästarna.
Tänk väl-curlat 14årigt människobarn. ;)

Om det är hästen på din avatar verkar det ju vara kallblodstyp, eller?

Det bästa är om hon kan få gå i en hage där det dels finns någon hon kan bråka av sig med (annan unghäst) och en ordentlig ledare som inte tolererar vad som helst. Alltså, inte hennes mamma.
Att försöka stävja det själv är farligt, särskilt om du är oerfaren.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Vet du hur hon är uppväxt? hästar som bara gått tillsammans med sin mamma, gått ensam eller bara en hästkompis under sina unghäst år blir oftast lite så.. ex. vi har en stor unghingstflock. När dem kommer nya hingstar till flocken så ser man på en gång vilka hästar som gått tillsammans med många andra hästar i lite olika åldrar och vilka som gått enbart med sin egna mamma. Dem som gått i storflock går undan och "gör sig liten" när dem kommer in i den nya flocken. Är det en hingst som endast gått tillsammans med sin mamma fattar ingenting när flocken kommer och det resulterar i slagsmål och att dem andra jagar hästen, ibland i flera dagar.

Jag skulle nog förmodligen prova att ha hästen i någon annan flock och ta bort henne ifrån mamman .
Sätt henne i en hage med många lekkompisar som är runt hennes egen ålder i ungefär 1år. När hästen blir runt 3år skulle jag bnyta flock igen och sätta henne i en flock med lite blandade åldrar och med en stark, erfaren och bra ledare.

Hästen är ju bara 2år, så det här beteendet kan nog lätt tas bort med hjälp utav rätt hästar i hagen.
Är hästen bufflig redan nu och går över dig så kommer det inte bli bättre om du inte tar tag i det på en gång. Antingen låter du henne vara tillsammans med en bra flock och låter flocken uppfostra hästen. Är det inget alternativ för dig så ta hjälp utav en duktig tränare som tränar och utbildar olika hästar dagligen.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Sätt henne i en hage med många lekkompisar som är runt hennes egen ålder i ungefär 1år. När hästen blir runt 3år skulle jag bnyta flock igen och sätta henne i en flock med lite blandade åldrar och med en stark, erfaren och bra ledare.

Varför skulle du vänta ett år med att sätta den i en hage med en stark ledare? Den kommer förmodligen inte bli roligare att hantera för TS under det här året, särskilt om den skulle lyckas ta ledarrollen i småbarnligan.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Dominant är den inte, dominans handlar om förträde till resurser, vilket knappast är fallet här.

Du beskriver en vanlig två-års-slyngel som tror hon är störst bäst och vackrast. Inte så ovanligt.

Jag är inte riktigt säker på vad du är ute efter? Vill du påbörja utbildning av henne, så gör det.
Vad ska det bli av henne, vad är det för häst?

Precis vad jag tänkte! Min 2 åring har också haft en sådan period men nu verkar den ha försvunnit. Trotsåldern heter det! ;) Jag tror att du kan vara lugn. Hon kommer snart att mogna! ;)
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

hm för mig är hon dominerande, hon försöker bestämma över allt och alla.
Hon vandes av från sin mamma förra året då hennes mamma åkte på foder och hon kom hem förra veckan men det har inte påverkat något . Flockbyte blir det inte, och mamman tolererar inte mycket . Har haft henne med en annan 3 åring men det gick inte alls ihop .
Det jag vill ha av detta är att hon ska lägga av med sitt " gå över " beteende osv, även om hon är i en sådan period. Det är respektlöst.
Det är inte hästen på bilden men hon är en islandshäst.

Hon går i en bra flock, hästarna säger till på skarpen men hon bryr sig inte ett smack, hon går på allt och alla som sakt. för ett otränat öga ser det ut som att hon inte förstår hästspråk men det gör hon ju. Dock har hon ingen riktig lekkompis...

hade henne i paddocken idag, gick bättre men försöker fortfarande gå över mig och säger jag ifrån kaxar hon sig.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

med andra ord så vandes hon av vid 1 år och stod utan henne i 1 år sen.
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

men det har pratats om att släppa ihop stona med valackerna, där en av dem är 3 år då
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Håller med de andra, det låter som hon har en trotsperiod :D det enklaste för dig vore ju att sätta henne i en blandad flock med några vuxna hästar som kan uppfostra henne. En annan metod, men jobbigare för dig, är att du uppfostrar henne själv. Sätt gränser! Bråkar hon när hon ska in i hagen, ja då får du väl gå fram och tillbaka ett par gånger, ut och in i hagen, tills hon följer med dig snällt. Räkna med en del bråk och protester från hennes sida, men det är bara att vara ännu envisare själv. Det finns inga genvägar liksom :)
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

KL

Ett annat tips om hon går på dig är att inte slå henne. Iaf enligt min erfarenhet blir kaxiga små krabater bara provocerade av det. Jag tycker att det är betydligt effektivare att be dem flytta på sig. Backa undan henne helt enkelt :)
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Hej hej

Kanske inte världens bästa tips. Men läs boken Dansa med hästar av Klaus ferdinand hempfling :)

Tycker han beskriver väldigt bra hur man kan hantera situationer med hästar dom är lite bossiga och gärna går över en.

Hoppas du lyckas få ordning på din lilla buse :)

Lycka till!!:bump:
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

KL

Ett annat tips om hon går på dig är att inte slå henne. Iaf enligt min erfarenhet blir kaxiga små krabater bara provocerade av det. Jag tycker att det är betydligt effektivare att be dem flytta på sig. Backa undan henne helt enkelt :)

Håller med där :)

Jag tror inte att det går att piska eller slå till sig lydnad. Man måste få respekten. :)
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

hm för mig är hon dominerande, hon försöker bestämma över allt och alla.
hade henne i paddocken idag, gick bättre men försöker fortfarande gå över mig och säger jag ifrån kaxar hon sig.

Man skiljer på den etologiska förklaringen på dominans och vad som står i SAOL om du slår upp ordet dominans. Vad det gäller djur har etologerna kommit överens om följande: "Dominans innebär att man tar sig fördelar till en begränsad resurs" Det har alltså inget att göra att hästen bestämmer över någon annan i alla lägen. Utan finns det tex en begränsad mängd mat, utrymme, tak över huvduet osv. Så är det den dominanta som tar sig rätten till att äta först, stå under taket osv.

Om jag skulle jobba men en häst som du beskriver, så gör jag så här:

1) Var inte ensam, en olycka händer lätt.
2) Använd den utrustning som behövs, hjälm, rep/lina, paddock osv.
3) Sätt ett tänkt utrymme runt dig själv, en tänkt cirkel på ca 1,5 meter runt om dig. Om hästen kliver in i den här cirklen så förpassas den därifrån, direkt. Här mesar jag inte, jag ber inte snällt utan lär hästen att: kliv in i min sfär och du får himlen i huvudet. Hästen får bara befinna sig i min sfär om jag har bjudit in den. Tex för att få en klapp eller ett vänligt ord.
Men tar den sig friheten att kliva in där själv, så blir det konsekvens.

Om hästen springer över dig, så kanske din sfär måste vara 2 meter, vad vet jag? Vid all hantering så är det viktigt att det är du som flyttar hästen, aldrig tvärtom!
Bind upp den, och flytta på den, ofta.
Den som låter sig flyttas är den som tar order, den som flyttar är den som ger order. Så passa dig så du inte omedvetet flyttar dig undan för hästen.

För att flytta på hästen om den tex har vinglat in i min sfär så använder jag röst, attityd och kroppspråk i första hand, sånt fattar hästar direkt.
Jag gör mig stor, sträcker på mig och morrar åt hästen, "kopplar" inte hästen direkt så måste jag öka på mitt sätt att kommunicera, så jag inte mesar och ber sju gånger för att börja slå den åttonde. Utan att jag direkt kommer upp på en "lagom-nivå" så hästen flyttar sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Blandrastik säger det bra!

Men islänningar är ofta lite speciella. Går ofta in i sig själva och kan ta mycket "stryk" utan att reagera.
Men ändå tror jag att en starkare ledare vore något att testa. Någon som, när den märker att hon inte tänker flytta sig, inte bara "säger till på skarpen" utan sätter ultimatumet "flytta dig annars får du förbannat ont!", och som sätter det i verket när hon inte flyttar sig.

Har du inte möjlighet eller vill du inte byta flock?
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Precis, jag har aldrig slagit mina hästar utan jag gör precis så som dem gör i en flock, en varning lyssnar hon inte så är det pang boom utan att slå henne.
Grejjen är att när jag har henne på en volt så går hon runt runt och när jag ska stanna henne struntar hon i det och kommer närmare och tillslut är hon 30 cm ifrån mig och då(det går snabbt alltså) säger jag till (vilket jag alltid gör) så blir hon värre och då kan jag bara drömma om att leda henne sen.. :s
Hon har försökt gå över mig ordentligt dvs hotat mig , har en himla massa videofilmer på hennes beteende
 
Sv: Dominant häst , hjälp!!

Hon är alltså VÄLDIGT kaxig. Blir hon kaxig blir jag kaxig, blir jag kaxig blir hon kaxig
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
Svar
14
· Visningar
856
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp