dominant emot barn

squarepants

Trådstartare
jag tänkte höra vad ni skulle se detta som:

ett barn, ca ett år, står i ett rum när en hund kommer in och ser barnet, hunden nosar på barnet och får genast en mycket rest och dominant hållning, svansen lyft högt och går i cirklar runt barnet. hunden håller ömsom huvudet högt och ömsom lågt, samtidigt som den viftar på svansen med väldigt långsama drag, högt i luften.
(ingen rest ragg)

jag såg direkt att det var "fel" beteende för hunden om den bara skulle vilja det väl och kanske nosa och lyfte därför bort barnet och höll dem skiljda resten av tiden.

hunden har träffat större barn tidigare, men aldrig såhär små.

var det aggressivt? vad skulle ni ha gjort?
var hunden bara osäker och ville visa sig dominant "utifall att"?
 
Sv: dominant emot barn

Som ägare hade jag gått in, läst lusen av hunden och utvisat den ur flocken med omedelbar verkan.
Jag som ägare bestämmer hur man ska upföra sig.
 
Senast ändrad:
Sv: dominant emot barn

okej! jag tolkar det som att hunden gjorde väldigt fel då? :p

detta är inte min hund, min hund älskar barn, tack och lov ;)
 
Sv: dominant emot barn

Fel och fel.Ur hundens synvinkel var det kanske inte ett fel.
Saken är den att jag inte acepterar mopsande. Tex när jag fick min vuxna tik så kunde hon försöka trycka till valpen i vissa lägen - för att hamna "i good standing" hos mig. Detta acepterades inte, och beteendet försvann rätt fort.
Det är JAG som avgör hur man möter andra

(det är tanken iallafall, jag har inte lärt lyckats hudnen hur man hälsar fint dock......)
 
Senast ändrad:
Sv: dominant emot barn

jag förstår hur du tänker :bow:

med "fel" menade jag liksom att det är verkligen inte bra beteende.

några tips på hur jag ska framföra det till ägaren på hunden?
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 648
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 008
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp