Dominans mot valp

Lejonelle

Trådstartare
Aktörerna i dramat: Z 9 år mellanstor kastrat, väldigt snäll och lite korkad. A 5 mån valp, snart jämnstor med Z, livlig och lekfull.

Detta händer: Vi är ute. A är lekfull och vill leka med de äldre hundarna. Gör lekinvit mot Z som ibland svarar och ibland inte. A kan vara väldigt enträgen. Snälla, lek med mig snälla snälla SNÄLLA. A lägger sig ned och lurpassar på Z. Det blir kanske lite lekbrottning eller tafatt. Sen brottar Z ned A och försöker rida på honom. Z väldigt nöjd, A lite nere och leken slut.

Hittills har jag tänkt att det är naturligt. A är väldigt "på" och Z har inte alltid lust. Ingen blir skadad men A blir lite tilltufsad. Men eftersom A växer och kommer att bli större än Z rätt snart är frågan vad som är en bra linje från min sida? Ska jag låta dem vara ifred så länge ingen blir skadad? Vad händer när A blir den starkare?

Sv: Dominans mot valp

Om de inte leker bra ihop så hade jag inte låtit dem leka ihop. Det är inte konstigt att en vuxen, äldre hund tycker att det är jobbigt med en ung vilde. Antingen skulle jag säga åt unga hunden att inte vara så "på" så att den äldre får vila lite, eller så skulle jag hitta andra lekkamrater till den unga, så att den får leka med några som faktiskt vill leka på samma sätt. Mest troligt hade jag gjort både och.

Tror man att det finns risk för att någon blir skadad så känns det väldigt(!) dumt att låta det fortsätta. Ingen kan nog säga garanterat vad som händer i framtiden, framförallt inte utan att ha sett hundarna på riktigt. Samtidigt som unga hunden blir större blir han ju också äldre och förhoppningsvis klokare, men ung och livlig kommer han nog vara länge. Troligtvis är det inte kul för någon av hundarna att situationen är som den är.

Senast ändrad:

Du har ju en roll o ska gå in o styra för bådas skull.

vad anser du själv?

Jag skulle försöka hitta en lämplig lekkamrat några ggr/ v till den lille.

Hade det varit valpens föräldrar hade den fått större utrymme, då de har stort tålamod vilket din äldre inte verkar att ha.

Blir lite trött på folk som låter sina hundar göra upp själva o det brukar även visa sig med att de även bestämmer över matte senare.

Sätt gränser.

Tror man att det finns risk för att någon blir skadad så känns det väldigt(!) dumt att låta det fortsätta.

Nej, jag tror absolut inte att någon kommer bli skadad. Det är snälla men tydliga gränser. A vill också dra in vår gamling i leken men där säger jag ifrån, han är liten och vill inte alls. Valpen accepterar detta utan tjafs.

Troligtvis är det inte kul för någon av hundarna att situationen är som den är
.

Det är svårt att förmedla i ett kort inlägg precis hur det ser ut. Z och A leker bra när de leker och båda har roligt då. Det är verkligen ingen som är elak.
Valpen har bott med båda föräldrarna och ett kullsyskon och fått ganska stort utrymme att ta för sig i leken. Egentligen tycker jag Z sätter justa gränser. Lite dominans finns det ju i all lek, de brottas och ser vem som vinner och det gör ju Z än så länge. A kommer tillbaka för mer och då kan det inträffa att Z klättrar. Det känns som han säger "ge dig nu din lilla skit".

Det är inget problem för hundarna att vila tillsammans, äta tillsammans etc. Anledningen till att jag känner mig lite osäker är att Z brukar vara väldigt snäll och tålmodig mot valpar, har inte sett honom göra såhär tidigare så jag tror att det hänger på hur valpen beter sig. Om jag skulle korrigera Z i situationen ger jag ju näring åt valpens självförtroende som redan är rätt stort. När Z klättrar går A undan och då avleder jag över i en annan aktivitet.

Det jag funderar på är om jag borde säga ifrån till Z eller om jag bara ska ignorera det. Och jag ser ju redan nu att A kommer att bli den starkare om ett par månader.

Äldre hundar kan tycka att valpar är oerhört påfrestande.

Respektera det till en viss gräns.

som regel sköter hundarna allt bäst själva, men man får ha koll.

jag valde att inte skaffa en ny hund då den äldre solklart visade att den då ville ha det lugnt o skönt o ha matte o husse för sig själv;)

Jag har gjort liknande när det gäller katter. Skaffat lekkompis till den yngre så inte den äldre blir "terrad".
När de yngre ger sig på den äldre blir de utvisade. De "vet" om det o när de inte kan behärska sig springer de till dörren:bow:

Jag har 2 hannar, 10,5 år och snart 2 år. Ingen är kastrerad och det är far och son. Den lille kan vara väldigt mycket på, men när den gamle inte vill så ignorerar han bara. Och det är han väldigt bra på. Om den lille t ex drar honom i nackskinnet så ignorerar han och det tar inte lång tid innan den lille tröttnar. Inget roligt när inget händer. Endast ett par gånger på denna tiden har han sagt ifrån att han inte vill. Annars leker de minst ett par gånger om dagen, men kan också sitta vid sidan om varandra och titta i fönstret eller sova alldeles intill varandra. De brukar även tugga varandras öron, den som blir tuggad ser ut som om han njuter av det.

En enda gång har jag styrt dem. Då hade den gamle fått in greppet och red på den lille och han kom inte loss. Aldrig att någon har varit elak mot den andre. Jag har uppfattningen att man inte bör styra dem om det inte går överstyr. Så länge den som inte vill säger ifrån på ett vettigt sätt är det OK. Om de inte klarar av sina relationer när du är med, hur går det då när de är själv hemma ett par timmar? Då kan precis vad som helst hända i så fall.

Jag håller med DPmatte!

Normala hundar som leker/interagerar på normala premisser sköter detta själv!
(Så länge det inte handlar om ren konkurens om ex ett ben, en leksak osv och där en av hundarna har ett "stort ägandebehov".)

I många fall tycker jag att det är vi tvåbenta blindstyren som inte inser att en yngre hund behöver en "åthutning" och av den orsaken överbeskyddar de små huliganerna.
En valp/unghund som får sej en tillrätavisning i detta hus har ALLTID gjort sej förtjänt av den! ;) Även om jag som "åskådare" ibland kan tycka att vissa av hundarna är lite väl intolleranta så brukar det i slutändan visa sej att den aktuella individen behövde lite tydligare struktur och gränssättning.

Att en yngre hund dessutom blir lite "låg" efter att en äldre har tryckt till den är ju också ett sundhetstecken! Det betyder ju att informationen har "gått in" och att valpen/unghunden inser att den bör ligga lite lågt en tid.

/Swat

Fast det är stor skillnad när de har växt upp ihop o t o m har blodsband.

Min hunds pappa accepterade alldeles för mkt... i mina ögon, men de vet bäst!!!!
tiken med den enda kullen sa i princip aldrig ifrån. När hon sa ifrån gjorde jag dito.

Det finns många hundar som inte är socialt fungerande.

Ett stort problem är att valpar säljs för tidigt o hinner inte lära sig det sociala samspelet samt få det skydd/ fostran som en valp bör få av tiken.
Människan fostrar. Ja hur bra blir det många ggr- hundar med problem.

Man har sett att ju längre en valp får vara med en bra mamma- den som fostrar bäst- gör att hunden fungerar blir mkt bättre.
minst 12 v.. om uppfödare i hemmiljö orkar med det:angel:

Samma som med häst så ska unga trevliga hundar inte behöva träffa på hundar som är socialt missanpassade. risken är då överhängande att de blir likadana.

Att en yngre hund dessutom blir lite "låg" efter att en äldre har tryckt till den är ju också ett sundhetstecken! Det betyder ju att informationen har "gått in" och att valpen/unghunden inser att den bör ligga lite lågt en tid.

Tack, det är precis så jag också har resonerat. Känns skönt att höra att jag inte verkar ha varit helt fel ute.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 853
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 537
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31