Domesedan till nydräktigt sto ?

gylle

Trådstartare
Kom på nu lite akut, sto 2 är ju igång sprutad idag och kommer då förhoppningsvis upp i brunst de närmsta dagarna och skall ju då betäckas, nu är det så att denna dam skall fixas till i tänderna så snart vet får tid (sa till henne när vi bestämde det att det inte var någon överhängande panik utan när hon hade tid) dock måste denna dam få domesedan för att gå med på detta. Går det att ge utan risker för ett ev embryo eller skall jag kasta mig på luren i morgon bitti och se till att få ut vet så snabbt som möjligt ?

Sv: Domesedan till nydräktigt sto ?

Ingen inne som har koll på detta (så att jag vet om jag måste passa vets telefontid imorgon eller inte)

gylle skrev:
Kom på nu lite akut, sto 2 är ju igång sprutad idag och kommer då förhoppningsvis upp i brunst de närmsta dagarna och skall ju då betäckas, nu är det så att denna dam skall fixas till i tänderna så snart vet får tid (sa till henne när vi bestämde det att det inte var någon överhängande panik utan när hon hade tid) dock måste denna dam få domesedan för att gå med på detta. Går det att ge utan risker för ett ev embryo eller skall jag kasta mig på luren i morgon bitti och se till att få ut vet så snabbt som möjligt ?
Det är lugnt, Du kan ge Domesedan till så pass "nydräktigt" sto...."Kun en kvart gamelt" :D

mvh
Carina på Cesam Arabians

Var går "gränsen" liksom? På mitt ex jobb (stuteri-fulblod) så försökte vi i möjligaste mån undvika att spruta flickorna vid behandlingar pga av fosterskade-risken, men på så tidigt stadium kan det väl inte vara någon fara?

Ett av mina ston är inte UL:at ännu. hon är på dag 31, men väl hos vet måste vi nog göra det för hon är en fd-vildhäst och kommer INTE finna sig i en sådan behandling. Har också funderat lite på hur vi ska få iväg henne och tryggt bli undersökt...

Senast ändrad av en moderator:

HalyBailey skrev:
Var går "gränsen" liksom? På mitt ex jobb (stuteri-fulblod) så försökte vi i möjligaste mån undvika att spruta flickorna vid behandlingar pga av fosterskade-risken, men på så tidigt stadium kan det väl inte vara någon fara?

Ett av mina ston är inte UL:at ännu. hon är på dag 31, men väl hos vet måste vi nog göra det för hon är en fd-vildhäst och kommer INTE finna sig i en sådan behandling. Har också funderat lite på hur vi ska få iväg henne och tryggt bli undersökt...

Kan ej exakta gränsen, men när det ska ges så här tidigt, innan mankonstaterat dräktighet så kan jag inte täånka mig att det påverkar fostret.
Men givetvis ska/bör man vara återhållsam sedan under fostrets tillväxt.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Kom på och gick in på fass vet på internet och där står att det inte skall ges i den sista tredjedelen av dräktigheten innan dess ingen reservation utan skall vara fritt fram, känns lite olustigt att ge "medecin" man vill ju inte riskera att få missbildningar på fostret eller liknande. Hur är det egentligen med att söva ett dräktigt sto ? Kommer ihåg för några år sedan då det var ett kompis sto som behövde opereras i ett ben då det var lång konvalecens så funderade hon på att betäcka när tiden ändå skulle gå och hon frågade då vet om det gick att betäcka och han sa att det inte var några problem, men är osäker på om han menade att det var ok att söva och genomföra op när hon redan var dräktig eller att man kunde betäcka(seminera) efter op (det blev aldrig så så då) ? Hur är det med det ?

gylle skrev:
Kom på och gick in på fass vet på internet och där står att det inte skall ges i den sista tredjedelen av dräktigheten innan dess ingen reservation utan skall vara fritt fram, känns lite olustigt att ge "medecin" man vill ju inte riskera att få missbildningar på fostret eller liknande. Hur är det egentligen med att söva ett dräktigt sto ? Kommer ihåg för några år sedan då det var ett kompis sto som behövde opereras i ett ben då det var lång konvalecens så funderade hon på att betäcka när tiden ändå skulle gå och hon frågade då vet om det gick att betäcka och han sa att det inte var några problem, men är osäker på om han menade att det var ok att söva och genomföra op när hon redan var dräktig eller att man kunde betäcka(seminera) efter op (det blev aldrig så så då) ? Hur är det med det ?

Låter rimligt, eftersom den största tillväxten är sista tredjedelen av dräktigheten. Alltså torde ev. fosterskador inte vara så stort bekymmer innan dess.
Då FÅ gånger jag har behävt använda Domesedan på dräktiga ston, så har vet. aldrig haft några betänkligheter, och inte jag heller....
Ibland får man välja mellan pest och kolera.... :eek:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Risken för fosterskador är störst i början av dräktigheten eftersom all grundläggs då. När man kommer in i sista delen av dräktigheten då tillväxten kommer igång finns stort sett allt men i miniatyr.
Varningen för domosedan är pga kastningsrisken som dock i praktiken anses väldigt liten.
PL

gylle skrev:
Hur är det egentligen med att söva ett dräktigt sto ?
När jag väntade mitt första föl så tvingades jag lägga stoet på operationsbordet vid dag 30-35 ungefär, dvs i den period man brukar anse att det är väldigt känsligt. Hon hade en ful griffelbensfraktur som måste opereras och det fanns naturligtvis stor risk att hon skulle kasta fostret.
Men tackochlov så klarade det sig bra!
mimmibebis2.JPG

peter_lundin skrev:
Risken för fosterskador är störst i början av dräktigheten eftersom all grundläggs då. När man kommer in i sista delen av dräktigheten då tillväxten kommer igång finns stort sett allt men i miniatyr.
Varningen för domosedan är pga kastningsrisken som dock i praktiken anses väldigt liten.
PL
Saxat från FASS Vet.

Domosedan vet.
Orion, Animal Health

Injektionsvätska, lösning 10 mg/ml
(klar, färglös)

Sedativum med analgetisk effekt

Aktiv substans
Detomidinhydroklorid

Djurslag
Häst
Nötkreatur

QN05CM90

Gå direkt till:
Välj rubrik Innehåll Egenskaper Indikationer Kontraindikationer Dräktighet och laktation Biverkningar Dosering Interaktioner Överdosering Observera Hållbarhet Förvaring Förpackningar och priser

Denna information är avsedd för vårdpersonal.

Texten är baserad på produktresumé: 2004-10-27

Innehåll
1 ml innehåller: Detomidin. hydrochlorid. 10 mg, methyl. parahydroxybenz. 1 mg, natr. chlorid. 5,9 mg, aq. ad inject. ad 1 ml.

Egenskaper

DOMOSEDANVET. innehåller som verksam substans detomidin. Detomidin är en alfa2-adrenoceptor-agonist, med sedativ och analgetisk effekt. Både duration och verkningsdjup är dosberoende. Detomidin sänker hjärtfrekvensen och överledningsblock kan förekomma. Blodtrycket stiger initialt för att sedan återgå till det normala eller något under normalt. Andningsfrekvensen sänks.
Hos häst och nöt absorberas detomidin snabbt efter intramuskulär administration med relativ biologisk tillgänglighet mellan 66–85% och med max från 15 till 30 minuter. Detomidin distribueras snabbt. Den skenbara distributionsvolymen är mellan 0,73 och 1,89 l/kg. Proteinbindningen i plasma är 84,4–86,4%.
Detomidin utsöndras som metaboliter i urin och faeces. T½ är 1–2 timmar.
När lokalbedövning har använts i kombination med detomidin har inga kliniskt betydelsefulla interaktioner observerats.

Indikationer
Sedering och analgesi av häst och nöt till exempel för undersökningar, behandlings- och medicineringssituationer, små kirurgiska ingrepp, vid rädsla för transport, preanestesi.

Kontraindikationer
Svårt sjuka djur med hjärtsvikt eller nedsatt lever- eller njurfunktion. Samtidig användning av intravenös trimetoprim-sulfa.

Dräktighet och laktation
Användning rekommenderas inte under dräktighetens sista trimester
.

Biverkningar
De sympatomimetiska effekterna som hör till detomidins farmakologiska effekter orsakar vid högre dosering övergående symtom som sänkt hjärtfrekvens, förhöjt blodtryck, piloarrektion, diures, mild svettning. Mild tympani kan förekomma hos nöt. AV-block hos häst.

Dosering
Sedationens och analgesins duration och verkningsdjup är dosberoende.
Normaldos för häst och nöt: 10–80 µg/kg kroppsvikt intramuskulärt eller intravenöst beroende på önskad effekt.
Djur som har dåligt allmäntillstånd eller äldre djur bör ges lägre dosering (10–20 µg/kg).

--------------------------------------------------------------------------------

Dos µg/kg
ml/100 kg
Effekt
Duration timmar
Övriga effekter

--------------------------------------------------------------------------------

10–20
0,1–0,2
sedativ
½–1

20–40
0,2–0,4
sedativ, analgetisk
½–1
Lätt vacklande

40–80
0,4–0,8
förlängd sedativ, förstärkt analgetisk
½–2
Vacklande, svettning, piloarrektion, muskelfibrillation

Effekten inträder efter 2–5 minuter. Full effekt ses 10–15 minuter efter injektion av DOMOSEDAN VET. Dosen kan upprepas efter 15 minuter vid behov.
Sedering och analgesi hos häst: För att potentiera den analgetiska effekten kan DOMOSEDAN VET. kombineras med opioider och/eller lokalbedövning.
Narkos hos häst:DOMOSEDAN VET. är tillämplig som premedicinering av narkos.

Karenstider
Slakt: Nöt 0 dygn, häst 0 dygn. Mjölk: 0 dygn.

Interaktioner
Tillförsel av trimetoprim-sulfa kan utlösa fatala arytmier hos detomidinsederade hästar. Detomidin potentierar effekten av andra lugnande medel och anestetika.

Överdosering
Överdosering yttrar sig främst genom försenad återhämtning från sedering eller anestesi. I ett fåtal individuella fall kan nedsättning av blodcirkulation och andning förekomma. Atropin höjer hjärtfrekvensen men kan orsaka arytmier. Effekten av DOMOSEDAN VET. kan reverseras med ANTISEDAN VET. (atipamezol). Atipamezol administreras vid en dosering på 6–10 gånger detomidin, beräknas i mikrog/kg. Atipamezol 100 µg/kg (2 ml ANTISEDAN VET./100 kg) upphäver en lätt till moderat sedering. Vid djup sedering rekommenderas en dos på 160 µg/kg (3,2 ml ANTISEDAN VET./100 kg). OBS! ANTISEDAN VET. (atipamezol) saknar MRL-värde.

Observera
Klinisk undersökning bör utföras på alla djur innan sedering och/eller anestesi. Vid administrering bör djuret vistas på lugn och tyst plats, behandling inleds när sedering nått max (5-10 min).
Normala skyddsarrangemang bör vidtagas. Vid valet av behandlingsplats bör observeras att när effekten sätter in kan djuret vackla. Unga djur försöker ofta lägga sig. Om stora doser användes är det troligt att fullvuxna nötkreatur lägger sig. Efter avslutad behandling får djuret transporteras först när det kan gå stabilt. Vatten och foder ges först när effekten avklingat.

Hållbarhet
Bruten förpackning 3 månader. Bakteriekontaminering kan förstöra produkten innan dess.

Förvaring
Förvaras mörkt, vid högst 25°C.

Förpackningar och priser
Injektionsvätska, lösning 10 mg/ml (klar, färglös)
10 x 5 milliliter Injektionsflaska, receptbelagd, 3685.50 kr
5 milliliter Injektionsflaska, receptbelagd, 409 kr
5 x 20 milliliter Injektionsflaska, receptbelagd, 6896.50 kr
20 milliliter Injektionsflaska, receptbelagd, 1418 kr

Som leg. sjuksköterska i MÅNGA år och som anestesisjuksköterska sedan 3 år tillbaka VET jag också att tillväxten av fostret sker i första trimestern. MEN det är inte alla läkemedel som är farliga just då...Och eftersom FASS Vet. rekommenderar att man INTE ger det i sista trimestern, så......

Då borde du veta att risken för fosterskador är störst i början, läs vad du själv skrev.
O som jag skrev varningen för Domosedan beror på en viss kastningsrisk även om det inte står så i Fasstexten.
PL

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka