Domen kommer i morgon

Hambo

Trådstartare
Jag kan inte koncentrera mig, jag känner mig skakig och rädd.
I morgon ska jag åka och röntga min fånghäst och jag tror inte det slutar bra.
Jag får honom inte frisk.
Vad har jag missat ?
Varje gång han är på bättringsvägen, så insjuknar han igen.
Han har fått av sig munkorgen, han har lyckats rymma.
Han har legat på knä och kommit åt ekollon etc etc.
Jag vill verkligen inte ta bort honom
Men jag vet samtidigt att det är mitt ansvar som djurägare att ta beslutet.
Men jag känner mig så rädd.

Hej från en ledsen och rädd Hambo

Sv: Domen kommer i morgon

usch va jobbigt :cry: Har du inte möjlighet att ha honom i grushage? Klart det inte är jämförbart med att gå på gräs och mumsa, men som sista utväg? fri tillgång på hö/halm håller honom ändå sysselsatt.
Lycka till och hoppas det blir en bra resultat imorgon!:)

Han har fri tillgång till halm ( gräsfröhalm)
Han går i en lerhage dom timmarna han är ute.
Men det är som att varje gång han verkar bra ( Pigg, Pulsfri )
Så tar han tillfället i akt och hittar på hyss som jag tyvärr inte har kunnat förutse.
Jag har t.o.m flyttat mina hästar så att dom är mer eller mindre på min arbetsplats, så att jag kan mata lite mindre men oftare, och helt enkelt
ha hjälp med att kolla honom så inga fler hyss uppstår.
Han har gått på smärtstillande sen mitten av juli .
Han har fått proeco (bra bakterier för magen ) + annat "fångfoder"

Jag brukar inte måla faan på vägen, men nu känns det som att det är kört.....
Hej från hambo

Den äter ekollon skriver du, där har du nog anledningen till att den inte blir frisk.

Din häst kan vara en av de individer som får ekförgiftning men som inte avlider utan "bara" får bieffekterna och menen varav det ena är just kronisk fång. De behöver dock inte ha pågående fång hela tiden men den kommer i skov. Det behöver inte innebära rotaion, min hade inte fått rotation trots sin kroniska fång av just ekförgiftnignen.

Att den återkommer tillhör sjukdomen, men man kan lindra det genom att ändra hela hästens foderstat då de gärna blir överkänsliga mot just foder också iom förgiftningen.

De får dock inte svälta på nåt vis och de är inte känsliga mot protein, men socker och stärkelse ska du akta dig för. Magen måste också få stöd konstant. Ge hästen mycket hö av medelvärde så att den får i sig protein och känner sig mer tillfredsställd näringsmässigt. Fångfoder innehåller ofta melass, det går bort.

Han äter inte ekollon på det sätt som du har förstått mig på ?
När han kom till nya stället, så TROR jag att han fick i sig det, då jag såg det utanför hagen, han hade kommit lös.
Jag har även hittat honom ligandes ner på knäna för att äta i sig gott utanför "fånghagen" där han går
Nu är det gjort hage inannför hagen, där ekollonen finns, ingen häst kommer åt dom, om dom inte lyckas rymma förstås:( Vilket självklart även det belastar mitt samvete )
Jag var alldeles nyss och tog ut honom.
Hovslagaren var här i går och verkade honom, jag antar att han är lite öm efter det:crazy:
Man söker ju nya anledningar hela tiden......
Hej från hambo

Å de behöver inte äta på så vis som du tror att jag skrivit om.

För den individen som drabbas så kan det räcka med så lite att äta EN gång i värsta fall endast några få stycken.

Men oj så tråkigt :( Det är TUNGT de här bekymrena över sin vän när dom inte mår bra och man inte kan hjälpa mera än hjälpligt. Håller tummarna för er inför vet besöket att de har goda nyheter att komma med!

Ett stort svart moln har försvunnit från min himmel:smirk:
Lindrig rotation på båda fram.
Skor ska på, lätt motion ska påbörjas.
Annars fortsätta precis som jag gör:bump:
Jag som trodde att jag skulle få ta bort min lille häst:crazy:

Nya krafter har inhämtas ! nu jäklar....................
Hej från en betydligt mer lättad Hambo

Visst är det en underbar känsla! Att slippa ta bort sin vän. Att det finns hopp om ett fortsatt bra liv! Jag är så glad för er skull.:banana::bump:

Ett stort svart moln har försvunnit från min himmel:smirk:
Lindrig rotation på båda fram.
Skor ska på, lätt motion ska påbörjas.
Annars fortsätta precis som jag gör:bump:
Jag som trodde att jag skulle få ta bort min lille häst:crazy:

Nya krafter har inhämtas ! nu jäklar....................
Hej från en betydligt mer lättad Hambo

åh vad underbart! glad för eran skull... jag vet allt för väl hur känslan är innan man får domen(o efter).... tyvär blev ju inte min häst dom så bra.. :cry:, utan slutade i avlivning för 5 v sedan....

Dagen kommer ju tyvärr förr eller senare, då man måste ta beslutet.
Jag är så innerligt tacksam att jag inte behövde ta det nu !
Tack allihopa !:bow:
Hej från hambo

Liknande trådar

Hästmänniskan Lite trött och gnälltråd: Jag halkade förra våren. När vi vaccinerade hästar. Det var lite halt ute i hagen och jag hade precis släppt...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 885
Senast: seaflower
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka