Det kan jag ha full förståelse för!
Men hur kommer det sig då att det går att besluta på 2 röda att en tjej som i min kompis fall m förprövningen, har x antal dagar på sig att betala eller tömma stallet????? Det finns det tid till o det prioriteras mer än att rent fysiskt åka ut på gårdarna o kontrollera djurhållningen
Jag instämmer med att lagarna är på tok för mesiga o bör skärpas ordentligt så att dom som faktiskt försöker har en rimlig chans att sätta dit dom som inte sköter sina djur! Jag menar om det redan finns en dom o förbud att hålla djur så borde det bara (ja, jag vet att det innebär en hel del arbete o inte är "bara") vara att transportera bort djuren o se till att få en dom på personen ifråga som är betydligt mer kännbart än första då h*n återigen brutit mot lagen o vållat ännu mer skada!
Man ska inte dra alla över en kant för det finns dom som verkligen jobbar FÖR djurens bästa, men har både händer å fötter bakbundna från högre ort..
Men det finns oxå dom som i princip aldrig lämnar sitt skrivbord o inte har ser hur verkligeheten i den riktiga världen ser ut
Som väljer de enklare fallen som förprövningar eller måttbestämmelser just pga att det är lättare att få en fällande dom där...
Dags att dela upp myndigheten o arbetsuppgifterna kanske? En avd som jobbar på kontor "siffernördarna" o en som jobbar ute på fältet o som vågar sätta ner foten
Då syftar jag på de tyngre målen där det uppenbarligen finns misshandlade/skötta djur! Finns det en dom mot djurförbud så är det NOLLtolerans!
Sen finns det ju alla dessa "tveksamma" mål/anmälningar som kommer in... dom måste ju oxå kollas.. tror i många fall att det där rör sig om mindre allvarliga saker, men absolut viktiga för det. Jag menar för att hästarna inte är ute kl.07.00 på mo (som nån ovan nämnde) så innebär inte det att dom står inne dygnet runt, kanske snarare en irriterad granne som vill sätta käppar i hjulet..
Men det måste ändå kollas o det kostar i både tid o pengar.....
Känns som att det är dags att se över systemt ordentligt.... Dela upp det mer o framförallt skärpa o förtydliga lagen så det inte går att gå runt den hela tiden! En inspektör kan heller inte vara på mer än ett stället samtidigt... kanske flera led i kedjan vore att föredra?