Sv: Domaren gillade oss inte!
Det känns surt ibland, men dressyr är en bedömningssport. Det finns satta regler för hur en domare skall bedöma varje moment och en ritt, men hur varje domare tolkar dessa regler är upp till dem själva. Precis som du inte är helt betagen av alla hästar, vare sig de är fina eller inte, gäller detta för domarna också.
Jag tävlar en del mot en tjej som rider en RIKGIT fin häst, och då menar jag gångarter i klass med GP-hästar som Painted Black, Silvano, Satchmo och ökningar som nästan tål att jämföras med Totilas. Men hennes häst är välfigt ung och hälften av tiden är han mycket ojämn, spänd, skyggar och bockar/stegrar.
Jag har sett henne bli bedömd helt på att hästen är gudomlig, trots att riden var medelmåttig eller till och med lite sämre (vägran att rygga, bocking vid galoppfattningar osv.) och placera sig med 67% i LA där den genomsnittliga % var kring 60. Det var tydligt att domaren bedömde på att hästen har svårklass-potential och inte på ritten.
Samtidigt har jag sett hästen gå betydligt bättre än så (fortfarande inte stadigt dock utan med en hel del missar, dock utan att övertända) och få 60% i samma LA-klass där genomsnitts % var 58-59.
Vad man än säger nyttjar alla domare 10-poängsskalan på olika sätt, samt att ens eget tycke om vad som är en korrekt utförd rörelse och ens intryck av hästen spelar in.
Jag har en häst som syns i mängden, holländare, maffig, väldigt ljus svettfux/skiftar i grått/gult, rör sig mycket, men som inte är lite tyngre trots att hon är ganska ädel. Då jag är ute och tävlar har jag verkligen fått alla typer av kommentarer från domare, där de flesta skriver att hon rör sig bra med stor potential, och procenten brukar ligga på 65-70% på en halvdan dag (jag har varit direkt missnöjd med ritter och ändå haft 68-71%)
Men ibland händer det att domare faktiskt inte gillar hennes typ och sättet hon rör sig på. Det har varit gånger för vissa domare då jag varit nöjd (och det skall nämnas att jag var väldigt höga krav) men då har resultatet kommit och varit på 58-63% med kommentaren "behöver bli mer lösgjord". Det är dock bara för vissa domare jag får dessa kommentarer, så då åker vi hem, visar filmen på ritten för min tränare (som är dressyrdomare samt har ridit s-dressyr) och tycker inte hon att resultatet stämmer skakar jag av mig det. Håller hon med om resultatet, ja då jobbar vi bara vidare på det.
Alla tycker inte lika. Jag tycker Painted Black rör sig bättre än Totilas till exempel. Så länge människor bedömer dressyr kommer resultaten variera. Man får ta det.