Domaren gillade oss inte!

Sv: Domaren gillade oss inte!

Av någon outgrundlig anledning provade jag att rida en msvb2 i somras på en häst som inte har lärt sig byta och som dessutom hade spungit omkring med huvudet rakt upp mer eller mindre hysteriskt veckan innan (visade sig senare vara en tandfraktur samt en rejäl låsning i käkleden pga en spark från en hagkompis)

Den klassen dömdes också av tre domare eftersom det var finalen i en cup. Där fick jag ganska intressanta och väldigt ojämna poäng.
Tex 7 på ena öppnan med kommentaren "flyter väl" av ena domaren och 4 av en annan med kommentaren "otaktmässig och låg i fram".
Den tredje har jag för mig klämde i med en 6:a.
Likadant på det enkla bytet 7 av en, 4 av en och 6 av den tredje...:angel:

Undrar just om rörelserna var ganska bra eller inte helt godkända...min gissning är att de var ganska dåliga ändå med tanke på noll lösgjord häst...lika bra att utgå från de sämsta och försöka jobba sig uppåt.:D

Två domare hade mig på 54-55% och den tredje på 49%. Alltså från jävligt dåligt till helt totalt värdelöst..:rofl:

Tror mig veta vilken tävling det var och det var ju inte bara du som hade ojämna poäng där direkt. Har för mig att det var kring 15 ekipage som det skiljde mer än 5% på bedömningarna och nån uppåt 10%, medan de var helt jämna på andra. Mins även nån placeringsrad som av 16 2 16 och 25 4 14. Det är bara att konstatera, det är minst lika svårt att döma dressyr på gräsrotsnivå som att rida det. Nyttigt att de och att försöka komma ihåg när man blir överraskad åt ena eller andra hållet när man ser sitt protokoll.

Men som arrangör väljer man ju vilka klasser man vill ha 3 domare i.
Vi har varit på tävlingar där det tom funnits LB-klasser med 3 domare.
Och flertalet LA-klasser också.

Arrangörer brukar inte ha råd med tre, så så himla vanligt är det inte att ha tre för skojs skull.Eller menar ni andra att det är vanligt med 3 domare i både LB o LA-klasser?

Tycker det är sällsynt, jag har sett fler msva1 el st georg med en domare(dispens)

Självklart spelar det in, men vissa moment blir ju verkligen tydliga att det handlar om tycke och smak.
Min nämnda rad där uppe skiljde det även "där nere", rätt ordentligt också.
En domare hade 7, 7, 6, 7, 7 och den som hade mig lägst hade 6, 5, 5, 5, 6 :D

Just den tävlingen var jag Väldigt glad över att ha min ena tränare på plats för att hjälpa mig analysera efteråt.

Jag skall dock inte klaga, såg i resultatlistor här för ett tag sedan att samma ekipage (i MsvA) var placerad 1 av en domare och typ 16 eller 17 av en... :crazy:
Så, även om jag väldigt sällan känner mig orättvist bedömd av domare (snarare så att jag oftast får bättre poäng än jag trott) så går det ju inte att förneka att det handlar om rätt mycket tycke och smak också.

KL

Eftersom ni spinner vidare på det här med olika resultat kan jag bidra lite.

Detta är resultat från olika nationella FEI klasser för ponny där det alltid är tre stycken domare.
1. 69%, 64%, 64%
2. 60,5%, 62%, 70% <---- vad ska man tro om en sådan ritt? Den som dömde oss högst hade oss som vinnare medan de andra gav oss poäng till strax utanför placering.
3. 61%, 64%, 66%

Inte ens på en elittävling som SM var domarna eniga om oss, då blev resultatet:
62%, 67%, 66% i en klass.

Senast ändrad:

Är det 3 domare så har deras synvinkel viss betydelse.Man ser inte på samma sätt beroende på vilket hörn domaren ser ifrån.

Det har du till viss del rätt i, det blir olika synvinkel beroende var domaren sitter. Och det kan innebära att samma moment får betyg 7 av en domare och 6 av en annan.
Däremot skulle jag vilja påstå att skillnaden mellan betyg 4 och 7 är ganska stor (från "inte fullt godkänd" till "ganska bra") och det beror INTE på att domarna suttit på olika platser. Man måste kunna avgöra om ett t.ex. ett enkelt byte är i alla fall godkänt eller ej, oavsett om man sitter vid C, M eller rentav B.

knapplånar understa

intressant tråd

Jag undrar.
Detta med olika %-satser. Tar man som ryttare hänsyn till att domare kan ligga lite olika?

Jag förenklar min förklaring med att mena att om domare C ligger i medel på klassens ekipage på 59 % , domare M ligger på 64%, så blir det ändå en naturlig skillnad fast det kan vara att ekipagen ligger förhållandevis jämt placeringsmässigt?

Dessutom, för att komplicera det ytterligare, om man ser till placeringarna så kan det ju vara så att det skiljer enbart 6 poäng mellen ex tredje plats o sextonde plats, för att ta ytterlighetr.

Jag nmenar att man får väga in flera faktorer.

Till trådämne.Ni i olika distrikt, hur vanligt är det med 3 domare för er i LB-LA?

Jag tycker att det är OK att det skiljer i % om placeringsordningen är i stort sett densamma mellan domarna. Då accepterar jag att en domare genomgående ligger lägre än de andra.
Däremot tycker jag inte det är OK om placeringsordningen skiljer sig i hög grad och % fladdrar hit och dit, då är värderingarna väldigt olika.

I "mitt" område är det OERHÖRT ovanligt med 3 domare i LB-LA. Det inträffar endast vid Elitserien för ponny samt DM.
För några år sedan var det mycket vanligare, det var t.ex. krav på att alla lagomgångar, både ponny och häst och alla nivåer från Div2 och uppåt, skulle ha minst 2 och helst 3 domare. Men det är tyvärr borttaget.

Jag red Msv C:2. En DM-klass. ( i jösse namn... )

Och nu har jag debuterat Msv B:3 på 62,50% o är SKITNÖJD!

Det har du till viss del rätt i, det blir olika synvinkel beroende var domaren sitter. Och det kan innebära att samma moment får betyg 7 av en domare och 6 av en annan.
Däremot skulle jag vilja påstå att skillnaden mellan betyg 4 och 7 är ganska stor (från "inte fullt godkänd" till "ganska bra") och det beror INTE på att domarna suttit på olika platser. Man måste kunna avgöra om ett t.ex. ett enkelt byte är i alla fall godkänt eller ej, oavsett om man sitter vid C, M eller rentav B.

Det säger du;)

Jag brukar inte gnälla på domare, men nu har jag hittat en som jag tycker ganska mycket mindre om än andra. På tre domare hade denna domare 8% lägre än den som låg högst.... (55, 61, 63) Det är inte första gången det händer och vi är inte som enda som blivit "drabbade", men som en person sa: Det är lite som lotteri när XX dömer:devil:

Och det berodde inte på "olika skalor". 55% skulle betyda nästan sist och 63 placering.

Jag förstår inte varför du känner att du behöver säga emot mig. Anser du att domare generellt sett är dåliga, ojämna och inte vet vad de talar om? Bara för att du träffat på ett rötägg?
Det är nu många år sedan jag tävlade (även om nystart är planerad), och på den tiden gick det så långt att jag slutade tävla i mitt eget distrikt. Allt beroende på en enda domare som dömde i stort sett överallt och vars bedömning var ett fullständigt lotteri (som kuriosa kan nämnas att vi vid ett tillfälle i en klass lyckades med konststycket att få betyg 3 på ett moment av denna domare, det momentet satte de andra domarna 6 resp. 7 på...). MEN jag skulle inte för delen nedklassa alla domare. Jag vet att avarter finns, självklart eftersom även domare är människor. Men, handen på hjärtat, HUR många domare gör ett för jämnan riktigt dåligt jobb?

Senast ändrad:

Nu var det ett bra tag sedan jag satt som sekreterare på dressyrtävlingar, men på den tiden jag gjorde det var det mer regel än undantag att jag fick höra "ja, det är inte värt en 6:a men jag vet att hästen kan bättre så vi sätter 6 ändå", "det där har jag sett bättre på träning, vi får vara snälla och sätta en 7:a". Och detta är inte från EN domare, utan jämt över de som dömde i området.

Många av dem tränade också ekipagen de dömde (givetvis helt mot TR), och var väldigt glada att sätta poäng efter hur träningarna gick, snarare än hur dagens ritt faktiskt såg ut. Vilket naturligtvis gjorde det helt meningslöst att starta om man inte var i träning för den för dagen dömande domaren.

Vad sägs om kommentaren:

"Man ska inte skämma bort ungarna med för höga poäng"

sagt på en utbytestävling mellan två ridskolor där över 90% av de startande inte kommer rida på högre nivå än klubbtävlingar på ridskolehästar?

Men åtminstone för några år sedan fick man inte tävla för en domare som man tränade för?

Jag kommer ihåg att det var ett väldigt liv när "mina" domare skulle döma de klasser jag startade, vilket alltid slutade med att jag fick sluta rida för dem några veckor innan start för att inte klassas som elev. Men visst, det var nästan alltid någon som gafflade om det... Speciellt när det var en domare som lade mig högt en gång, och jag hade tränat för henne för flera år sedan.
Däremot vet jag att de domare/instruktörer jag hade alltid sänkte mig när jag gjorde något dåligt och sedan alltid var på mig om det när vi väl var hemma igen ;)

Man får inte rida för sin tränare om man tränar regelbundet - dvs en gång i veckan eller mer. Jag har ridit för min tränare ibland, och brukar ligga högt, men jag tror det mer beror på att 1 - hon gillar min ponny och 2 - eftersom vi tränat såpass mycket för henne (dock ej regelbundet enl TR ;) ) så har vi blivit formade av hennes "mall" för vad som är bra, än att hon skulle ge extra poäng för att "det brukar gå så bra på träning"

Nej, jag tycker att de flesta domare är rätt okej. Men så finns det ju dom här som de flesta vet "faller utanför ramen", dvs jag är inte ensam om den åsikten. Men de fortsätter ju att döma...

*kl*
Vid 3-domarsystem, vad gås igenom på domarkonferensen efteråt? Rapporterar man "udda" bedömningar till förbundet eller vad händer egentligen?

De flesta har förmodligen erfarenhet av någon "udda" domare, jag förstår fortfarande inte meningen med inlägget. Om en viss domare generellt beter sig illa, dömer konstigt osv så är det väl bara att rapportera.
Det är lite som om Lisa säger att hon gillar pudlar, och då känner genast Kajsa att hon behöver tala om att hon minsann har träffat på en såå bitsk och otrevlig pudel, så det så. Så kom inte här och säg att pudlar är fina...

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev faktiskt ganska påverkad efter helgens noclearround, märkte jag på veckans tre ridlektioner. En tanke som INTE min inre...
Svar
0
· Visningar
454
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden